Duvar Resimlerinin Mimari Mekânlar Bağlamında Analizi

Duvarlar mekânı sınırlama görevi üstlenirken; duvar resimleri ise tarihi yansıtmış, sanat ile kullanıcı arasında iletişim sağlamış, kurumsal kimliği sergilemiş, toplumsal olaylara ışık tutmuş, kullanıcıyı etkileyerek mekânı monotonluktan kurtarmıştır. Mimari tasarımlarda, duvar resimlerinin kullanıcıyı etkileme ve dikkat çekme gücü ile özellikle kullanıcı yoğun mekânlara sağlayabileceği olumlu katkılar es geçilmektedir. Bu çalışmada, mimari yüzey, yapı ve mekânlarda yer alan duvar resimlerini belirlemek ve konsept-mekân bütünlüğü üzerinden analiz etmek amaçlanmıştır. İstanbul’un çeşitli semtlerinin iç ve dış mekânlarında konumlanmış duvar resimleri tespit edilmiş; yerinde gözlemler yapılmış ve tablolar üzerinden değerlendirilmiştir. Duvar resimleri iç mekânlarda estetik katkı sağlamak amacı ile tercih edilmiş, dış mekân yüzeylerinde ise festival düzenleyen firmalar ve Graffiti sanatçıları tarafından kullanılmış ve politik mesajlara rastlanılmamıştır.

The Analysis of the Wall Paintings in the Context of Architectural Spaces

The walls assume the task of limiting the space; whereas the wall paintings reflected the history, provided the communication between art and the user, has displayed its corporate identity, shed light on social events, and has saved the place from monotony by affecting the user. In the architectural designs, the positive contributions of wall paintings to user-intensive spaces with the power of affecting and attracting attention are ignored. In this study, it is aimed to determine the wall paintings in the architectural surfaces, buildings and spaces, and to analyze them through concept-space integrity. The wall paintings located in the interiors and the exteriors of the various districts of Istanbul have been identified. On-site observations were done and the data were evaluated on the tables. The wall paintings were preferred in order to contribute to the aesthetics in the interior spaces, on the exterior surfaces, they were used by festival organizers and Graffiti artists, and no political messages were encountered.

___

  • Art History Attacks. (2011). The Ladies in Blue Fresco. Erişim Adresi (22.06.2011): http://arthistoryattacks.blogspot.com/2011/06/artwork-of-day.html
  • Bengtsen, P.( 2018). Street art and the nature of the city, Lund Studies in Arts and Cultural Sciences,125-138.
  • Berksaç, E. (2000). Avrupa Sanatı’na Giriş. İstanbul: Engin Yayıncılık.
  • Curtis, G. (2017). Mağara Ressamları. İstanbul: Redingot Yayınları.
  • Demus, O. (1975). The Style of Kariye Djami and its Place in the Development of Paleologan Art, The Kariye Djami. New Jersey: Princeton University Press.
  • Hasol, D. (2016). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Júnior, H.C. (2016). Anonymous Inscriptions in Rio de Janeiro Resistance and informal urban communication on the streets, Street art & Urban Creativity Scientific Journal,16-21.
  • Klein, R. (2016). Creativity and territory: the construction of centers and peripheries from graffiti and street art, Street art & Urban Creativity Scientific Journal,6-15.
  • Koçak, D.Ö. ve Koçak, O.K. (2014). Whose City Is That? Culture, Design, Spectacle and Capital in Istanbul. Cambridge Scholars Publishing.
  • Margaryan, P. (2019). Girit Uygarlığı’nın Yükselişi ve Çöküşü. Erişim Adresi (21.01.2019): https://arkeofili.com/girit-uygarliginin-yukselisi-ve-cokusu/
  • Martinique, E. (2020). Hundertwasser evi, Viyana, 1983. Erişim Adresi (21.08.2020): https://www.widewalls.ch/magazine/hundertwasser-house-vienna
  • Nastasi, M. (2021). Caffè Fernanda. Erişim Adresi https://thespaces.com/caffe-fernanda-recalls-1950s-milanese-glamour/ Erişim tarih: 10.02.21
  • Ögel, S. (1977). Çevresel Estetik. İ.T.Ü. Yayınları.
  • Özçam, I. (2019). Ticari Mekânlarda Enstalasyonla Yaratılan Dinamikler. Tasarım Kuram, 15(27),64-76.
  • Özdemir, M. (1991). Büyük Boyutlu Duvar Resmi (Fresco-Sıva Üstü) Teknikleri ve Çağdaş Uygulamaları. Dokuz Eylül Güzel Sanatlar Fakültesi, İzmir.
  • Reiss, J. H. (2001). From Margin to Center-The Spaces of Installation Art. Londra: The MIT Press.
  • Restany, P. (2004). Hudertwasser. Taschen.
  • Sardoğan, Ö. (2019). Raffaello Sanzio, İmza Salonu Freskleri. Erişim Adresi (21.01.2019): https://wannart.com/icerik/8381-ronesansin-dort-atlisinin-en-kucugu-raffaello-sanzio- da-urbino
  • Südor, G. (2018). Kongre ve Sergi Sarayı, Joan Miro .Erişim Adresi (25.04.2018): https://www.evrensel.net/haber/350867/resimleri-siirlestiren-siirleri-resimlestiren-katalan- ressam-miro
  • Tan, P. ve Boynik, S. (2007). Olasılıklar, Duruşlar, Müzakere-Güncel Sanatta Kamusal Alan Tartışmaları, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Turan, T. (2020). Lonac, Rasimpaşa Mahallesi, Kırmızı Kuşak Sokak, Kadıköy, İstanbul, 2018.
  • Wikipedia (2007). La Tourette Manastırı Erişim Adresi(16.09.2007): https://en.wikipedia.org/wiki/File:Sainte_Marie_de_La_Tourette_2007.jpg#filehistory
  • Wikipedia. (2011). Saint-Denis Bazilikası. Erişim Adresi(6.07.2011): https://en.wikipedia.org/wiki/Basilica_of_Saint-Denis
  • Wikipedia. (2013). İsa’nın Ayakları Önünde Secde Eden İmp 6. Leon. Erişim Adresi (20.01.2013): https://tr.wikipedia.org/wiki/Dosya:Hagia_Sophia_Imperial_Gate_mosaic_2.jpg
  • Winterhager, U. (2016). Wallace K. Harrison Evi Oturma Odası Erişim Adresi (4.04.2016): https://www.koelnarchitektur.de/pages/de/news-archive/14270.htm