Ölüm ve İnsanın Akıbeti: Arap Göç Şiiri’nde Bir İnceleme

Öz: Ölüm beşeri bir olgudur. Bizzat hayatın varlığıyla beraber ortaya çıkmıştır. Ölümün genel anlamda insanlık, özel anlamda şairler üzerinde büyük bir etkisi vardır. Şairlerin ölüm karşısındaki tutumları birkaç sebepten dolayı farklı olmuştur. Bunlar; mezhepsel (dini), çevresel ve psikolojik nedenler. Ölümü düşünmek, Arap romantik şairlerin özelliklerinden biri haline gelmiştir. Bu çalışmada ölüm kavramına ve modern Arap şiirinde romantizmin en önemli temsilcileri olan göç bölgelerin şairlerin bu kavramla ilgili tutumlarına ışık tutmaya çalıştım.Bu çalışma, ölüm kavramını ve Arap mahcer şairlerin bu kavram karşısındaki tutumlarını ele almaktadır. Ayrıca bu (ölüm olgusu)nun, söz konusu şairlerin dünya hayatı, lezzetleri ve meseleleri karşısındaki tutumlarına etkisini incelemiştir. Yine bu çalışma, ölüm ve ötesi ile ilgili olan yeniden diriliş, sonsuzluk, tenasüh felsefesi ve reenkarnasyon, ölümün bir kurtuluş ve Allah’ın nuruna yaklaşma özelliği taşıması sebebiyle tasavvufî bir anlama sahip olması gibi îtîkadî ve felsefî bazı konulara da değinmiştir. Çalışma, elde edilen en önemli neticelerin yer aldığı bir hatime ile araştırmada kullanılan kaynakların yer aldığı bir liste ile son bulmaktadır.

Death and Man’s Fate: A Study in the Immigration Arabic Poetry

Abstract: Death is ahuman phenomenon that has been existing side with life itself. Therefore, death has a clear impact on humanity in general and poets in particular. Poets attitude towards death deffered due to a number of factors, religious, environmental and psychological ones. Thinking about death had become a distinctive trait of Arab Romantic poets. In this study, I have tried to shed light on the concept of death and the attitude towards it according to immigration poets who represent the most important source of Romanticism in Arabic poetry. This study tackles the concept of death and the stance towards it by the Arab immigration poets. In addition, it explores the impact of such concept on the attitude of these poets towards life and its luxuries and issues. Moreover, it traces some philosophical and dogmatic thoughts related to death and based on it such as the theme of resurrection and immortality, the philosophy of reincarnation and metempsychosis, as well as the Sufi meaning of Death as a salvation and a re approachment to the sublimity of God.The study finishes with a conclusion that reveals the most important outcomes of the study with a bibliography of all the important resources used throughout

