Gazzali’nin Tövbe Kavramına Yorumu

Bu çalışmanın amacı fikirleriyle ve derin ilmiyle, Kelam düşünce tarihinin mütekaddimun ve müteahhirun dönemi olarak iki döneme ayrılmasına sebep olan büyük İslam âlimi İmam-ı Gazzali’nin tövbe hakkındaki görüşlerini araştırmaktır. Tövbe Kur’ânî bir kavramdır. Terminolojik olarak tövbe, işlenen günahı derhal terk etmek suretiyle ondan pişman olmak, daha sonra bir daha o günaha dönmemeye kesin karar vermek anlamına gelmektedir. Bu çalışmamızda, Gazzali'nin; tefsir, kelam, fıkıh, mantık gibi birçok ilimde mütehassıs olduğundan dolayı tövbe kavramıyla ilgili özgün fikirlerinin ve orijinal düşüncelerinin olduğu gözlemlenmiştir. Sonuç olarak; Gazzali’nin tövbe kavramına ilişkin bazı farklı görüşleri olmakla beraber, genel itibariyle ehl-i sünnet ekolüyle aynı çizgide olduğu görülmüştür.

Ghazzali's Interpretation for Concept of Repentance

The purpose of this study is to investigate the arguments of the great Islamic scholar Al-Ghazali on repentence, whose views and profound knowledge led to the commencement of two periods –known as the mutaqaddimin and the muta'akhirin – in the intellectual history of Ilm al-Kalam, the science of discourse. ‘Repentance’ is a Quranic concept. Terminologically speaking, ‘repentance’ refers to regret for committing past wrongs and feeling contrition by avoiding the same wrong deed, and it involves a firm commitment to not repeating it once more. In this study, we have observed that Al-Ghazali put forward original ideas and views on the concept of ‘repentance’, as he was adept at many disciplines such as Tafsir, Kalam, Fiqh and Logic. As a result, although Al-Ghazali held some different views on the concept of ‘repentance’, it was observed that in general he shared the same views as the school of ahl as-sunnah.

___

  • ABDÜLBAKİ, Muhammed Fuat, el-Mu’cemu’l-Müfehres, Daru’l-Hadis, Kahire 1988.
  • ATEŞ, Süleyman, İslam Tasavvufu, İstanbul, 1992.
  • BUHÂRİ, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail, Sahih’ul Buhâri, Çağrı Yayınları, İstanbul, ERAYDIN, Selçuk, Tasavvuf ve Tarikatler, İstanbul, 1994.
  • GAZZALİ, İhya-u Ulumuddin, (çev. Ahmet Serdaroğlu), Bedir yayınevi, İstanbul 1975, I- IV.
  • GAZZALİ, Âbidler Yolu, (çev. İlyas İbn-i Abdullah El-Nihanî), Hisar Yayınevi, İstanbul, trs. GAZZALİ, Kimyayı Saadet, (çev. Ali Arslan), Merve Yayınevi, İstanbul, 2014.
  • GAZZALİ, el-Maksadu’l-Esna fi Şerhi Meanî Esmai’l-lahi’l-Hüsna, Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, trs, HEYSEMİ, Nureddin, Mecmaü’z-Zevahid, Beyrut, 1981.
  • IŞIK, Harun, Gazzali’nin Tövbe Algısı, E.Ü.İ.F Bilimname Dergisi, XXIV, 2013/1
  • İBN MANZUR, Cemaleddin Muhammed b. Mükerrem, Lisanü’l-Arap, trs. KILIÇ, Sadık, Kur’an’da Günah Kavramı, Hibaş Yayınları, Konya,1984.
  • KUŞEYRÎ, Abdulkerim, Kuşeyrî Risalesi, (çev. Süleyman Uludağ), İstanbul, 1978.
  • MEVLANA, Mesnevi, (çev. Veled İzbudak), M. E. Basımevi, İstanbul, 1966.
  • MEVDUDÎ, Ebu’l A’la, Tefhimu’l Kur’an, (çev. M. Han Kayani), İnsan Yayınları, İstanbul, MÜSLİM, Ebû’l-Hüseyin Müslim b. el-Haccac; Sahih-i Müslim, thk. Muhammed Fuad Abdulbaki, Çağrı yayınları, İstanbul, 1992.
  • ORMAN, Sabri, Gazzali, İnsan Yayınları, İstanbul, 1986.
  • SABUNİ, Muhammed Ali, Safvetü’t-Tefasir, (çev. Sadrettin Gümüş), Ensar Neşriyat, İstanbul, 1992.
  • TAHANEVİ, Muhammed b. Ali, Keşşafu ıstılahatil fünun, “t-v-b” maddesi, İstanbul 1984.
  • TİRMİZÎ, Muhammed b. İsa Ebû-İsa, el-Camiu’s-Sahîh,(Süneni Tirmizi), trs.
  • YAMAN, Mehmet, Kelam ’da Günah ve Tövbe, Yüksek Lisans Tezi, Konya 2006.