İbn Sina'nın "el-Urcûze fi'l-Mantık" Risalesi (Sunum ve Metin)

ÖzetBu çal~mada ele aldığımız İbn Sina'nın el-Urcılze fi'l-Manıık adlı eseri İslam dünyasında klasik Mantık ilminin önemli bir örneği, belki de zirvesini te§ kil etmektedir. Bu nedenle, eserin gün yüzüne çıkarılması ve tanttılması hem bir zarurer hem de önemli bir görevi yerine getirmek  olarak değerlendirilebilir. Amacımız bu kıymetli eserin ilim dünyasına tanttılmasına bir katkıda bulunmakve ula§abildiğiıniz orijinal metinler iie tenkirli ne§rini sunarak daha iyi anla§ılmasına yardımcı olınakrır.Anahtar Keliıneler: İbn Sina, klasik mantık, urcfızeAbstractal-Urcılze fi'l-Mantık composed by İbn Sina that we studied is the im portant model, evcn the peak of the Logic, in the İslamic world. So that, it's possible to say that the presenting this book and to make it known clearly is a necessity and an iınportant task. Our alın is the contributing to beknown this valuable book by acadcmic area and the helping to be undersroad of it clearly, presenting its original texts that we could have found and i ts editional-critic version.Key Words: İbn Sina, classical logic, urjfızah
Anahtar Kelimeler:

lbn Sinâ, klasik mantık, urcüze

___

Kur’an-ı Kerîm _

De Boer, Tarihu’l-Felsefe fi'l-İslam, neşreden Abdü’l—HadiEbü Ride, Beyrut tarihsiz.

Durusoy, Ali, 'flbn Sina’nın “el-Mücezü’s-sağîr fi’l—mantık” Adlı Risalesi”, Marmara Universitesi Ilahiyat Fakültesi Dergisi, Istanbul 1997, sayı 13—15.

Elibol, Saadettin“, Felsefe Konuşmaları, Ankara 1991.

er-Razî, Muhammed b. Ebi Bekir b. Abdülkadir, Muhtaru's-Sıhah, Beyrut 1986. V

Fahri, Macit, İslam Felsefesi Tarihi, çeviren: Kasım Turhan, İstanbul 1992.

Fîrüzâbâdî, Kâmüsu’l—Muhît, Beyrut 1987.

Gohlrrian, William E. Sîretü eş-Şeyh er—Reis, Arapçaya çeviren Macid Fahri, Kitâbü’n- Necat, Beyrut 1985.

lbn Ebi Usaybia, Uyünu'l—enbâ fî tabakâti’l—etibbâ, Beyrut 1975.

İbn Sinâ, el—lşârât ue't—tenbîhât, (el—Mantık), mgr. Süleyman Dünya, Kahire 1971.

—————————— , Kitâbı'i'n—Necât, neşreden: Macid Fahri, Beyrut 1985.

--------- , el-Kasîcletü'l'musarra’a fi’l-mantık, Delhi. 13 12 (h).

—————————— , el-Urcüze fi'l-mantık, Nuruosmaniye 4894/ 125; İstanbul Üniversitesi 4755; Süleymaniye, Ayasofya 4829/33; Izmirliş; Hakkı 1736/1; Hamidiye 1448

—————————— , Mantıku’l-meşn'kıyyîn, Kahire 1910;

el—Kıfti, Ahbâru’l-Hukemâ, Mısır tarihsiz.

Keklik, Nihat, 1slam, Mantık—_ Tarihi ve Farabi Mantığı, 1, İstanbul 1969— 1970.

———————————————— , Felsefe’nin İlkeleri,, İstanbul 1982. İ '

M. Züheyr el-Baba, Min müellefâti İbn Sinâ et—tıbbiyye, Beyrut tarihsiz.

el—Mu’cemü'l—Arabiyyü’l—Esâsî (Munazzamatu’l-Arabiyye li’t-terbiyye ve’s—sekafe ve'l- ulüm), Tunus 1988. .

Öner, Necati, Fesefe Yolunda Düşünceler, İstanbul 1995. '

Parmaksızoğlu, İsmet, İbn Sinâ ve Mantık Risalesi, Milli Kültür dergisi, sayı. 41.

Taylan, Necip, Mantık (Tarihçesi, Problemleri), İstanbul 1994.

--------------- , Amhatlanyla1slam Felsefesi, s. 202— 224, İstanbul 1991.

Ülken, Hilmi Ziya, İslam Düşüncesi, İstanbul 1995.

<> İbrahim Özkılıç

Zemahşerî, Esâsü'l-belâğa, Beyrut 1986.

Çetin, Nihad M., “Arüz”, D.İ.A. (Diyanet İslam Ansiklopedisi); İstanbul 1991, III, 424- 43 7.

Özkılıç, İbrahim, İbn Sim? ve el—Urcüze fi'l—Mantık, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1998 (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi).

Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1302-4973
  • Başlangıç: 1963
  • Yayıncı: Marmara Üniversitesi