Çankırı Yaran Ekibi ve Geleneksel Giyim Özellikleri

Osmanlı döneminden itibaren Türk örf, adet ve geleneklerinin İslam ahlak ve fazileti ile bütünleşmesinden meydana gelen, Ahilik temel prensipleri ile yönetilen, kaliteli üretim hilesiz satış felsefesinde dürüst esnaf yetiştiren, toplumun her kademesinde görev alan üstün karakterli insanların yetiştiği ilim ve irfan yuvası sevgi ve saygının en üst düzeyde yaşandığı, talim ve terbiye ocağı, Oğuzlardan günümüze kadar yaşatılan milli kültür mirasımız Yaran Ekibi' dir (Absaroğlu,2012:3). Araştırmada Türk toplumunda geçmişten günümüze folklor geleneklerini ve geçmişin izlerini hala devam ettiren Yaran Ekibi ve geleneksel kıyafetleri incelenmiştir. Araştırmanın amacı; böyle güçlü yönleri bulunan bu eğitim ocağı üyelerinin yüzyıllardır değişmeden kullandıkları geleneksel giysilerden cepkin, göynek, vızka, peştamal ve poşu; malzeme, renk, kesim, dikim, süsleme tekniği açısından incelenerek var olan giysilerin korunması, kayıt altına alması ve sonraki nesillere aktarılmasını hedeflemiştir
Anahtar Kelimeler:

Yaran, Ahilik, Geleneksel, Giyim

Çankırı Yaran Group and Traditional Clothing Features

Yaran Group is the one which isoriginated from the integration of turkish customs, rituals and traditions with islamic moral sandvirtues; which is managed by the fundamentals of ahi community; which grow shone startisans in philosophy of innocen tsale and quality production; which is an education and moral tyassociation where superior quality people raise who take part in any layer of society and where respectand love are lived in a top-end way; which is our cultural heritage from Oghuzs up to now (Absaroğlu,2012:3).In this researh, it is analysed that Yaran Group which still maintains its folk traditions and taces of history, and its traditional clothings. The purpose of there search is toke epexisting clothes, to record the mand to hand down to next generations by examining the traditional clothes cepkin, göynek, vızka, peştamal and poşu which are used for centuries by the members of this education association in terms of material, colour, cut, sewing and ornamentation.

___

  • Absaroğlu A (2012). Dünya Kültür Mirasımız Yaran: 3, Çankırı
  • Anonim (1967). İl Yıllığı: (5-33), Çankırı
  • Atılcanİ.C(1991). Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri: (85-86), İstanbul
  • Çankırı Belediyesi (2012). “Yaran Kültürü”, www.bel.tr/sayfa-13/kultur.php
  • Çankırı Turizm (2012). “Yaran”, www.cankiritrizm.org/yaran.html
  • http//www.habitat.org.tr
  • Koçu R.E (1967). Türk Giyim Kuşam Süsleme Sözlüğü: 242, Ankara
  • Önge E (1991). Türk Giyim Tarihi Ders Notları, Konya
  • Özel M, Tan N (1992). Folklorik Türk Kıyafetleri: 16, Ankara
  • Tufan M, Karababaoğlu K R (2012). “Çankırı Yaran Ekibi Tanımı ve Giyim Özellikleri”, S.Ü. M.E.F. Yayınlanmamış Lisans Tezi,Konya
  • Üçok H (2002). Çankırı Tarih ve Halkiyatı: (48-118), Ankara