Barış Akarsu Merhaba” filminin izlerkitle üzerindeki etkisinin duygu analizi yöntemiyle değerlendirilmesi

Sosyal medya, bireylere, fikirlerini ifade edebilmeleri, belirli konularda bilgi ve fikir alışverişi yapabilmeleri imkanı sağlamaktadır. Günümüzde sosyal medya forum sayfalarının, tartışma sitelerinin artmasıyla birlikte, sosyal medyanın iki yönlü bir iletişim şekli oluşunun sonucu olarak kamuoyunun belirli konulardaki duygu ve düşünceleri çeşitli yöntemlerle saptanabilmektedir. Sinema da bu konulardan biridir ve vizyondaki veya dijital video platformlarındaki filmler hakkında insanların ne düşündüğü tespit edilip değerlendirilebilmektedir. Bu çalışmada, 2022 yılında vizyona giren “Barış Akarsu Merhaba” filminin, duygu analizi yöntemi kullanılarak izleyicinin film hakkındaki duygu ve düşüncelerinin değerlendirmesi yapılacaktır. Duygu analizi yöntemi kullanılarak yapılacak olan araştırmada değerlendirme sınırlılıkları kapsamında platform olarak Ekşi Sözlük seçilmiştir. Araştırmanın Ekşi Sözlük ile sınırlandırılmasının nedeni Türkiye’de sözlük tabanlı platformlar arasından en çok bilinen ve en sık ziyaret edilen platform olmasıdır (SimilarWeb, 2022). Aynı zamanda, içeriklerin kısa ve yazı formatında olması nedeniyle bu platform tercih edilmiştir. Araştırmada, izleyicilerin film hakkında olumlu, olumsuz ve nötr görüşleri ile bu görüşlerin alt başlıkları nedenleri ile analiz edilecektir. Analiz sonucunda, kullanıcıların büyük çoğunluğunun film hakkında olumsuz değerlendirmede bulunduğu, bu olumsuz değerlendirmelerden en yüksek oranın ‘yapım’ alt başlığına ait olduğu gözlemlenmiştir. Aynı zamanda, özellikle Türkiye’de çok fazla biyografi türünde film yapıldığı ve kişilerin artık izlememeyi tercih ettikleri görülmüştür. Ayrıca, oyunculuğun çok beğenilmesine rağmen filme konu olan gerçek kişinin, filminin yapılmasının gereksiz olduğu ve bunun maddi çıkar kaygısı taşıdığı sonucuna varılmıştır.

___

  • Abisel, N. (2016). Popüler Sinema ve Film Türleri. De ki yayınları.
  • Akın, B., Gürsoy Şimşek, U. T. (2018). Sosyal Medya Analitiği ile Değer Yaratma: Duygu Analizi ile Geleceğe Yönelim, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 5(3), 797-811.
  • Altman, R. (1999). Film Genre. British Film Institute. London.
  • Caine, B. (2019). Biyografi ve Tarih. Çev. Metin Sözen. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. İstanbul
  • Custen, G. F. (1992). Bio/Pics: How Hollywood Constructed Public History, Rutgers University Press, New Brunswick, N.J.
  • Çetin, M. (2012). Biyografi Kitabı. Hiperlink, İstanbul.
  • Çetin, N. (2012). Nesir Türleri. Ankara: Akçam yayınları.
  • Gürel, E. ve Yakın, M. (2007). Ekşi Sözlük: Postmodern Elektronik Kültür. Selçuk İletişim, 4(4), 203-219.
  • Inglis, I. (2007). (Eds.). Popular Music History on Screen The pop/rock Biopic, Vol. 2 No. 1 (Equinox Publishing Ltd.
  • Kabaağaç S ve Alova E (1995). Latince- Türkçe Sözlük,.Sosyal Yayınları, İstanbul.
  • Kacıroğlu, M. (2014). Necip Fazıl Kısakürek as a Biography Writer, Journal of Faculty of Theology of Bozok University. 5,5 (2014/5), ss. 31-56.
  • Kuhn, A., & Westwell, G. (2020). Biopic. In A Dictionary of Film Studies. Oxford University Press
  • Marshall, P. D. (1997). Celebrity and Power: Fame in Contemporary Culture. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • McGuire, M., Kampf, C. (2015,). Using Social Media Sentiment Analysis To Understand Audiences: A New Skill For Technical Communicators. IEEE International Professional Communication Conference (IPCC).
  • Tarakçı, H., N. (2023). Kamusal Halkla İlişkilerde Sosyal Medya: Milli Eğitim Bakanlığı’nın Öğretmenlikte Kariyer Basamakları Çalışmasına İlişkin Bir Duygu Analizi Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (50), 303-320.
  • Mishne, G.(Eds.). (2006). Predicting Movie Sales From Blogger Sentiment In: Aaai Spring Symposium: Computational Approaches To Analyzing Weblogs, 155-158.
  • Özgüç, A. (2005) Türlerle Türk Sineması: Dönemler/Modalar/Tiplemeler, Dünya yay.
  • Özkırımlı, A.(1984). Biyografi, Türk Edebiyatında Gereken İlgiyi Görmemiştir. Milliyet Sanat Dergisi, Yeni Dizi 88/15, s.11
  • Özön, N. (2008). Sinema Sanatına Giriş. Agora Kitaplığı.
  • Pang, B. & Lee, L. (2008). Opinion Mining and sSntiment Analysis. Foundations and Trends® in Information Retrieval, 2(1-2), 1-135.
  • Vidal, B. (2014). “Introduction: The Biopic and Its Critical Contexts”, The Biopic and Contemporary Film Culture (Ed: T. Brown ve B. Vidal), Taylor & Francis, New York, 1-32.
  • Şeker, S. E. (2016). “Duygu Analizi (Sentimental Analysis)”, Yönetim Bilişim Sistemleri Ansiklopedisi, 3 (3), 21 – 36.
  • A Quick Definition For Biographical Films, Darthmouth Library, [Çevrim-içi: https://researchguides.dartmouth.edu/filmgenres/biopics#:~:text=A%20film%20that%20tells%20the,M%C3%A9li%C3%A8s%2C%20France%2C%201900 ], (Erişim tarihi: 02.06.2023).
  • SimilarWeb. (2022, Ocak 1). Top Websites Rankng. Mart 19, 2023 tarihinde Similarweb: [Çevrim-içi: https://www.similarweb.com/top-websites/turkey/category/referencematerials/dictionaries-and-encyclopedias/ ](Erişim tarihi: 13.06.2023).
  • Simplifying Sentiment Analysis using VADER in Python (on Social Media Text). [Çevrim-içi: https://medium.com/analytics-vidhya/simplifying-social-media-sentiment-analysis-using-vader-in-python-f9e6ec6fc52f ] (Erişim Tarihi: 14.06.2023) [Çevrim-içi: https://sozluk.gov.tr/]. (Erişim Tarihi: 10.05.2023)