Alfred Jules Ayer. Dil, Doğruluk ve Mantık

Klasik felsefe metafizik evrenin mümkün olduğunu ve onun hakkında bilgi üretebileceğimizi düşünür. Ama Kant, Comte gibi modern dönem düşünürleri, metafiziği kabul etmekle birlikte, epistemolojik olarak sadece somut bilgiye erişimin mümkün olduğunu düşünmektedirler. 1920’lerde ise Viyana Okulu olarak bilinen hareket mensupları -sonraki bilinen adıyla “mantıkçı pozitivistler”- felsefenin metafizik ile uğraşısına karşı çıkmış ve onun uğraşı alanını bilimsel önermelerin mantıkî çözümlemesi ile sınırlandırmışlardır. Bu çalışmada İngiliz düşünür Ayer’in 1936 yılında kaleme almış ve felsefe dünyasında büyük bir yankı uyandırmış olduğu orijinal adı Language, Truth and Logic eserini; Türkçeye Dil, Doğruluk ve Mantık başlığıyla aktarılan tercümesi üzerinden değerlendirmeye çalışacağız. Bu eser mantıkçı pozitivizm ile doğrulanabilirlik kuramının önemli bir temsilcisi olan Ayer’in doğrulanabilirlik kuramı ve analitik/sentetik, ahlaki, metafizik önermeler hakkındaki görüşlerini bütüncül bir şekilde incelemektedir.

Alfred Jules Ayer. Dil, Doğruluk ve Mantık

Classical philosophy considers that the metaphysical universe can be in posse and we can produce knowledge about it, but modern thinkers such as Kant and Comte while accepting metaphysics, think we can only access the understanding of the concrete world epistemologically. In the 1920s, members of the movement known as the Vienna School -later known as the “logical positivists”- opposed philosophy’s interest in metaphysics and limited its field of preoccupation with the logical analysis of scientific findings. In this study, we will try to evaluate the British thinker Ayer's original work, titled Language, Truth and Logic, which was written in 1936 and had a great influence in the world of philosophy, through its Turkish translation titled Din, Doğruluk ve Mantık. This work examines the views of Ayer, a representative of the logical positivism and verifiability theory, about the idea of verifiability and analytical/synthetic, moral, and metaphysical propositions holistically. 

___

  • Arslan, Ahmet. Felsefeye Giriş. Ankara: Vadi Yayınları, 2. Basım, 1996.
  • Bryan, Maggee. Yeni Düşün Adamları. İstanbul: Millî Eğitim Basım Evi, 1979.
  • Johansson, Ingvar. “Anglosakson Bilim Felsefesi”. çev. Şahin Alpay. Felsefe Yazıları 4. Kitap. ed. Selahattin Hilav. 5-35. İstanbul: Yazko Yayınevi, 1983.