Sinemada Şiddet Olgusu Bağlamında “John Wick”

Tarihin ilk dönemlerinden itibaren var olan ‘şiddet’olgusu, birçok sanat dalına konu olmuştur. Şiddet, hemen hemen her dönemde farklı boyutlarıyla sanat eserlerine ilham vermiş ve vermeye devam etmektedir. Kitle iletişim araçlarının gelişmesiyle kültürel ve günlük yaşamdaki konumu değişen şiddet, sinema alanında da farklı kavramlar ve yansımalarla karşımıza çıkmaktadır. Her toplumun fikir, inanç sistemi ve kültürel birikimi sanat dallarını dolaylı olarak da sinemayı etkilemektedir. Kültürel kodlar, toplumsal gerçeklikler ve değişen/gelişen teknolojik imkanlar, şiddetin sinemada işleniş biçimine doğrudan etki etmiştir. Bu makalede şiddetin tanımı, türleri ve sinemada işlenişi irdelenerek, John Wick filmleri örneğinde yeralan şiddet unsurları üzerinde durulmuştur.

___

  • Balcıoğlu, İ. (2001). Şiddet ve Toplum, İstanbul: Bilge Yayıncılık.
  • Çakır, S. (2008). Medya ve Şiddet. Doğu Batı, (43), 160-180.
  • Çeviker, L. Şiddet ve Toplumsal Hafıza.Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, 2009.
  • Çotukken, B. (2009). Şiddetin Antropolojik Temeli. Felsefelogos, (37) 7-12.
  • Erkanı, E. (2014). Sinemasal Şiddet. Sanat-Tasarım Dergisi, 1(4), 15-21.
  • Köknel, Ö. (2000). Bireysel ve Toplumsal Şiddet. İstanbul: Akdeniz Yayıncılık.
  • Kurdaş, M. (2019). Postmodern Şiddet ve Sinema. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33: 574-567.
  • Moses, R. (1996). Şiddet Nerede Başlıyor?. çev. Ayse Kul, Cogito, 6-7: 23-27.
  • Polat, O. (2001). Çocuk ve Şiddet. İstanbul: Der Yayınevi.
  • Somersan, S. (1996). Şiddetin İki Yüzü, Cogito, 6-7:41-50.
  • Taşdemir, A. (2016). Türkiye'de Şiddetin Kadın Yüzü. Istanbul Journal of Sociological Studies.
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. (2006). İletişim Araştırma ve Kuramları, İstanbul: Beta Basım yayım dağıtım. Toker, Tanel. Türk Sinemasında Şiddet: 2002-2012 Yılları Arasında Gişe Hasılatı Yapan Beş Filmdeki Şiddet Öğeleri Üzerine Bir Araştırma.Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, 2014.
  • Ulusal, D. (2018). Modern İran Sineması'nda Ayna Metaforunun Kullanımı, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi.(58).1-5.
  • Ünsal, A. (1996). Genişletilmiş Bir Şiddet Tiplojisi. Cogito, 6-7:29-36.
  • Yılmazok, L.(2016). Dağılan Beyin Parçalarına Gülmek: Quentin Tarantino Filmlerinde Şiddet ve Mizah. Akdeniz İletişim Dergisi. (25), 179-193.
  • İnternet Erişimleri:
  • Colbert, S. John Wick's Blood Oath Explained, (Erişim tarihi: 27/01/2020). https://screenrant.com/john-wicks-blood-oath-explained/
  • Derisz, R. How John Wick Changed Action Movies and No One Noticed. ( Erişim tarihi 27/01/2020). https://www.looper.com/120821/john-wick-changed-action-movies-one-noticed/
  • Kabil, İ. "Sinema ve Şiddet İlişkisi Üzerine" (12.01.2019), https://www.hayalperdesi.net/dosya/40-sinema-ve-siddet-iliskisi-uzerine.aspx
  • Köksaldı, E. John Wick: Ayinesi İştir Kişinin Lafa Bakılmaz. (Erişim tarihi: 27=01=2020). https://medium.com/@kum_kitabi/john-wick-âyinesi-iştir-kişinin-lafa-bakılmaz-148b783cba17