Pierre Loti’nin “Aziyade” ve Edmondo de Amicis’in “İstanbul” Adlı Eserlerinde Betimlemenin Görünümleri

Bu çalışmada Pierre Loti’nin “Aziyade” ve Edmondo de Amicis’in “İstanbul” adlı eserlerinde betimlemenin görünümleri incelenmeye çalışılacaktır. Eserlerin incelenmesinde metne dayalı yöntem kullanılacaktır. Ayrıca çalışmayı daha da anlaşılır kılmak adına Philippe Hamon’un betimleme unsurlarından yararlanılacaktır. “Aziyade” ve “İstanbul” XIX. yüzyıl İstanbul’unu konu edinen önemli eserler arasında yer almaktadır. Doğu’ya her zaman merak ve keşfetme arzusu duyan Batılı yazarlar eserlerinde İstanbul’u bir de kendi gözlerinden aktarmak istemişlerdir. Pierre Loti ve Edmondo de Amicis, XIX. yüzyıl Osmanlı kültürünü bir gezi yazısı niteliğinde okura sunmaktadırlar. Bu çalışmada her iki eserde yazarların yapmış olduğu kültür yolculuğundan öte her iki eserde yer alan betimleme unsurları karşılaştırmalı bir şekilde ele alınacaktır

Analysis of Description in the Works of “Aziyade” of Pierre Loti and “Istanbul” of Edmondo de Amicis

This study aims to examine the appearances of description in the literary Works; “Aziyade” by Pierre Loti and “İstanbul” by Edmondo de Amicis. The aim of this study is to make a text based compasion in both Works. Also it will be benefited from description factors of Philippe Hamon to make the study understandable. “Aziyade” and “İstanbul” are among the most important Works, making a mention of 19th century Istanbul. Western writers, wondering and desiring to explore the East, want to show Istanbul from their eyes. Pierre Loti and Edmondo de Amicis present the 19th century Ottoman culture as a travel writing. This study aims to examine comparatively description factors in both Works. The cultural visit of both writers are beyond the study

___

  • Aktulum, K. (2006). Theophile Gautier’in İstanbul’unda Betimlemenin Kimi Görünümleri. Kıbatek Gezi Edebiyatı Sempozyumu, 27-29 Mart, Nevşehir.
  • Alptekin, Musa Y. (2014). Şehir, Mekân ve Kentsel Dönüşüm. Doğu Batı, Sayı: 67.
  • Ankara: Doğu Batı Yayınları, ss.35-62.
  • Amicis, E. (2009). İstanbul. 2. Baskı. (Sevinç Tezcan Yanar, çev.). İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • Çetin, N. (2012). Roman Çözümleme Yöntemi. 11. Baskı. Ankara: Öncü Kitap.
  • Hamon, P. (1981). Introduction a l’Analyse du Descriptif, Hachette; Aktaran:Ayşe Eziler
  • Kıran ve Zeynel Kıran. (2011). Yazınsal Okuma Süreçleri, 4. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kıran, A. E. & Kıran Z. (2011). Yazınsal Okuma Süreçleri. 4. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Loti, P. (2003). Aziyade, (Birsel Uzma, çev.). İstanbul: Oğlak Yayınları.
  • Narlı, M. (2002). Romanda Zaman ve Mekan Kavramları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no.7, ss. 91-106.
  • Pospelov, G. (2014). Edebiyat Bilimi (Yılmaz Onay, çev.). İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Sivri, M. (2008). Paul Eluard ve Nazım Hikmet’te Renklerin Dili. Ankara: Kanguru Yayınları.
  • Tekin, M. (2016). Roman Sanatı Romanın Unsurları. 14. Baskı. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Yücel, T. (1995). Anlatı Yerlemleri, Kişi/Süre/Uzam. 2. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.