Güzel Sanatlar ve Spor Liselerinde Görev Yapan Piyano Öğretmenlerinin Profilleri Üzerine Bir Araştırma

Araştırmada, Güzel Sanatlar ve Spor Liselerinde GSSL görev yapan piyano öğretmenlerinin kişisel ve mesleki profillerini tespit etmek ve bu tespitler doğrultusunda mevcut duruma yönelik öneriler sunmak amaçlanmıştır. Belirlenen amaç doğrultusunda ilgili veriler kaynak taramasıyapılarak ve örneklem grubuna “Profil Belirleme Anketi” uygulanarak elde edilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu Türkiye’nin farklıcoğrafi bölgelerinde bulunan ve random yöntemiyle seçilen Adıyaman, Bolu, Çanakkale Hüseyin Akif Terzioğlu, Erzurum, Kayseri Feyziye Memduh Güpgüpoğlu, Kırıkkale, Kütahya Ahmet Yakupoğlu, Malatya Abdulkadir Eriş, Mersin Nevit Kodallı, Niğde, Samsun İlkadım, Sivas Muzaffer Sarısözen ve Şanlıurfa GSSL’nde görev yapan 70 piyano öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada GSSL’nde görev yapan piyano öğretmenlerinin farklıüniversitelerden mezun oldukları, büyük çoğunluğunun eğitim fakültesi çıkışlıve lisans öğrenim durumuna sahip oldukları, mesleki kıdemlerinin daha çok 7-10 yıl arasında, GSSL’deki görev sürelerinin ise çoğunlukla 2-6 yıl arasında olduğu, daha çok bayan olduğu, yaşlarının 31-35 arasında değiştiği, alan çalgılarının ve bireysel çalgılarının çoğunlukla piyano olduğu, çoğunlukla kadrolu öğretmen oldukları, görev yapan piyano öğretmeni sayısının liselere göre farklılık gösterdiği, GSSL’ne öğretmen seçme mülakat sınavıalanlarının çoğunlukla piyano olduğu, büyük çoğunluğunun öncelikle piyano dersini yürüttükleri, alan çalgılarının çoğunlukla piyano olduğu ve alan çalgısıpiyano olan öğretmenlerin GSSL’nde çoğunlukla kadrolu olarak görev yaptıkları, bireysel çalgılarının çoğunlukla piyano olduğu ve bireysel çalgısıpiyano olan öğretmenlerin GSSL’nde çoğunlukla kadrolu olarak görev yaptıkları, alan çalgılarıpiyano olan öğretmenlerin GSSL’ne öğretmen seçme mülakat sınavıalanlarının da çoğunlukla piyano olduğu, bireysel çalgılarıçoğunlukla keman olan öğretmenlerin GSSL girişsınavıalanlarının çoğunlukla piyano olduğu, alan çalgılarıpiyano olan öğretmenlerin öncelikle yürüttüğü çalgıdersinin çoğunlukla piyano olduğu, bireysel çalgılarıçoğunlukla keman olan öğretmenlerin öncelikle yürüttüğü çalgıdersinin piyano olduğu, kadrolu piyano öğretmeni sayılarıile öğretmenlerin göreve gelme biçimlerinin her bir GSSL’ne göre farklılık gösterdiği sonuçlarına ulaşılmıştır.

A Research on The Profiles of Piano Teachers Working in Fine Arts and Sports High Schools

