SÜHREVERDi'NİN VARLIK DÜŞÜNCESiNDE NURLAR HiYERARŞİSi ve MEŞŞAi FELSEFE İLE KARŞILAŞTIRILMASI

Sühreverdi'nin varlık hiycrarşisi düşüncesi, en yetkin nur olan Nziru '1- Envô.r 'dan hiyerarşik bir şekilde soyut ve arızl nurların yayılışı, yani sudlın.! üzerine kuruludur. Bu nurların düzeninin esasları, "hükmerme (kalır) ve sevme (aşk)", "aydınlanma (işrak:) ve müşa..lıede (şühfıd)" "zenginlik ve yoksunluk'' esas!arına ve kavramiarına göre şekillenmiştir. Sühreve;d1, kurduğu ve geliştirdiği İşriik felsefesinde, metafizik ve ontolojik problemleri temellendirmede, Meşşal felsefeden yardım almıştır.

The Lights Hierarchy in The Idea of Being Acconrding to Suhrawardi and lts Comparison With Mashai Philosophy

___

  • Akil, Muhammed, Felsefi Tasavvuf, çev.: Mustafa Kılıçlı, İstanbul 1998.
  • Amaldez, Roger, Ishrakiyyun, The Encyclopedia of Islam (New Edition) Vol. IV, Leiden 1978.
  • Atay, Hüseyin, Farabi ve İbn Sina ya Göre Yaratma, Ankara 1974.
  • Aydın, İ. Hakkı, Farabi'de Metafizik Düşünce, İstanbul 2000.
  • Bayrakdar, Mehmet, İslam Felsefesine Giriş, Ankara 1988.
  • Bekiryazıcı, Eyüp, Şihabiiddin Sülıreverdi'nin Felsefesinde Ontoloji Problemi, AÜSBE., Basılmamış Do1..1ora Tezi, Erzurum 2005.
  • Cebecioğlu, TasavvufTerimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Ankara 1997.
  • Cihan, A. Kamil, Şilıabeddin Sülıreverdi'nin Felsefesinde Nefis Anlayışı. Kayseri 2000.
  • Corbin, Henry, İslam Felsefesi Tarihi, çev.: Hüseyin Hatemi, istanbul 1994.
  • Ebu Reyyan, Muhan1med Ali, Usulu '1-Felsefeti'!-İşrakiyye, İskenderiyye 1987
  • el-İsfehiint Rılgıp, el-Miifredat fi Garibi'I-Kur 'an, Beyrut trsz.
  • Erdoğan, İsmail, Hermetik İslam Düşüncesinde Tür/erin Efendileri ve Kamil Tabiat Anlayışı, Ankara 2004.
  • Fahri, Macit ls lam Felsefesi Tarihi, çev.: Kasım Turhan, İstanbul, 1992.
  • Farabl, Da 'vi Kalbiye, Haydarabad 1349. Farabi, el-Medinetu '1-Fadıla, çev.: Nafız Danışman, İstanbul 1989.