Lif Sanatının Öncülerinden Ed Rossbach

Lif sanatının önemli ve sıra dışı isimlerinden biri olan Ed Rossbach elli yılı aşkın bir sürede sayısız eser bırakmış Amerikalı bir sanatçıdır. İlk olarak kız kardeşinin dokuma tezgâhı ile tekstile merak duymuş, lise yıllarında bir sergide tesadüfen gördüğü ünlü Amerikalı dokuma sanatçısı Dorothy Liebes ‘in çalışmalarından etkilenmiştir. 1940 yılında sanat eğitimine resim ve tasarım alanında Bauhaus’lu eğitmenlerle başlamış, güçlü bir alt yapı ile mezun olmuştur. Yüksek Lisans eğitimini ünlü Cranbrook Sanat Akademisi’nde tekstil üzerine yapmıştır. Burada Marienne Strengell ile dokuma yapıları, endüstriyel dokuma tasarımı eğitimi almıştır. Mezuniyetinden sonra Washington Üniversitesi’nde tekstil ve dokuma sınıfında dersler vermeye başlamıştır. Dokuma ve kumaş tasarımı hakkında kendisine önemli bir bakış açısı kazandıran geleceğin ünlü tekstil tasarımcısı asistan Jack Lenor Larsen ile burada tanışmıştır. Sanatçı Kaliforniya Üniversitesi-Berkeley’de 1950-1979 yılları arasında kariyerini geliştirerek profesör olarak çalışmıştır. Rossbach’ın eserleri lif ve tekstil sanatlarını bugün geldiği konumuna taşıyan önemli adımlardan olmuştur. Özellikle malzeme, yapı ve biçimleriyle sepet örme tekniklerindeki yenilikçi ve yaratıcı uygulamaları lif ve tekstil sanatına üç boyutlu bir form kazandırması açısından önemlidir. Kendine özgü sanat ve dünya görüşüyle eserlerinde ölçü, malzeme, teknik, renk, doku kaygısı yaşamamış istediği gibi çalışmıştır. Çeşitli özelliklerde dokuma, baskı, boyama, örme ve etnik tekstiller kategorisinde sayısız eseri ile birçok sergide yer almıştır. One of the significant and extraordinary names of fiber art, Ed Rossbach was an American artist who left countless works behind. He first took an interest in textile by her sister’s weaving loom and was impressed with weave artist Dorothy Liebes’s works which he saw coincidentally in an exhibition in his high school years. In 1940, he began his art education in painting and design field with educators from Bauhaus and was graduated with an impressive background. He got his MFA in textile in the famous Cranbrook Academy of Fine Arts and also got interested in ceramics. There he received education on weaving structures and industrial weaving design with Marienne Strengell. After graduation he began to teach in textile and weaving class in University of Washington. There he met future famous textile designer, assistant Jack Lenor Larsen who gave him a significant point of view on weaving and fabric design. By advancing in his career, the artist worked as a professor at the University of California, Berkeley from 1950-1979. Rossbach’s works of art became one of the important steps that brought fiber and textile arts where they are today. Especially his innovative and creative practices in basket making methods in terms of material, structure and shape are significant in the sense of bringing threedimensional form in fiber and textile art. With his distinctive art and world perspectives, he didn’t have any worries of size, material, method, colour and texture in his works and worked as he pleased. He took part in many exhibitions with his countless works in weaving, printing, dyeing, knitting and ethnic textile categories. 

