YAHYAOĞLU’NUN ‘YAVUZ GÖZDEN YAVUZ DİLDEN’ REDİFLİ GAZELİ, BU GAZELE YAZILAN NAZÎRELER VE AHMED PAŞA’NIN YAHYAOĞLU’NA NAZÎRESİ
Şiirde kafiye ve redif
kullanımı, şiirin ahengi ile doğrudan ilgili bir husustur. Redifin dize
sonlarında simetrik olarak tekrarlanmasıyla anlam ve ahenk bütünlüğü sağlanır.
Klasik Türk Edebiyatında nazîre, bir şairin manzum bir eserine başka bir şair
tarafından aynı vezin ve kafiyede yazılan şiir, olarak tanımlanır. Bu şiirlerde
müşterek redif kullanımı oldukça yaygındır. Bu çalışma dört bölümden oluşur.
Birinci bölüm giriş bölümüdür ve nazire ve ahenk hakkında genel bilgiler
verilmiştir. İkinci bölümde “yavuz” kelimesinin anlamı ve Türk şiirindeki
kullanımına dair bilgi ve örnekler bulunmaktadır. Üçüncü bölümde zemin şiir,
buna yazılan nazîreler belirtilmiş ve bilhassa Ahmed Paşa’nın dîvânında bulunan
“yavuz gözden yavuz dilden” redifli şiir üzerinde durulmuştur. 4. bölümde ulaşılan
sonuçlar özetlenmiştir
___
- ARAT, Reşit R. (1992), Atabetü’l-Hakâyık, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
ERGİN, Muharrem. (2007), Orhun Abideleri, İstanbul: Boğaziçi Yay.
GÖKYAY, O. Şaik (1973), Dedem Korkudun Kitabı, Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Yay.
HAMMER, J. Von (2005), Osmanlı Tarihi C.1-2, Çev. Mehmet Ata, İstanbul: M”EB Yay.
İSEN, Mustafa (1990), Usûlî Dîvânı, Ankara: Akçağ Yay.
İSEN, Mustafa (1998), Sehî Bey Tezkiresi, Ankara: Akçağ Yay.
İSEN, Mustafa (1999), Latîfî Tezkiresi, Ankara: Akçağ Yay.
KAZAN, Şevkiye (2004), "Divan Şiirinde Önemli Bir Leitmotif: Sühan Redifli Şiirler", Çankaya Üniversitesi Journal of Art and Science, cilt.2, ss.75-104
KEMAL, Namık (1968), Yavuz Sultan Selim, İstanbul: Ötüken Yayınevi.
KÖKSAL, Fatih (2006), Sana Benzer Güzel Olmaz-Divan Şiirinde Nazîre, Ankara: Akçağ Yay.
MACİT, Muhsin (2005), Divan Şiirinde Ahenk Unsurları, Kapı Yay.
MACİT, Muhsin (2016), Nedîm Dîvânı, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yay.
NACİ, Muallim (2004), Edebiyat Terimleri Istılâhât-ı Edebiye, Haz. M. A. Yekta Saraç, İstanbul: Gökkubbe Yay.
OKUR, Münevver Meriç (1997), Cemşid ü Hurşid, Ankara: Atatrürk Kültür Merkezi Yay.