İBN SÎNÂ'DAN SADREDDÎN KONEVÎ'YE "EŞYANIN HAKİKATI" SORUNU

Bilgi problemi felsefenin temel problemlerinden biri değil, en önemli problemidir. Aristo'ya göre, felsefe ilk ilkelerin ve nedenlerin teorik bilgisidir. Problemi bu biçimde değerlendiren Aristo, bilgi problemine felsefesinde temel problem olarak bakmaktadır. İslam filozoflarının felsefeyi eşyayı olduğu hal üzere bilme şeklindeki ifadesi, Aristo'nun felsefenin tabiatı hakkındaki düşüncelerini hatırlatmaktadır. Hakikat problemi, genel olarak İslam düşünürlerinde ve özel olarak bir İslam sufisi olan Sadreddin Konevî'de bilginin doğasını belirlemektedir. İbn Sînâ ve Konevî gerçekliğin bilinemez bir doğaya sahip olduğu hususunda aynı düşüncelere sahiptirler. Fakat, İbn Sina, gerçekliğin elde edilemez bir şey olduğunu düşünürken, Konevî, tasavvufî yolla gerçekliğin elde edilebileceğini düşünmektedir.

THE PROBLEM OF THE TRUTH OF THE THİNGS FROM IBN SÎNÂ TO SADR AL-DIN QUNAWÎ

___

  • Açıkgenç, Alparslan, "İslam Bilgi Nazariyesi", İslam'a Giriş, -Ana Konulara Yeni Yaklaşımlar- DİB. Yayınları, İstanbul, 2007.