___

  • Acar, S. (2013). Jack Lenor Larsen: İç Mekân Tekstili Tasarımında Bir Öncü, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt.3 Sayı.7, 81-91.
  • Artun, A. (2012). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi, Estetik Modernizmin Tasviyesi. İletişim Yayınları, İstanbul
  • Baizerman, S. (2004). California and the Fiber Art Revolution. Textile Society of America Symposium Proceedings. University of Nebraska-Lincoln, 01.01.2004,Paper 449.http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1449&context=tsaconf Erişim tarihi: 10.07.2016
  • California Design/Eight Catalouge. (1962). Pasadena Art Museum, March 25 Through May 6 1962. GrantDahlstrom/The Castle Press, Californiahttps://issuu.com/mrdesigncatalogues/docs/california_design_8__1962_ Erişim tarihi:15.05.2016
  • California Design/Nine Catalouge. (1965). Pasadena Art Museum, March 28 Through May 9 1965. Cunningham Press, Alhamra California. https://issuu.com/mrdesigncatalogues/do cs/california_design_9__1965_ Erişim tarihi:15.05.2016
  • California Design/Ten Catalouge. (1968). Pasadena Art Museum, March 31 Through May 12 1968. Grant Dahlstrom/The Castle Press and Anderson,Ritchie & Simon, California. https://issuu.com/mrdesigncatalogues/do cs/california_design_10__1968_ Erişim tarihi: 15.05.2016 , Constantine, M. and Larsen, J.L.(1972). Beyond Craft: The Art Fabric. Van Nostrand Reinhold Company, New York
  • Daniels, M. (1990). In Ed Rossbach`s Hands, The Most Ordinary Materials Become Extraordinary Baskets, July 08, http://articles.chicagotribune.com/1990-07-08/news/9002260082_1_katherinewestphal-undeniable-message-materials.Erişim tarihi: 20.04.2016
  • Fiberarts,The Magazine of Textiles. (2003). Charles Edmund (Ed) Rossbach.Fiberarts, Vol.29, No:5 Mar/Apr, USA, 24-26.
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat. Varlık Stratejileri, Editör: Arif Ziya Tunç, Karakalem Kitapevi Yayınları, İzmir.
  • Halper, V. and Douglas, D. (2009). Choosing Craft The Artist’s Viewpoint. Teh University of North Carolina Press, USA.
  • Held, S.E. (1978). Weaving A Hand Book of Fiber Art. Rinehart Book, New Jersey.
  • Held, S.E. (1999). Weaving A Hand Book of Fiber Art. Rinehart and Winston, USA.
  • Held, P. (2013). Crafting a Continuum, Rethinking Contemporary Craft. Arizona State University Art Museum, USA.
  • Kinsley, A. (1995). Fiber: Five Decades, Selection From The Permanent Collection. American Craft Museum, Waldon Press, USA.
  • Marter, J., Miller, R.C., Riordan, M., Slade, R., Taragin, D.S. ve Thurman, C. C. M. (1983). Design in America The Cranbrook Vision 1925-1950. The Detroit Institude of Arts and The Metropolitan Museum of Art, Harry N. Abrams Incorporated, Japan.
  • Özay, S. (2001). Dokuma Resim Sanatı. T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları 2599- Sanat Eserleri Dizisi 322, Sistem Ofset Basım Yayın, Ankara
  • Porter, J. (2014). Fiber: Sculpture 1960- Present. The Institude of Contemporary Art/ Boston and Prestel Verlag, China Rowe, A. P. and Stevens R.A.t. (1990). Ed Rossbach-40 Years of Exploration and Innovation in Fiberart. Lark Books, USA
  • Wallace, K. V. (2003). Contemporary Baskets: The State of Art. Fiberarts, The Magazine of Textiles, Vol.29, No:4 Jan/Feb, USA, 35-39.
  • http://craftcouncil.org/artist/charles-edmunded-rossbach Erişim tarihi: 22.04.2016
  • http://www.berkeley.edu/news/media/release s/2002/10/16_ERoss.html Erişim tarihi:22.04.2016
  • https://www.craftcouncil.org/post/edrossbach-fiber-artist-birthday Erişim tarihi: 24.04.2016
  • http://americanart.si.edu/collections/search/ar twork/?id=35869 Erişim tarihi:24.04.2016
  • http://www.nytimes.com/2002/10/25/arts/edrossbach-fiber-artist-88.html Erişimtarihi:24.04.2016