Küçük Bey’in (Botchan - 坊ちゃん) yaşamındaki denge unsuru

Bu çalışmada, Japon Edebiyatı tarihinde önemli bir yeri olan, Meiji Dönemi yazarlarından Natsume Sōseki’nin (1896–1916), Küçük Bey (Botchan - 坊ちゃん) (1906) eserindeki denge unsurunun ne olduğu saptanmaya çalışılmıştır. Eserde çocukluk döneminden itibaren sorunlarla mücadele etmeye çalışan Küçük Bey, hayatında bir denge kurmaya çalışmaktadır. Dolayısıyla bu çalışmada, alanyazındaki diğer çalışmalardan farklı olarak, eserin tarihsel arka planı ve yazarın hayatı dikkate alınmaksızın Todorov’un yapısal anlatı çözümleme yöntemi ile Küçük Bey’in hayatındaki denge unsurunun ortaya konulması amaçlanmıştır. Küçük Bey’in yaşamını etkileyen eylemleri ve bu eylemler sonucundaki değişimleri, olay örgüsündeki denge durumunu somut şekilde ortaya koymak için Todorov’un anlatı çözümleme yöntemi kullanılmıştır. Küçük Bey’in yaşadığı her problemde huzuru sağlamak için Kiyo’yu düşünmesi, Kiyo’nun söylediklerini hatırlaması, olayları Kiyo’nun bakış açısıyla değerlendirmesi ve hatta rüyasında Kiyo’yu görmesi ile eserdeki Kiyo karakterinin rolüne dikkat çekilmiştir. Çözümleme sonucunda Küçük Bey’in yaşadığı zorluklar karşısında dengeyi Kiyo ile kurduğu anlaşılmıştır. Küçük Bey’in Kiyo ile ilgili olumsuz düşünceleri de ortaya koyularak, bu düşüncelerdeki değişim açığa çıkarılmıştır. Dolayısıyla Kiyo’nun, Küçük Bey’in hayatındaki denge unsuru olması bir kenara, eserde bir figüran izlenimi veren Kiyo karakterinin gizli ve sessiz bir güç olduğu söylenebilmektedir. Küçük Bey, kasaba yaşamında Kiyo ile hayatlarını ayırmış olsa da Küçük Bey’in zihninde daima yer edindiği anlaşılmıştır. Dolayısıyla bu çalışmanın, eserdeki sözcüklerden yola çıkarak, Kiyo karakterine derin bir anlam yüklemesi açısından önem taşıdığı düşünülmektedir.

___

  • Atlı, N. (2014). Edebiyatta Batılılaşma Teması -- Küçük Bey - Araba Sevdası Örneği. Kayseri, Türkiye: Erciyes Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü,(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Atlı, N. (2015). Küçük Bey'in Anlam Arayışı. Türkiye'de Japonya Çalışmaları Konferansı III (s. 209-220). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Atlı, N. (2017). Edebiyat Sosyolojisi Bakış Açısı ile Japon Edebiyatı Eğitimi. L. T. Cahit Kahraman içinde, Japon Dili ve Kültürü İncelemeleri, (s. 175-184). London: Transnational Press.
  • Atlı, N. (2020). Kawabata Yasunari’nin Eserlerinde Kadın. Ankara, Türkiye: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Baloğlu, Z. (2022) “Yapay Zekȃ Sōseki’yi Nasıl Okur? - Eyleyenler Modeli Oluşturma ve Duygu Analizi Denemesi”. Humanitas - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 10(20), 160 - 182.
  • Barthes, R. (1988). Anlatıların Yapısal Çözümlemesine Giriş (Çev:Mehmet Rifat – Sema Rifat). İstanbul: Gerçek .
  • Dybovski, A. (2020). Gaikokugo Toshite no Nihongo Kyōkasho no Kessaku Eigokenban Manga “Botchan”. . “Gaikokugo Toshite no Nihongo Kyōkasho no Kessaku (2 ) E‘Hyōshō To Bunka’ Ōsakadaigaku Gengo Bunka Kyōdō Kenkyū Purojekuto XIX, 110-117.
  • Erdemir, A. (2015). Küçük Beyin Kendine Çıkan Yolculuğu - Natsume Soseki'nin "Küçük Bey" Adlı Romanının İncelemesi. Türkiye'de Japonya Çalışmaları Konferansı II, Esenbel S., Küçükyalçın E., Ed., (s. 209-220). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Erdemir, A. V. (2022). Using the Sociology of Literature as a Method to Understand Japanese Culture: The Case Study of Botchan by Natsume Sōseki. Diogenes, 64(3–4), 97–102.
  • Gençer, Z. (2018). Kokoro (Gönül) ve Eylül Romanlarında K, Sensei ve Necib’in Ölümlerinin Durkheim’ın İntihar Teorisi Bağlamında Analizi. İnternational Journal of Language’s Education and Teaching, 6(2), 454-470.
  • Güven, Ç., D, (2022). “Japoncadan Türkçeye İlk “Karşılaştırmalı” Edebiyat Kuramı Çevirisi Derinliğin Keşfi’nde Shōyō Tsubouchi ve Sōseki Natsume’nin İzleri”. Kotodama İstanbul Academia 1., İstanbul. 121-147.
  • Hiedata, F. (1990). Botchan to Kiyo – Zenryaku ‘Ofukurosama’. Kokubungaku: Kaishaku to Kansho/Shinbundōhen. 55(9), 64-69.
  • Jakobson, R. (1960). “Linguistics And Poetics”(T. Sebeok). Cambridge: Ma: M.I.T. .
  • Kanai Hayato, K. İ. (2019). Botchan ni Okeru Shijishi `Sono'`Ano' No Hyōgen Kōka: Chūgokugoban Kankokugoban To Taishō Shite. Saitama Daigaku Nihongo Kyōiku Sentākiyō, (13), 3 - 12.
  • Shigeru, A. (2015). Natsume Sōseki “Botchan” Ni Okeru Kyoshi Kakiire Ni Kansuru Ichikōsatsu. Onomichi Shiritsu Daigaku Nihon Bungaku Ronsō. 11, 159 - 172.
  • Sōseki, N. (2001). Botchan, . Tokyo: Iwanami Bunko.
  • Todorov, T. (1971). Öykülemede Söz Dizimi (Çev: Salah Birsel). Türk Dili Dergisi, 675-682.
  • Todorov, T. (1977). Anlatı Türünde Yapısal Analiz. (Çev: Bülent Aksoy). Birikim Dergisi.:28/29 , 87-92.
  • Todorov, T. (2014). Poetikaya Giriş (Çev: Kaya Şahin). İstanbul: Metis Eleştiri.
  • Todorov, T. (2015). Edebiyat Kavramı (Çev: Necmettin Sevil). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Tokunaga, S. (2006). Botchan To Yamaarashi – Meiji Ishin Wo Megutte. Saitama Daigaku Kiyōiku.,42.
  • Yoshimoto, T. (2009). Natsume Sōseki Wo Yomu. Tokyo: Chikuma Bunko.