Dönüştürücü, Eleştirel ve Politik Bir Sinemanın İmkânı: Guy Ernest Debord Sineması

Bu çalışmada, Guy Ernest Debord’un teorisinde ve her biri ayrı bir manifesto olan filmlerinde dile getirdiği gösteri kavramına ve eleştirisine odaklanılmıştır. Debord, tüm gerçekliğin bir yanılsama olarak imajlara indirgendiğini ve gösteriye dönüştüğünü ifade eder. Ona göre kitle iletişim araçları ve özellikle de sinema sahte gerçekliği yeniden üreterek gösteriye hizmet eden araçlardır. Bu çalışmada Guy Ernest Debord’un gösteri teorisinden hareketle, onun yaşamı, eleştirisi ve sineması odağa alınmıştır. Çalışmada Debord’un filmlerine başvurularak gösteriye dair eleştirel bir analiz ortaya konulmakta ve detournement yönteminin eleştirel, politik ve dönüştürücü bir sinema yapmayı mümkün kılıp kılamadığı sorgulanmaktadır.

The Possibility of a Transforming, Critical and Political Cinema: Guy Ernest Debord’s Cinema

In this study, the concept of the spectacle and its criticism, which Guy Ernest Debord expresses in his theory and films, each of which is a separate manifesto, is focused on. Debord states that all reality is reduced to images as an illusion and turned into a spectacle. According to him, mass media and especially cinema are tools that serve the show by reproducing false reality. In this study, Guy Ernest Debord’s life, criticism, and cinema are focused on based on the theory of spectacle. In the study, a critical show analysis is put forward by referring to Debord’s films. It is questioned whether the detournement method makes it possible to make a critical, political and transformative cinema.

___

  • AGAMBEN, Giorgo (1995). “Guy Debord’un Sineması” (U. Baker, Çev.). Körotonomedya. Erişim: 17/04/2014 http://www.korotonomedya.net/kor/index.php? id=21,263,0,0,1,0,.
  • AGAMBEN, Giorgio (1990). “Marginal Notes on Comments on the Society of the Spectacle”. Erişim: http://repo.manaplus.org/openmathdep/history/Marginal_Notes_CommentsSocietySpectacle-Agamben.pdf
  • ALTHUSSER, Louis (2000). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları (Y. Alp ve M. Özışık, Çev.). İstanbul: İletişim.
  • ARİSTOTELES (2011). Poetika (F. Akderin, Çev.). İstanbul: Say.
  • ARNHEIM, Rudolf (1957). Film as Art. Berkeley: University of California Press.
  • DEBORD, Guy (1996). Gösteri Toplumu ve Yorumlar (A. Ekmekçi ve O. Taşkent, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • DEBORD, G. (2011). “Olumsuzlama ve Perulid Olarak Detournement”. Sanat Manifestoları Avangard Sanat ve Direniş içinde (s. 317-319) (A. Artun Der.) İstanbul: İletişim.
  • DEBORD, Guy ve WOLMAN, Gil, J. (2016). “Ele‑Geçirip‑Saptırma İçin Kullanıcı Kılavuzu”. Erişim: 02.01.2016 http://www.geocities.ws/anarsistbakis/makaleler/debordelegeciripsaptirma.html,
  • GABLER, Neal (2000). Life: The Movie. New York: Vintage Books.
  • JAPPE, Anselnm (1999). Guy Debord. California: University of California Press.
  • KELLNER, Douglas (2013) Medya Gösterisi (Zeynep S. Doğruer, Çev.). İstanbul: Açılım Kitap.
  • KNABB, Ken (2003). “Introduction to Guy Debord’s Complete Cinematic Works”. Erişim: Guy Debord’s Complete Film Scripts (Introduction) (bopsecrets.org)
  • MACDONALD, Bradley J. (1998) “Gösteriden Birleştirici Kentleşmeye: Sitüasyonist Kuramın Yeniden Değerlendirilmesi”. Cogito, 14, 201-225.
  • MATTHEWS, J. D., KNABB, K., DEBORD, G., BODSON, G. ve BROWN, B. (2008). Sitüasyonist Enternasyonel (Ş. Erdoğan, Ed.). İstanbul: Altıkırkbeş.
  • -S.E. (2008). “S.E.’ye Temel Giriş” (Merve Darende, Çev.), Sitüasyonist Enternasyonel içinde (s. 33-52).
  • -S.E. (2008). “Yadsıma ve başlangıç olarak Détournement”, Sitüasyonist Enternasyonel içinde (s. 45-47).
  • -S.E. (2008). “S.E.’nin Sunumu” (Merve Darende, Çev.), Sitüasyonist Enternasyonel içinde (s. 9-32).
  • -BODSON, G. (2008). “Sitüasyonizm Nedir” (Melis Oflas, Çev.), Sitüasyonist Enternasyonel içinde (s. 127-135).
  • -MATTHEWS, Jan D. (2008). “Sitüasyonistlere Marksist Giriş” (Artemis Günebakanlı, Çev.). Sitüasyonis Enetrnasyonal (s. 53-86).
  • NOYS, Benjamin (2007). “Destroy Cinema! Destroy Capital!: Guy Debord’s The Society of the Spectacle (1973)”. Quarterly Review of Film and Video, 24: 395– 402.
  • NOYS, Benjamin (2004). “Howls for Debord”. Film-Philosophy, Vol. 8 Issue 2. Erişim: 19.06.2018 https://www.euppublishing.com/doi/full/10.3366/film.2004.0016
  • YİBİNG, Z. (2012). Derida’nın Marx Hayaletleri Baudrillard ve Debord’un Yeni Toplumu (Aylin Muhaddisoğlu, Çev.). İstanbul: Kalkedon.
  • DEBORD, G. (1975). “Gösteri Toplumu Filmi Üzerine Bugüne Dek Yapılmış Eleştirilerin Lehte ya da Aleyhte Reddi”. Bureau of Public Secrets. Erişim: 25.12.2015http://www.bopsecrets.org/turkish/refutation.htm,.
  • DEBORD, G. (1978). “In Girım Imus Nocte et Consumimr Igni”. Bureau of Public Secrets. Erişim: 26.12.2015 http://situasyonturkey.blogspot.com.tr/2011/11/ingirmimusnocteetconsumimrigni.Html,
  • Guy Debord (Yönetmen). (1952). Hurlements en Faveur de Sade (Sinema Filmi). Fransa.
  • Guy Debord (Yönetmen). (1959) Sur le passage de quelques personnes à travers une assez courte unité de temps. (Sinema Filmi). Fransa.
  • Guy Debord (Yönetmen). (1961). Critique de la Separation. (Sinema Filmi). Fransa.
  • Guy Debord (Yönetmen). (1973). La Société du Spectacle. (Sinema Filmi). Fransa.
  • Guy Debord (Yönetmen). (1975). Réfutation de tous les jugements, tant élogieux qu’hostiles, qui ont été jusqu’ici portés sur le film ‘La société du spectacle’.(Sinema Filmi). Fransa.
  • Guy Debord (Yönetmen). (1978). In Girum Imus Nocte et Consumimur Igni. (Sinema Filmi). Fransa.