Albert Camus’un saçma kavramı bağlamında Belleğin Kış Uykusu romanı

Modern kültürün hayatın her aşamasında egemen bir güç haline gelmesiyle birlikte insan hayatındaki anlam haritalarının karmaşık bir yapıya bürünmesi, toplumsal ve bireysel zarafetin yoksullaşması, hayata ve insana dair sorgulamalara yol açar. Hayat nedir? Mutluluk nedir? İnsanın yenidünya düzeni karşısında konumu nasıldır? vb. gibi hayatla hesaplaşmayı ihtiva eden soruları merkeze alan sorgulamaların asıl amacı, insana ve hayata anlam katan arayışların bir neticesidir. Söz konusu edilen arayışların felsefi ve edebi zeminde yankı bulması, felsefe ile edebiyatı aynı eksende birleştirir. Varoluşçuluk felsefesi; modern yaşamı, yaşamın anlamını ve amacını, modernleşme ile birlikte mekanik hale gelen bireyin varoluşunu sorgulayan bir felsefe akımıdır. Belleğin Kış Uykusu romanı da, varoluşsal anlamda bir hesaplaşma romanıdır. Hesaplaşma, varoluşsal bunalım yaşayan roman kahramanı Sadık’ı benlik arayışına dolayısıyla hayatta ve insanda anlam arayışına iten çatışmalar üzerine kurgulanır. Benlik bütünlüğünü sağlamaya yönelik anlam arayışları, varoluşçu felsefenin temel problemleri üzerinde yoğunlaşır. Albert Camus’un “saçma” kavramı etrafında dünya, hayat ve insanı yorumlamaya çalışarak modern dünyanın açmazları ve bu açmazlar içindeki bireyin anlam arayışları ile Sadık’ın açmazları ve arayışları arasında bir paralellik göze çarpar. Bu nedenle roman Albert Camus’un “saçma” kavramı doğrultusunda değerlendirilecektir.

Belleğin Kış Uykusu novel in contex with absürd consept of Albert Camus

With modern cultures becoming a dominant power at every stage of life, the mapping of meaning maps in human life leads to a complicated structure, the impoverishment of social and individual elegance, the question of life and man. What is life? What is happiness? How is his position in the face of new world order? etc. The main aim of the inquiries centering on questions that involve settlement with life, such as life, is a result of searches that add meaning to human beings and life. The echo in the philosophical and literary space of the mentioned quests combines philosophy and literature with the same axis. Philosophy of existentialism; Is a philosophical movement that questions modern life, the meaning and purpose of life, the existence of the individual who becomes mechanized with modernization. “Belleğin Kış Uykusu” novel is a reckless reckoning novel. The reckoning is based on conflicts that push the existential depression-stricken novel hero Sadık in search of self and therefore in search for meaning in life and in person. The search for meaning to achieve self-sufficiency concentrates on the fundamental problems of existentialist philosophy. By trying to interpret the world, life and people around Albert Camus's "absurd" concept, a parallelism between the dilemmas of the modern world and the seeking of the individual within these dilemmas multiplied by the dilemmas and quests of Sadık. For this reason the novel will be evaluated in the direction of Albert Camus's "absurd" philosophy.    

___

  • Akış, Y. 2007. Albert Camus ve Jean -Paul Sartre’da Saçma’nın Karşılaştırılması, (Yüksek lisans Tezi), Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Aydın, C. İnsan Olmak ve İnsan Kalmak Uğraşı, www.kahvemolası.com Camus, A. 1965. Sanatçı ve Çağı, Y. Keskin (Çev.) Ankara: Bilgi. Camus, A. 1997. Düğün ve Bir Alman Dosta Mektuplar, T. Yücel (Çev.). İstanbul: Can. Camus, A. 2002. Defterler 1, Ü. Moran Altan (Çev.). İstanbul: İthaki. Camus, A. 2003. Defterler 3, Ü. Moran Altan (çev.). İstanbul: İthaki. Camus, A. 2012. Tersi ve Yüzü, T.Yücel (Çev.). İstanbul: Can. Camus, A. 2016a. Sisifos Söyleni, T.Yücel (Çev.). İstanbul: Can. Camus, A. 2016b, Başkaldıran İnsan, T. Yücel (Çev.). İstanbul: Can. Cevizci, A. (2010). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma. Demirdöven, H.İ. 2015. Edebiyattan Felsefeye/Felsefeden Edebiyata, Albert Camus, Özne Felsefe ve Bilim Yazıları, Konya: Çizgi. Eroğlu, M. (2006). Belleğin Kış Uykusu, İstanbul: Agora Kitaplığı. Glicksberg, C.I. 2004. Avrupa Edebiyatında Trajik Görünüm, Y. Balcı (Çev.). Ankara: Hece. Gündoğan, A.O. 2015. Edebiyat ve Felsefe Açısından Albert Camus: Sanatçı mı Filozof mu?, Özne Felsefe ve Bilim Yazıları, Konya: Çizgi. Kaplanöz, H. 2016, Mutluluk Dişi Değildir, Yeni Şafak, http//www.yenisafak.com. Kılıçkaya, D. 2015. “Belleğin Kış Uykusu” ve “Issızlığın Ortası” Adlı Romanlarda Bellek, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C: 8. Öztop, E. 2006. Mehmet Eroğlu: İnsanoğlunun Erdemleri Acılarına verdiği Karşılıklardır, Hürriyet Gösteri, S. 285. Rızvanoğlu, E. 2015. Hayatın Anlamsızlığında, Başkaldırının Anlamı, Özne Felsefe ve Bilim Yazıları, Konya: Çizgi. Yılmaz, S. 2013. Belleğin Parçalanan Akışında Yolculuk, Deliler Teknesi Dergisi, S. 38. Yürek, H. (2013). Saati Ölüme Kurulmuş Bir Adam: Ayhan İlyasoğlu, Onlar Ölümü Seçti, Ankara: Sonçağ. Yürek, H. 2008a.Türk Romanında Modernist Etkinin Boyutları, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.28, S.1. Yürek, H. 2008b. Mehmet Eroğlu’nun Romanlarında Aforizmalar, Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi, S.: 18. Yürek, H. 2009. Mehmet Eroğlu’nun Romanlarında Yapı, Tema ve Anlatım, (Doktora Tezi) Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Yürek, H. 2012, İnsan Manzaralarının Ressamı: Mehmet Eroğlu’nun Romancılığı, Anlara: Otorite. Yürek, H. 2013, Yüz 1981 ve Kusma Kulübü’ndeki Başkahramanların Karşılaştırmalı İncelemesi, Turkish Studies, 8/8. Yürek, H. 2016. An Overview on Turkey at the and of 20 th Century and at the beginning of 21 st Century with the Viewpoint of a Novelist”, Turkey, Looking Behind and Before, London.