TÜRKİYE'DEKİ KLAR(İ)NET ARAŞTIRMALARINA İLİŞKİN LİSANSÜSTÜ MEVCUT ÇALIŞMALARIN DEĞERLENDİRİLMESİ

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de üfleme veya nefesli ailesinin en genç üyelerinden olan klarnet ana sanat dalında yapılan lisansüstü tez çalışmalarını inceleyerek durum tespiti yapmaktır. Bu vesile ile klarnet sanat dalı alanlarında yapılan lisansüstü çalışmalarda hangi seviyede olduğumuzun durum tespiti yapılmıştır. 1993–2020 yılları arasında klarnet sanat dalında yapılan lisansüstü tezler taranmıştır. Bu amaçla, tarama modeli kullanılmıştır. Elde edilen veriler, klarnet eğitimi, eser ve metot inceleme, tarihsel inceleme, Türk müziğindeki kullanımı, diyafram kullanımı, klarnet sistemi, icra teknikleri ve klarnet dinletisi şeklinde gruplandırılmıştır. Bu alanda 1993-2020 yılları arasında yapılan çalışmaların 21 farklı Üniversite’de, 4 farklı enstitüye bağlı olarak tamamlandığı belirlenmiştir. Yapılan incelemelerden elde edilen sonuçlara dayanarak, bu alanda yapılan çalışmaların daha çok “eser inceleme” ve “klarnet eğitimi” içerikli olduğu görülmektedir. Lisansüstü çalışmalarda konu belirlemek oldukça önemli ve zor bir süreçtir. İyi bir konu bulmak ise başarı basamaklarının ilkini oluşturmaktadır. Ayrıca, akademik ilerlemelerde de konu saptamak başarının devamı için önemli adımlardan biridir. Bu anlamda, mevcut çalışma sonuçları üfleme çalgılar ana sanat dalı klarnet sanat dalında yapılacak araştırmalara kaynak oluşturması ve bu alanda konu seçiminde fayda sağlaması bakımından önemli olduğu düşünülmektedir.

___

  • Ataman, G. Ö. (2009). Ülkemizde Flüt Ve Flüt Eğitimi Alanlarında Yapılan Lisansüstü Tezler. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:17 No:1 341-352.
  • Anonim, 2020. YÖK, Lisansüstü Tezler Konu (2020, 6 Ekim ) https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Birel, A. S. ve Qader, H. M. (2017). Türkiye’de Kontrbas Konusunda Yazılmış Lisansüstü Tezler Üzerine Durum Tespiti. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1) 1416-1439.
  • Ece, A. S. ve Çeşit, C. (2011). Türkiye’de Lisansüstü Düzeyde Yapılan Disiplinler Arası Müzik Araştırmaları Ve Sonuçları. The Journal of International Social Research Cilt: 4 Sayı: 17 Volume: 4 Issue: 17
  • Erdoğan, S. (2017). Tarihsel Süreç İçerisinde Bando ve Orkestralarda Klarnetin Yeri ve Önemi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Fitzpatrick, H. (1968). Jacob Denner's Woodwinds for Göttweig Abbey. The Galpin Society Journal, 81-87.
  • Güler, A. Genç, S., Sert, H., & Polat, B. (2019). Müze ve eğitim (farklı bölümlere yönelik eğitim etkinlikleri örnekleri ile).
  • Gedikli, N. (1999). Ülkemizde Etki ve Sonuçlarıyla Uluslararası Sanat Müziği, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Germen, G. (1993). Klarnetin tarihsel gelişimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Gündüz, Ş. (2017). Şalümodan Klarınete. Dicle Üniversitesi Uluslar Arası Muda Kongresi / International Muda Congre.
  • Kösreli, S. (2020). Türkiye’de Ses Eğitimi Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İnceleme. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi Cilt:17 No:1 341-352.
  • Karaçetin, B. (2006). Klarinetin Tarihsel Gelişimi, Mozart’ın Klarinete Yaklaşımı Ve K.V. 622 La Majör Klarinet Konçertosu’nun İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi - Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karagülle, E. M. (2014). Ahmet Kanneci´ nin Konser Repertuvarlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Melhem, Z. (2016). Çağlar boyunca klarnet çalgısının gelişimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Orhan Y. Ş. (2012). “Türkiye’de viyolonsel alanında yapılmış yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlilik tezleri”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 701-716.
  • Öztutgan, Z. (2016). Türkiye’de Gitar Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin Analizi ve Değerlendirilmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:XIII, Sayı:I,684-708.
  • Önder, Ş. (2005). Klarinetin tarihsel gelişimi, repertuvarı ve orkestradaki önemi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Sonakın, E. M. (2000). Saint-Seans ve Poulenc`in klarinet sonatlarının, Weber`in Duo Concertant`ının, Schumann`ın Fantasy Pieces`inin klarinet edebiyatındaki yeri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tanrıkulu, Ö. (2017). Özge Gülbey Usta’nın “Klarnete Atıf” isimli klarnet konçertosunun incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Toptaş, B. (2013). “Türkiye’de Piyano Üzerine Yapılmış Lisansüstü Çalışmalar. The Journal of Academic Social Science Studies, Volume 6 Issue 3, p. 715-728.
  • Üstün, H. (2020). Türkiye'de Üflemeli Çalgılar Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi, Volume- 2, Issue-1, Pages 26 – 41.
  • Varış, Y, A. (2012). Türkiye’de Viyola Üzerine Yazılmış Lisansüstü Tezlerin Analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, Volume 5 Issue 8, p. 1247-1260.
Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • Başlangıç: 2004
  • Yayıncı: Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi