Bursa Müzesi’ndeki İki Erkek Portresinin Yeniden Değerlendirilmesi

 Uluslararası portre araştırmacılığı alanında karşımıza çıkan en önemli husus bir portrenin resmi mi yoksa özel mi olduğu sorusudur. Bu soru aynı zamanda ele alınan portrenin hangi imparator veya imparatoriçeye ait olduğunu ya da hangi imparator veya imparatoriçeden esinlenerek ortaya konduğu sorularının cevaplarını da bizlere sunmaktadır. Bu önemli husus, ele aldığımız eserin tanım ve tarihlendirilmesinde de bizlere yol gösteren önemli bir faktördür. Uluslararası portre araştırmacılığı kriterlerine sadık kalarak ele aldığım bu yazımda, son olarak 2013 yılında R. Özgan tarafından yayımlanan Bursa ve çevresinden ele geçen erkek başları, yeniden yorumlanmış ve her iki eser için haklı gerekçeler gösterilerek yeni bir öneri getirilmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler:

Erkek, Baş, Portre

Reassessment of Two Male Portraits in Bursa Museum

The most important point in the field of international portrait research is the question of whether a portrait is official or private. This question also provides us to answers the questions that to which emperor or empress the portrait discussed belonged or from which emperor or empress the portrait was done by inspiring. this important issue is an important factor guiding us for the identification and dating of the piece. In my paper based on international portrait research criteria, male heads which were obtained from Bursa and its surrounding and recently published by R. Ozgan in 2013 have been reinterpreted and a new suggestion has been tried to be brought by giving justified reasons for both pieces.
Keywords:

: Male, Head, Portrait,

___

  • Boschung, D. (1993). Die bildnisse des augustus. Berlin: Gebr. Mann Verlag.Delbrück, A. v. R (1914). Bildnisse römischer kaiser. Berlin: Verlag Julius Bard.Erkoç, S. (2012). Anadolu’da Iulius-Cladiuslar dönemi portre sanatı. Yayımlanmamış doktora tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.Fittschen, K. & Zanker, P. (1985). Katalog der römischen porträts in den capitolinischen museen und den anderen kommunalen sammlungen der stadt rom: band I-tafeln. West Germany: Philipp von Zabern, Mainz am Rhein.Heintze, H. v. (1961). Römische porträt-plastik aus sieben jahrhunderten. Stuttgart: Hans e Günther Verlag.Hekler, A. (1912) Greek & roman portraits. New York: G. P. Putnam’s Sons.İnan, J. ve Rosenbaum, E. A. (1979). Römische und frühbyzantinische porträtplastik aus der türkei-tafeln. Münih: Verlag.İnan, J. (1980). “Ein männlicher porträtkopf im museum von Bursa” içinde R. A. Stucky – I. Jucker (ed.), EIKONES: Studien zum griechischen und römischen bildnis: Hans Jucker zum sechzigsten geburtstag gewidmet, p. 143-144 Plate 48. Bern: Francke Verlag.Kreikenbom, D. (1990). Bildwerke nach polyklet: Kopienkritische untersuchungen zu den männlichen statuarischen typen nach polykletischen vorbildern -diskophoros, hermes, doryphoros, herakles, diaudumenos. Berlin: Gebr. Mann Verlag.L’Orange, H. P. (1967). Romerske keisere: i marmor og bronse. Oslo: Dreyers Forlag.Mlasowsky, A. (2001). Imago imperatoris: Römische kaiserbildnisse einer norddeutschen sammlung. Münich: Biering&Brickmann.Özgan, R. (2013). Roma portre sanatı II. İstanbul: Ege Yayınları.Poulsen, V. (1962). Les portaits romains I: république et dynastie julienne. Copenhague: Ny Carlsbeg.Rose, C. B. (1997). Dynastic commemoration and imperial portraiture in the Julio-Cladian period. ABD: Cambridge University.Zanker, P. (1974). Klassizistische statuen: Studien zur veränderung des kunstgeschmacks in der römischen kaiserzeit. West Germany: Verlag Philipp von Zabern, Mainz am Rhein.Wegner, M. (1966). Das römische herrscherbild: die flavier (vespasian.titus.domitian.nerva.lulia titi.domitilla. domitia). Berlin: Verlag Gebr.