Pazarlık kümeleri yoluyla çok amaçlı lineer programlama (ÇALP) problemine ağırlık bularak çözüm öneren etkileşimli bir yöntem

Bilindiği gibi, Karar Verici (KV) her bir amacını optimize etmek isterken, amaçların aralarında çelişmesi sonucu, bazıları lehine diğerlerinden fedakarlık edecektir. KV amaçları tek tek ele alabileceği gibi gruplar (koalisyonlar) halinde de ele alabilir. Her bir amaç grubu için KV den tatmin düzeyi istenir. Her bir amaç bir oyuncu gibi göz önüne alındığında, amaçlar bireysel ağırlıklarını artırabilmek için diğer amaçlarla koalisyonlara gireceklerdir. Koalisyonlar kendi bireylerinin gücünden yararlanarak koalisyonun önemini artırırken, koalisyon içindeki bireyler de başka koalisyonlarda yer alma tehdidi ile koalisyonundaki ağırlığını artırmaya çalışacaktır. Görüldüğü gibi bu problem n-kişili ortaklı oyunda bir pazarlık problemi yapısındadır. Bütün bu pazarlıkların sonucunda oluşacak "çekirdekçik" (nükleus) ile oyunun çözümü (amaçların ağırlıkları) belirlenir. Bu ağırlıklarla oluşturulacak fayda fonksiyonu yardımıyla, KV ile de etkileşerek, ÇALP problemine çözüm önerilmektedir. KV bulunan çözümden tatmin olmuş ise aranan çözüm bulunmuştur. Tatmin olmamış ise tatmin olmadığı amaçların bulunduğu koalisyonlardaki tatmin düzeylerinin artırılması (veya bu amaçlar lehine, bu amaçların bulunmadığı koalisyonların tatmin düzeylerinin azaltılması) istenerek yeni çözüm önerilir.

An interactive method by founding weights via bargaining sets to solve the multiple objective linear programming problems

As known, when the decision maker wants to optimise each of his/her objectives, but in the presence of usually conflicting objectives, decision maker (DM) is willing to reduce some objective in favour of the others. DM can deal with his/her objectives as individually or in groups (coalitions). For each objective groups, DM is asked to his satisfaction levels. When each objective considers as a player, objectives will form coalitions with the other objectives to increase its individual weights. While the coalitions increase their importance, by using the powers of their members , individual (someone, somebody, one of them) will try to improve his/her weight in his/her coalition, using the possible threats such as to go to other coalitions. At the result of all bargains, the solution of game (i.e. weights of the objectives) is determined with the "nucleolus" to occur. By aiding the value function happened with weights, and at the same time interacting with the DM, the solution is proposed to the multiple objective linear programming problems.