TANIM, TERİM VE KAVRAMLARI İLE DANTEL

Dantelin ilk ortaya çıkışı, çeşitli kaynaklarda birbirlerinden farklı biçimlerde, farklı coğrafyalarda ve farklı zaman dilimlerinde verilmiştir. Bu durum dantel sanatının zamandizinsel bir sıra üzerinde incelenebilmesini zorlaştırmaktadır. Dantel sözcüğünün kökeni incelendiğinde bu tekniğin kaynaklarda birçok dilde farklı veya birbirine benzer şekillerde yer aldığı görülmektedir. Bu sanatın geniş bir coğrafya ve kitle tarafından yüzyıllardır bir uğraş haline gelmesi, yerel kullanımın yanında sözlük, ansiklopedi, tasarım kitapları vb. kaynaklarda sözcüğün kullanımını oldukça fazla zenginleştirmiştir. Dantelin ve dantel çeşitlerinin adlandırılmasındaki çeşitlilik bu tekniğin sınıflandırılmasında isime dayalı yapılabilecek araştırmalarda yanıltıcı olabilmektedir. Bu nedenle yapılan çalışmada danteller; malzeme, araç gereç ve teknik bilgisi dikkate alınarak sınıflandırılmıştır. Bu araştırmanın amacı; dantel tekniği ile ilgili tanım, terim ve kavramların detaylı bir şekilde ortaya konması yanında malzeme, kullanılan araç gereç ve karakteristik özellikler göz önünde bulundurularak bir sınıflandırma yapılmasıdır.

LACE WITH DEFINITION, TERM AND CONCEPTS

The first emergence of lace is given in various sources in different forms, in different geographies and indifferent time periods. This makes it difficult to examine the art of lace chronologically. When the origin of theword lace is examined, it is seen that this technique takes place in different or similar forms in many languages.The fact that this art has become an occupation for centuries by a wide geography and mass, besides localusage, the use of the word has greatly enriched in dictionaries, encyclopedias, design books etc. The diversityin the naming of lace and lace varieties can be misleading in name-based research in the classification of thistechnique. Therefore, in this study of laces; material, equipment and technical knowledge are taken intoaccount and classified. The aim of this research is to provide a detailed description, terms and concepts relatedto lace technique, as well as to make a classification by taking into account materials, tools and characteristicfeatures. 

___

  • BALKANAL, D. (2014). “Karadeniz‟in İncisi İnebolu Yöresinde Dantel Perdeler”, Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, (8), 47.
  • BLACK, A. & C. (1842). “The Encyclopaedia Britannica: Or, Dictionary of Arts, Sciences, and General Literature”, Volume 7 & Volume 13, 6
  • CHRIMES, Louise Austin (1931).“Lacis”, The Handicrafter, Vol.3, No.1, 20.
  • DEBEE, C.D. (1880). “Lace Ancient & Modern” New York: Sharps Publishing Company, 9-18.
  • JACKSON, F. Nevill (1900). “A History of Hand-made Lace”, New York: Charles Scribner‟s Sons, 4.
  • KAHVECİ, M, BAHŞİOĞLU, A. (2001). Türk Oyaları Kataloğu, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, No: 272,. Maddi kültür Dizisi, No: 21, 7.
  • KELLOG, Charlotte (1920). “Bobbins of Belgium”, New York & London: Funk & Wagnalls Company, 25-37.
  • LEADER, John (2013). “A Guide to Hand-Made Lace” Ed. Jeremy Farrell, Identifying Handmade Lace, DATS in partnerships with V&A Museum, Art Council England, ss.6-32.
  • LEVEY, Santina (1983). “Lace – A History”, England: V&A Museum, 1-80.
  • MIDDLETON, George (1939). “Imitations of Hand-Made Lace By Machinery”, Part II., The Bulletin of The Needle and Bobbin Club, No: 23, 6-24.
  • MİLLİKEN, William Mathewson (1922). “Development, Part II: Venetian Point and Genoese Bobbin Lace” Lace and Its, Milliken, Antiques, July Vol. 2, ss.155.
  • PALMER, Louise Gladys (1925). “Labor Relatıons In The Lace And Lace-Curtaın Industrıes In The United States” Washington: Industrıal Relatıons And Labor Conditions Serıes, No. 399,1.
  • SHEPHERD, Rosemary (2003). “Lace Classification System”, Sydney : Powerhouse Publishing, ss.20-22, [10.04.2018].
  • TDK (2018). http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=DANTEL, [17.03.2018].
  • YALÇINKAYA, Tomris (2012). “Anadolu Kültüründe Dantel”, http://turklacemuseum.blogspot.com/2012/02/anadolukulturunde-dantel-n_26.html [12 Ekim 2018]. ss.1 -- (1895). “The Art of Tatting and Netting”, London & New York: The Butterick Publishing Company, 22.