Geleneğin Sürekliliği ve Kültürel Mirasın Aktarımında Niğde Düğünleri ve Müzisyenler

Niğde düğün törenleri müzisyenlerin çaldıkları enstrümanlar ve söyledikleri türküler açısından geleneğin korunması ve aktarılmasında önemli bir yere sahiptir. Niğde ilinin güçlü bir müzisyenlik geleneğine ev sahipliği yapması ve birçok müzisyenin bu çevrede yetişmiş olması çalışmanın odak noktasını teşkil etmektedir. Niğde ilinde yapılan düğün ritüelleri günümüzde halen devam eden sokak düğünlerinde gerek gün içerisindeki süre uzunluğu ile gerekse düğünlerde halen devam eden Türk halk müziği repertuvarındaki geleneksel anonim türkülerin –uzun hava ve kırık havalar- okunuyor olması açısından ülkemizdeki pek çok düğün ritüelinden farklılıklar göstermektedir. Bu bağlamda düğün ritüelindeki farklılıkla orantılı olarak düğünlerde icracılık yapan müzisyenlerin uygulamaları da bu oranda farklılıklara gebedir. Bu farklılıkların neticesi olarak Niğde düğünleri geleneğin sürekliliği açısından büyük önem arz etmekte ve bu düğünlerde müzisyenlik yapanlarda kültürel aktarıcı görevi görmektedir. Ayrıca coğrafi olarak küçük bir alana sahip olan Niğde’de 3 farklı düğün kültürünün bulunması da çalışmayı önemli kılmaktadır. Çalışmanın amacı, düğün müzisyenliğinin genel tanımından hareketle, yöre müzisyenlerinin düğün içerisindeki konumlarını, müziksel pratiklerini, belleklerinde saklı kalmış edebi metinleri ve bu metinlerden kopan türküleri tespit etmek ve Niğde düğün tipleri üzerinden günümüzdeki düğünlerin genel durumunu gözler önüne sermektir.

Sustainability of Tradition and Nigde Weddings and Musicians in Transfer of Cultural Heritage

In Nigde, wedding ceremonies, instruments played by musicians and the songs they sing have an important place in preserving and transmitting the tradition. Niğde is the focal point of the study as it hosts a strong tradition of musicianship and many musicians have grown up in this environment. Wedding rituals performed in Niğde vary according to many wedding rituals in our country in terms of both the length of the day during the day and the traditional anonymous folk songs of the Turkish Folk Music repertoire, long and broken melody, which continue at the weddings.  In this context, the practices of musicians performing at weddings in proportion to the difference in wedding ritual are also suitable for these differences. As a result of these differences, Niğde weddings are of great importance for the sustainability of tradition and act as cultural transmitters for musicians in these weddings. In addition, the fact that there are 3 different wedding cultures in Niğde, which has a small geographic area, gives a special importance to the study. The aim of this study is to determine the position of the musicians in the wedding, their musical practices, the literary texts that are hidden in their memories and the songs that are lost from these texts and to evaluate the general situation of the present day weddings through the types of weddings.

___

  • Altun, İ. (2004). Kandıra Türkmenlerinde doğum, evlenme ve ölüm. Kocaeli Yayıncı Yayınları. Arık, H. B. (2014, Mart 21). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Ataman, S. Y. (1992). Eski Türk düğünleri. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Benedict, R. (2011). Kültür örüntüleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Berrakçay, O., ve Yükselsin, İ. Y. (2015). Deve güreşi ritüellerinde müzik ve müzisyenlik. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1428-1443.
  • Bilen , E. (2015, Ocak 20). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Coşkun, İ. (2018, Aralık 18). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Dağlı , M. (2015, Nisan 07). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Eagleton, T. (2005). Kültür yorumları. İstanbul: Sena Ofset.
  • Erol, A. (2009). Müzik üzerine düşünmek. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Güngör, N. (2017, Mart 25). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Kaplan, A. (2008). Kültürel müzikoloji. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Lavenda, R. H., ve Schultz, E. A. (2017). Kültürel antropoloji. Ankara: Doğu Batı Yayınları 205.
  • Nettl, B. (1983). The study of ethnomusicology. İllinois: University Of Illinois Press.
  • Orhan, E. (2016, Kasım 11). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Özdamar, K. (2017, Ocak 21). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Sancaktaroğlu, İ. (2016, Ekim 25). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Sarıteke, S. O. (2016, Haziran 17). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Sevinç, S. Ş. (2016, Mart 21). kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Turner, B. S. (2006). The cambridge dictionary of sociology. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Yaltırık , B., ve Kumpasoğlu, B. (2015). Kültürel kimliğin inşası ve kültürel aracılık özelinde Hasan Ropodlu örnek olayı. UHMAD Uluslararası Hakemli Müzik Araştırmaları Dergisi, 2(3), 36-45.
  • Yaşar, N. (2018, Aralık 2). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Yükselsin, İ. Y. (2014). Kültürel aracılık, Romanlar (Çingeneler) ve müzik: Bir Rumeli halk ezgisinin kırkpınar güreş havasına dönüştürülmesi örnek olayı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34), 713-730.