According to Uçan 1998 , the musical communication provided by piano between music teacher and students highly affects the formation of desired behavior and behavioral changes for the individual MEB, 2006;5 . Because piano is an instrument that enables pleasure education for students via tone limit width, can be used easily in polyphonic audio education without any intonation disrupt or difficulty because portesare stable, and it is a very important assistant to the music teacher in classroom music teaching because it is an harmonically accompany instrument. So, piano can be defined as the most suitable instrument to education with these features. According to Fink; “conveniently developing the technical skills from the very beginning of piano education is seen as an approach to enable students play the piano sensitively and effectively” Ekinci, 2004;185 . So, it is very important to provide students with conscious, continuous and carefully applied basic behaviors Ercan, 2008;8 . In this education process, students should be taught the instrument techniques, how the student should practice individually should be mentioned; the student should be given correct and effective music listening habits Özmenteş, 2005;97 . Today, the main sources from which the students of music teaching departments the aim of which is raising music teachers are Fine Arts and Sports High Schools. The music fields of these high schools have an important pre-university music teaching role because they introduce the students with music culture, teach basic music theories, they give the student basic instrument information and skills for four years. So, it can be said the music education given in GSSL lays the foundation for music teaching university education Bulut, 2005;402 . In these high schools, the basic dimension for music education is piano education and piano education is the basis for music education. This education includes stage by stage; technique and practice etudes, samples of Turkish and international composers’ Works, education music samples, piano literature and teaching and learning methodology in school music education MEB, 2006;7 . The piano teachers in GSSL are supposed to give the students the piano information, skills and behaviors required in the mentioned content. For this, they, themselves should have the required information skills and behaviors. This is directly related to the profiles of GSSL piano teachers. Because piano teachers in these schools are one of the basic elements of Professional music education and they are responsible for the pre-defined behavioral changes in accordance with the aims of piano teaching. So he/she needs to have certain qualifications to be able to deal with this responsibility. In this view, the profiles of piano teachers in GSSL include basic information reflecting their individual and Professional status. This research aims at the investigation of the graduated universities, education levels, Professional levels, duration of job in GSSL, sex and ages, field instruments in university educations, the process of starting the profession, individual instruments, GSSL job interview fields and the instrument lessons of GSSL music teachers and investigating the relationship between the Professional profiles of these teachers and “field instrument-starting the profession process”, “individual instrument- starting to profession process”, “field instrument- GSSL job interview exam field”, “individual instrument-exam field” “field instrumentpreliminary instrument lesson”, “individual instrument-preliminary instrument lesson”, “Professional level- job duration in GSSL”, “GSSL being worked within- starting the profession process” variables and in accordance with the findings, producing suggestions to the present situations. The research is designed in scanning model. Literature scanning is performed to lay the theoretical basis for the topic and define the problem situation and thus, sources investigating the topic from different aspects are reached. Besides, “Profile Determination Questionnaire” is applied to the piano teachers in GSSL. The questionnaire is developed by the researcher and includes basic information about personal information and Professional experiences of piano teachers in GSSL. That the questionnaire is valid and reliable is determined by consulting experts about the content. The space of research is composed of piano teachers in GSSLs in Turkey and the sample is composed of randomly chosen piano teachers from different regions as Adıyaman, Aydın Yüksel Yalova, Bolu, Çanakkale Hüseyin Akif Terzioğlu, Erzurum

___

  • Bulut, D. (2006). “Anadolu güzel sanatlar liseleri piyano dersi öğretim programında yer alan hedef davranışların kazanılma durumları”, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli, Türkiye, 26-28 Nisan.
  • Büyükkayıkçı, G., E. (2008). “Gazi üniversitesi gazi eğitim fakültesi güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi anabilim dalı keman öğrencilerine uygulanan müzikal boğumlama eğitiminin temel müzikal boğumlama özelliklerine etkisi”, Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı.
  • Ercan, N. (2008). Piyano Eğitiminde İlke ve Yöntemler, Ankara: Sözkesen Matbaası.
  • Ercan, N., Ekinci, H. (2000). “Piyano Eğitimine Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Bölümlerinde Başlayan Öğrencilerin I. Yıl Piyano Öğretim Etkinliklerinin Değerlendirilmesi”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: 20, sayı:1, s.29-30.
  • Ekinci, H. (2004). “Müzik öğretmeni adaylarının piyano eğitimine ilişkin düzeye uygun teknik alıştırma metodu sorunu”, 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu, Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi, Isparta, Türkiye, 07-10 Nisan.
  • Ertem, Ş. (2003). “Ankara anadolu güzel sanatlar lisesi müzik bölümü temel piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılma durumları ve “örgütleme stratejisi”nin etkililik düzeyi”, Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı.
  • Günay, E. (1996). “Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Öğretim Programları İle İlgili Görüşler ve Öneriler”, Orkestra Aylık Müzik Dergisi, sayı: 267, s.12.
  • Kutluk, Ö. (2001). “Türkiye’deki müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda piyano eğitimi”, Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı.
  • MEB (2006). Ortaöğretim genel müdürlüğü, anadolu güzel sanatlar lisesi piyano dersi öğretim programı (9, 10, 11, ve 12. sınıflar). , [Erişim tarihi: 02.04.2010].
  • MEB’na Bağlı Fen Liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri, Spor Liseleri ile Her Türdeki Anadolu Liseleri Öğretmenlerinin Seçimi ve Atamalarına Dair Yönetmelik, , [Erişim tarihi: 06.05.2011].
  • Özen, N. (2004). “Çalgı Eğitiminde Yararlanılan Müzik Eğitimi Yöntemleri”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: 24, sayı: 2, s.57-63.
  • Özmenteş, S. (2005). Milli Eğitimin Boyutları ve Çalgı Eğitimi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: 6, sayı: 9, s.89-98.
  • Tanrıverdi, A. (1996). Mesleki Müzik Eğitiminde Çalgı Öğretim Programının Önemi ve Yeri, Filarmoni Sanat Dergisi, sayı: 139, s.14.
  • Uslu, M. (1998). “Çalgı Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme”, Orkestra Aylık Müzik Dergisi, sayı: 293, s.27.
  • Yönetken, H., B. “Okulda Çalgı Sorunu ve Çalgısal Müzik Etkinlikleri”, Müzik Öğretimi, Hazırlayan: Ahmet Say, Ankara, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 1996.