DARİO MİTİDİERİ’NİN KAYIP AİLE PORTRELERİ BAĞLAMINDA FOTOĞRAF SANATINDA TRANSANDANTAL İMAJ

Bu çalışma; Ulus Baker’in Transandantal Felsefeden yola çıkarak sinema üzerinden kavramsallaştırdığı transandantal imaj’ın, fotoğraf sanatındaki karşılığının Dario Mitidieri’nin Kayıp Aile Portreleri serisi üzerinden çözümlenmesini amaçlamaktadır. Bu bağlamda öncelikli olarak estetik obje ve fotoğrafik imajın maddi bütünlüğü incelenmektedir. Estetik obje, doğası gereği, duyularla algılanan ve maddi bir bütünlüğe sahiptir. Görme duyusuyla maddi olan imaj ve imaj içerisinde gösterilen nesneler algılanmakta ve estetik bilgi ortaya çıkmaktadır. Bu fenomenal olguya karşın, fotoğrafik dil yetisi içerisinde gösterilmeyen imajlar’ın da estetik bilgi edinimini sağlayabilmektedir. Transandantal imaj anlamına gelen bu olgu, deneyimi mümkün kılan fakat deneyle elde edilemeyecek türden bir bilgi zeminini tanımlamak adına kullanılan transandantal kavramına dayanmaktadır. Baker’in sinema üzerinden kavramsallaştırdığı transandantal imaj, maddi bir bütünlüğe sahip estetik obje içerisinde gösterilmeyen fakat sadece düşünceyle kavranabilen imajlarıdır. Bu kavram sinema üzerinden kavramsallaştırılmış olmasına karşın, fotoğraf sanatında da örneklerine rastlamak mümkündür. Bu bağlamda çalışmada Mitidieri’nin Lübnan’da bulunan mülteci kampında çektiği Kayıp Aile Portreleri (2015) adlı serisinde yer alan amaca yönelik örneklem alma yoluyla belirlenmiş üç adet fotoğraf, transandantal imaj kavramı üzerinden ve niteliksel analiz yönteminden de faydalanarak incelenmektedir.

___

  • Baker, U. (2012). Beyin Ekran, Birikim Yayınları, İstanbul. Deleuze, G. (2014). Hareket-İmge, Norgunk, İstanbul.
  • Gökberk, M. (2014). Felsefe Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Gözkân, H., B. (2010). “Kant’tan Heidegger’e Varlığın Anlamı Meselesi”, Cogito, Sayı: 64, 133-153.
  • Güçlü, Abdülbâki vd. (2003). Felsefe Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • Hançerlioğlu, Orhan. (2013). Felsefe Ansiklopedisi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Kant, İ. (2008). Arı Usun Eleştirisi, İdea Yayınları, İstanbul.
  • Kant, İ. (2011). Yargı Yetisinin Eleştirisi, İdea Yayınevi, İstanbul.
  • Lensculture. (2017). “Lost Family Portraits”. Erişim Adresi: https://www.lensculture.com/articles/dario-mitidieri-lost-family-portraits. Erişim Tarihi: 28.04.2019.
  • Mitidieri, D. (2015). Kalila’nın Ailesi. http://www.mitidieri.com/mobile/gallery.php?dir=Portfolios/Editorial/LOST-FAMILY-PORTRAITS/ Erişim Tarihi: 28.04.2019.
  • Mitidieri, D. (2015). Muhammed’in Ailesi. Erişim Adresi: http://www.mitidieri.com/mobile/gallery.php?dir=Portfolios/Editorial/LOST-FAMILY-PORTRAITS/. Erişim Tarihi: 28.04.2019.
  • Mitidieri, D. (2015). Sahar’ın Ailesi. http://www.mitidieri.com/mobile/gallery.php?dir=Portfolios/Editorial/LOST-FAMILY-PORTRAITS/. Erişim Tarihi: 28.04.2019.
  • Refinery29. (2017). “For Syrian Refugees In These Portraits, an Empty Space for Every Loved One Lost”. Erişim Adresi: https://www.refinery29.com/en-us/syrian-refugees/-lost-family-portraits-essay#slide-2. Erişim Tarihi:29.04.2019.
  • The Guardian. (2016). “Portraits of Syrian Refugee Families and an Empty Place For The Missing”. Erişim Adresi: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/jan/30/portraits-of-syrian-refugee-families-and-an-empty-place-for-the-missing. Erişim Tarihi: 28.04.2019.
  • Townsend, D. (2002). Estetiğe Giriş, İmge Kitapevi, Ankara.
  • Tunalı, İ. (2012). Estetik, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Vertov, D. (2007). Sine-Göz, Agora Kitaplığı, İstanbul.