___

  • Abbâs, İhsan ve Necm Muhammed Yûsuf. eş-Şi’ru’l-Arabî fi’l-Mehcer (Kuzey Amerika). Beyrut: Dâru Sâdır, 2. Baskı, 1967.
  • Abduddâim, Sâbir. Edebu’l-Mehcer. Kahire: 1. Baskı, 1993.
  • Abdulhalik, Ahmed Muhammed. Kalaku'l-Mevt. Kuveyt: Alemu'l-Me'rife, sayı 111, 1987.
  • Abduşşehit, Samuil. Fevzi el-Ma'luf, Siretuh, Edebuh, Fennuh. Beyrut: Müessesetu Nevfel, 1. Baskı, 1971.
  • Ammare, İhlas Fahri. Şi'ru Şekik el-Ma'luf, Dirasetun Fenniyye. Doktora Tezi, Kahire Üniversitesi, 1982.
  • Arîda, Nesîb. el-Arvâhu’l-Hâira (Dîvânu Şi’r). New York: Matbaatu Cerîdeti’l-Ahlâk, 1946.
  • Bedevi, Abdu'r-Rahmân. el-Mevt ve'l-Abkeriyye. Kahire: Mektebetu'n-Nahdeti, 1945.
  • Câd, Hasan. el-Edebu'l-Arabî fi'l-Mehcer. 1. Baskı. Kahire: Dâru't-Tıbâ'ati'l-Muhammediyye, 1963.
  • Cibran, Halil Cibran. el-Bedai' ve't-Teraif. Kahire: Daru’l-Fercani, 1984.
  • Cibran, Halil Cibran. el-Mevâkib. Kahire: Tab’atu’l-Maktam, 1923.
  • el-Cürr, Şükrullâh. Buruk ve Ru'ud (Dîvânu Şi’r). 1. Baskı. Beyrut: Daru's-Sekafe, 1971.
  • el-Cürr, Şükrullâh. Eğâni’l-Leyl. Beyrut: Dârus’s-Sekâfe, 1961. ed-Dekak, Ömer. Şu'arâ'u'l-Asebeti'l-Endelusiyye. Doktora Tezi, Ayn Şems Üniversitesi.
  • Ebû Mâdî, İlya. el-Cedâvil, (Dîvânu Şi’r). IX. Baskı. Beyrut: Dâru’l-İlmli’l-Melâyîn, 1972. Ebû Mâdî, İlya. el-Hamâil (Dîvânu Şi’r). Kahire: el-Hey’etü’l-Âmme li-Kusûri’s-Sekâfe, 2004.
  • Ebu'l-Azayim, Talat Abdulaziz. er-Ru'yetu’r-Rumansiyye lil Mesiri'l-İnsâni inde'ş-Şairi'l-Arabi'l-Hadis. Kahire: el-Hey’etu'l-Misriyyetu'l-Amme li'l-Kitab, 1981. Eyyûb, Reşîd. Eğâni’d-Dervîş. New York: el-Matbaatü’s-Sûriyyetü’l-Amrîkiyye, 1982.
  • Eyyûb, Reşîd. Hiye'd-Dünya. New York: 1939. Ferhât, İlyâs. Ahlâmu'r-Râ'î (Dîvânu Şi’r). 3. Baskı. Beyrut: 1962. Ferhat, İlyas. Divanu Ferhat, Sao Paulo: Mektebetu'ş-Şark, 1932.
  • Ferhat. İlyâs. er-Rubaiyat. Sao Paulo, Brezilya: 1954. el-Hac, Ni'met. Ni'metu'l-Hâc Divanı. Cilt 1. New York: el-Matbatu’t-Ticariyye es-Suriyye el-Amrikiyye. ty. Haddâd, Nudreh. Evrâku'l-Harif (Dîvânu Şi’r). New York: Tarbiya Yayınevi, M. 1941.
  • Hasan, Halit Hasan. en-Nez'etu's-Sûfiyye fi Şi'ri'l-Mehcer. Doktora Tezi, Ayn Şems Üniversitesi. Hasan, Muhammed Abdulgani. eş-Şi’ru’l-Arabî fi’l-Mehcer. Kahire: Mektebetu'l-Hanci, 1955.
  • el-Huri, Keyser Selim. Divanu'ş-Şairi'l-Medeni. Şam: Metabi’u Vizâreti's-Sekafe ve'l-İrşadi'l-Kavmî. el-Kuşeyrî, Abdulkerîm. er-Risâletü’l-Kuşeyriyye, thk: Abdulhalîm Mahmûd. Kahire: Dâru’l-Maârif. Mirza, Zuheyir. Divanu İlya Ebu Madi, Şairu'l-Mehceri'l-Ekber. Beyrut: Daru’l-Avde ty. el-Ma’lûf, Fevzî. Divanu Fevzî el-Ma’lûf. Beyrut: Dâru’r-Reyhani, 1958.
  • el-Ma’lûf, Şefîk. el-Ahlâm (Dîvânu Şi’r). Beyrut: 1923. el-Ma’luf, Şefik. Senabilu Raus (Dîvânu Şi’r). Beyrut: Daru Mecelleti Şi’r, 1961.
  • el-Ma’luf, Şefik. Setairu'l-Hevdec, (Dîvânu Şi’r). Sao Paulo, Brezilya: 1975.
  • el-Ma'lûf, Riyâd. el-Evtâru'l-Mutekette'etu, (Dîvânu Şi’r). Kahire: el-Matba'atü’l-Asriyye, 1933.
  • el-Ma'luf, Riyâd. Hayalat, (Dîvânu Şi’r). Sao Paulo, Brezilya: 1945. Massignon-Kraus. Ahbâru'l-Hallâc, (el-Huseyin b. Mansûr). Paris: Matba'atu'l-İlm, 1963.
  • el-Melaike, Nazik. Kadaya'ş-Şi'ri'l-Mu'âsir. Beyrut: Menşuratu Daru'l-Adab, 1962.
  • el-Mulessem, el-Bedevi. Şairu't-Tayyare, Fevzi el-Ma'luf. Kahire: Daru'l-Ma'arif, 1953.
  • en-Nekkaş, Reca’. Ebu'l-Kâsim eş-Şâbî, Şâiru’l-Hubbi ve’s-Sevre. Kahire: Mektebetu'l-Usre, 2003.
  • Nuayme, Mîkâîl, Hemsü’l-Cüfûn, 5. Baskı. Beyrut: Müessesetü Nevfel, 1988.
  • Selim, Corc Demetri. Îlya Ebu Madi, Dirâsât Anhu ve Eş'âruhu'l-Mechûle. Kahire: Dâru'l-Me'ârif, 1977.
  • Semahet, Mesut. Divanu Mesut Semahet. Brooklyn: Matba'atu Cerîdetu's-Sumeyir, ty. eş-Şâbî, Ebu'l-Kâsim. Eğânî'l-Hayat, (Dîvânu Şi’r). Kahire: el-Hey'etu'l-Âmmetu li Kusûri's-Sekâfe, 2002.
  • Şurun, Cak. el-Mevt Fi'l-Fikri'l-Garbî, çev. Kamil Yusuf Huseyin, Kontrol ve Sunuş: İmam Abdulfettah. Kuveyt: Alemu'l-Ma'rife, 1984. et-Teys, Halife Muhammed. eş-Şâbi ve Cübran. Beyrut: Daru's-Sekafe, 1976. ez-Zeber, Muhammed b. Huseyin. el-Mevt fi'ş-Şi'ri'l-Emevi. Kahire: Darul Emin, ty.