İBN KESİR’DE MUCİZE ANLAYIŞI

İbn Kesir, Rivayet tefsirinde önde gelen bir müfessirdir. Eserinde konuları ayrıntılı bir tahlile tabi tutmuştur. Rivayet ağırlıklı bir yol izlemesine rağmen kendi düşüncelerini de ortaya koymuştur. Mucize konusu da geçmişten günümüze birçok tartışmaya neden olmuştur. Çünkü mucizeler, normal gidişatı tersine çeviren bir durumdur. Bu konu, önceki peygamberlere verilen mucizeler ve son peygambere verilen mucizeler olarak iki kategoride değerlendirilmiştir. Her peygamberin bir veya birkaç mucizesi vardır. Bunlar, peygamberliği ispat anlamında yardımcı bir etken olmuştur. Bu çalışmamızda, konuyu İbn Kesir bağlamında değerlendirmeye tabi tutacağız. Bu arada diğer çalışmalardan da istifade edeceğiz.

THE MENTALITY OF MIRACLE IN IBN KATHIR

Ibn Kathir is a leading mufassır in the narrated commentary. He has subject to a detailed investigation of the subject in his work. Despite the narrated way to follow, he has revealed its own opinions. The miracle has also caused many controversies from the past day. Because miracles are a situation that reverses normal course. This topic has been evaluated in two categories as the miracles given to the previous prophets and the miracles given to the last prophets. Each prophet has one or more miracles. These have been helpful factors in the proof of prophecy. In this work, we will evaluate the context in the Ibn Kathir. In the meantime, we will also benefit from other studies.

___

Avcı, B. (2000). Hıristiyanlıkta ve Kur’an Tefsirlerinde Hz. İsa’nın Mucizeleri, Dîvân: İlmî Araştırmalar, 5: 257-268.

Aydın, H. (2010). Meydan Okumaları Bakımından Kur’an Mucizesi, Kelâm Araştırmaları Dergisi, 8: 45-76.

Balcı, İ. (2009). Bedir Savaşıyla İlgili Mucizevi Rivayetlerin Kur’ân, Hadis ve Tarih Verilerine Göre Kritiği,

İSTEM: İslâm San‘at, Tarih, Edebiyat ve Mûsikîsi Dergisi, 7: 85-124.

Bayraklı, B. (2002). Yeni Bir Anlayışın Işığında Kur'an Tefsiri, İstanbul: Bayraklı Yayınları, Birinci baskı.

Bilmen, Ö. N. (1974). Büyük Tefsir Tarihi tabakatü’l Müfessirin. İstanbul: Bilmen Yayınevi.

Bulut, Z. (2015). Peygamberleri Tasdik Aracı Olarak Mucizeler, Abant İzzet Baysal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3: 1-31.

Cevherî, İ. b. H.( 1407/1987). es-Sıhâh tâcü'l-luğa. Beyrut: Dâru’l-İlm li’l-Melayin. 4. baskı.

Cürcani, A. b. M. (2007). Tarifât. Beyrut: Baru Nefais, 3. baskı.

Demir, H. (2017). Hz. Muhammed’in Siyerini Mucizeler Işığında Okumak, Çeşitli Yönleriyle Hz. Muhammed. Zonguldak: Bülent Ecevit Üniversitesi Yayınları, s. 235-245

Esed, M. (1999/1420). Kur’an Mesajı Meâl-Tefsir. trc. Ahmet Ertürk ve Cahit Koytak. İstanbul: İşaret yayınları.

İbn Kesir, İ. E. İ. (2000). Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm. B.y.y.: Müessesetü Kurtuba.

İbn Manzûr, C. (1414). Lisânü’l-Arab. Beyrut: Daru Sadr, 3. baskı.

İsfahânî, R. (2005/1426). el-Müfredât. Beyrut: Daru’l-marife.

Maturidî, E. M. (2002). Kitabü’t-Tevhid. Trc. Bekir Topaloğlu. Ankara: İsam Yayınları.

Mevdȗdî, E. (1995). Tefhîmü’l-Kur’ân. trc. Muhammed Han Kayanî ve dğr. İstanbul: İnsan Yayınları, 2. baskı.

Özaydın, A. (1999). İbn Kesir Ebü’l-Fida, Diyanet İslam Ansiklopedisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 20: 132-134.

Özel, R. O. (2017). Kur’ân’daki Hissî Mucizelere Modern Yaklaşımlar Bağlamında Bir İnceleme: Mustafa Öztürk Örneği -I-, Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8: 75-123.

Öztürk, Y. (2014). Muhtelif Yönleriyle Mi’rac Mucizesi, Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16: 89-130.

Râzî, F. (1420). Mefâtîhu’l-gayb. et-Tefsîrü’l-kebîr. Beyrut: Daru İhyai’t-Turasi’l-Arabiyyi, 3. baskı.

Reşîd Rızâ, M. (1999). Tefsîru'l-Menâr. Beyrut: Daru'l-Kutub el-İlmiyye.

Taberî, M. b. C. (2000/1420). Câmi‘u’l-beyân ‘an te’vîli âyi’l-Kur’ân. Byy: Müessesetü’r-risale.

Zebîdî, M. M. (ts.). Tâcü’l-arȗs min cevâhiri’l-Kâmȗs. B.y.y.: Daru’l-Hidaye.

Zemahşerî, E. M. b. Ö. (1407). el-Keşşâf ‘an hakâ’ikı gavâmizi’t-tenzîl ve ‘uyûni’l-ekâvîl fî vücûhi’t-te’vîl. Beyrut: Daru'l-Küttab el Arabiyyi, 3. baskı.