Rene Girard’ın Üçgen Arzu Modeline Göre Metin Kaçan’ın Ağır Roman’ında Erkeklik Arzusu

Arzu, felsefeden psikolojiye, maddi kültür çalışmalarından sanat çalışmalarına kadar uzanan geniş bir alanda incelenen, üzerinde düşünülen bir olgudur. Edebiyat sahasında da incelenen arzu, özne-nesne ilişkisine dayalı anlatı türlerinde özneyi harekete geçiren itici güç işleviyle anlatının bir unsuru hâline gelir. Sözlü kültürden modern romana uzanan anlatı geleneğinin merkezinde yer alan bu güç, kahramanı arayışa, maceraya çıkaran bir gönderici konumundadır. Rene Girard da Romantik Yalan ve Romansal Hakikat adlı incelemesinde roman türü bağlamında bu arzuya odaklanmış ve romanlardaki arzulama eğilimlerini değerlendirmiştir. Girard, bu çalışmasında hemen hemen her romanda bir arzunun varlığına değinerek üçgen arzu modelini geliştirir. Bu model ile kurgusal karakterlerin yöneldikleri nesneyle olan ilişkisinin alt zeminine, karakteri o nesneye yönlendiren üçüncü kişilerin varlığına odaklanılır. Böylece özne-nesne ilişkisi esas alınarak anlatılardaki ortak yapıya değinilir. Metin Kaçan’ın Ağır Roman’ında da arzu unsuru önemli bir itici güçtür ve romanın merkezindedir. Dolayısıyla romanın kurgusal yapısı ve bazı izlekleri özne-nesne ilişkisi dikkate alınarak açıklanabilir. Bu çalışmada da arzu, güçlü erkeklik isteği çerçevesinde değerlendirilmiş, romanın başkarakteri merkez alınarak bir okuma ve inceleme yapılmıştır. 

Masculinity Desire in Metin Kaçan’s Ağır Roman According to Rene Girard’s Triangle Desire Model

Desire is a phenomenon that is studied and thought about in a wide area ranging from philosophy to psychology, from material culture studies to art studies. Desire, which is also examined in the field of literature, becomes an element of the narrative with its driving force function that activates the subject in narrative types based on the subject-object relationship. This power, which is at the center of the narrative tradition extending from oral culture to the modern novel, is a sender that takes the hero on a quest and adventure. Rene Girard also focused on this desire in the context of the novel genre in his study called Romantic Lie and Novelistic Truth and evaluated the desiring tendencies in the novels. In this work, Girard develops the triangle desire model by referring to the existence of a desire in almost every novel. With this model, it focuses on the sub-ground of the relationship of the fictional characters with the object to which they are directed, and the existence of third parties who direct the character to that object. In Metin Kaçan’s Ağır Roman, the element of desire is an important driving force and is at the center of the novel. In this study, the desire was evaluated within the framework of the desire for strong masculinity, and a reading and analysis was made based on the main character of the novel.

___

  • Çelik, G. (2016). Erkekler de Ağlar: Toplumsal Cinsiyet Rolleri Bağlamında Erkeklik İnşası ve Şiddet Döngüsü, Fe Dergi, 8(2), 1-12.
  • Durkheim, E, (2002). İntihar. Ankara: Cem Yay.
  • Girard, R. (2017). Romantik Yalan ve Romansal Hakikat. İstanbul: Metis Yay.
  • Jung, C. G. (2003). Dört Arketip (Çev. Z. Aksu Yılmazer). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kaçan, M. (1999). Ağır Roman. İstanbul: Can Yay.
  • Kavut, S. (2020). Carl Gustav Jung: Kavramları, Kuramları ve Düşünce Yapısı Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Kültürel ve Araştırmalar Dergisi, 6(2), 681-695.
  • Kıran, Z ve Kıran, A. (2000). Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin Yay.
  • Özbay, C. (2013). Türkiye’de Hegemonik Erkekliği Aramak. Doğu Batı Dergisi, 63, 185-205.