Garaudy ve Bucaille’nin İslâm’a Giriş Öykülerinin Teolojik Tahlili

derinlikli araştırmalar neticesinde müslüman olmuş iki bilim insanıdır. Garaudy, tarihselci bir İslâm algısına sahipken, Bucaille Kur’ân’ın bilimsel tefsirini kendisine yöntem olarak benimsemiştir. Garaudy’nin müslüman oluşunda İslâm düşüncesinin sosyal yönünün etkili olduğu görülmektedir. İslâm güzel sanatlarının ruh dünyasında derin izler bıraktığı anlaşılan Garaudy, 1982 yılında şehadet getirerek Müslümanlığını ilan etmiştir. İslâm’a bir elinde Das Kapital diğer elinde Kitab-ı mukaddesle geldiğini söyleyerek, sosyalist bakış açısını muhafaza ettiğini açıklamıştır. Bir tıp doktoru olan Maurice Bucaille ise gençlik dönemini samimi bir Hıristiyan olarak geçirmiş, ancak İncil’de bulunan bazı ifadelerle modern bilim arasındaki çelişki sebebiyle bu ifadelerin Allah katından olamayacağı kanaatine varmıştır. Bir arayış içerisine giren Bucaille, bilim-Kur’ân araştırmasına yönelmiş ve Kur’ân’da çok sayıda modern bilimin söz söyleyebileceği olay zikredilmesine rağmen hiçbir yanlış bilginin bulunmamasından etkilemiştir. Hayatını din-bilim ilişkisine adayan Bucaille, yaptığı araştırmaların neticesinde Kur’ân-ı Kerîm’in Allah katından indirildiği hususunda hiçbir şüphesinin bulunmadığını belirtmiştir.

Theological Analysis of Garaudy and Bucaille's Conversion to Islam

Garaudy and Bucaille are two scientists who lived in the 20th century, were born in France, and converted to Islam as a result of in-depth research on Islam in the later stages of their lives. Garaudy has a historicist perception of Islam. Bucaille, on the other hand, adopted the scientific interpretation of the Qur'an as his method. It is seen that the social aspect of Islamic thought was effective in Garaudy's becoming a MuslimSubsequently, he admired the followers of Emir Abdulkadir al-Cezâirî, a sufi who followed the method of Ibn Arabi. Influenced by the fine arts of Islam, Garaudy declared his Islam in 1982 by uttering kalima-i shahada. He said that he came to Islam with "Das Kapital" in one hand and the Holy Bible in the other, and with this statement he explained that he kept his socialist point of view. Maurice Bucaille, a medical doctor, spent his youth as a sincere Christian. However, due to the contradiction between some statements in the Bible and modern science, he came to the conclusion that some statements in the Bible could not be from Allah. Bucaille turned to science-Qur'an research. He saw that many events that modern scientists speak of are mentioned in the Qu'ran. Apart from this, the fact there is no wrong information in the Qu'ran affected him. Bucaille, who devoted his life to the relationship between religion and science, stated that as a result of his research, he had no doubt that the Qur'an was sent by Allah.

___

  • Akın, Murat. "Roger Garaudy'nin Tevhid Yorumu". Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (BOZİFDER) 14 (2018), 223-244.
  • Akkuş, Süleyman. "İbn Haldûn’un Kelâm İlmine Yaklaşımı ve Yönelttiği Eleştiriler". Usûl 8 (2007), 109-138.
  • Akkuş, Süleyman. "İsbat-ı Vâcib Bağlamında Kur’ân-ı Kerîm’de “Âyet” Kavramı". Usûl 14 (2010), 7-24.
  • AlfarouqChannel. "Maurice and the Pharaoh - Complete Documentary". Erişim 10/10/2021. https://www.youtube.com/watch?v=8Elan6Qplhc
  • Altıntaş, Ramazan. "Geçmişten Günümüze Kelâm Geleneği". Eski Yeni (2010/16), 22-29.
  • Altıntaş, Ramazan. "Hz. Peygamber'in İtikadî Sapmaları Düzeltmesi". Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 (1998), 251-262.
  • Ardoğan, Recep. "Kelâmcılara Göre Allah'a İmanda Akıl Yürütmenin Değeri". Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/1 (2004), 133-157.
  • Arslan, Hulusi-Bozkurt, Mustafa. Sistematik Kelâm. Ankara: TDV Yayınları, 2016.
  • Arslan, İshak. "Bilim Din İlişkisi Nasıl Ele Alınabilir". Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları Dergisi 20 (2011), 211-231.
  • Aslan, Halide. "Tanzimat Döneminde Dinî Değişim Halleri". Toplum Bilimleri Dergisi 12 (2012), 55-82.
  • Aslan, Halide. Tanzimat Döneminde Din Değiştirme Hareketleri. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2010.
  • Aydın, Cemal. "Garaudy, Roger". TDV İslâm Ansiklopedisi. EK 1: 463-466. İstanbul: TDV İslâm Araştırmaları Merkezi, 2016.
  • Baysal, Sıddık. "Mahiyeti, İmkân ve Sınırlılıkları Açısından Bilimsel Tefsir". Tefsir Araştırmaları Dergisi 3/2 (2019), 226-266.
  • Biçer, Ramazan. "İmanın Bilişsel Yapısının Ana Dinamikleri". Ekev Akademi Dergisi 18 (2004), 17-34.
  • Bucaille, Maurice. İnsanın Kökeni Nedir. İstanbul İnsan Yayınları, 1984.
  • Bucaille, Maurice. Müsbet İlim Yönünden Tevrat İnciller ve Kur'an. çev. Mehmet Ali Sönmez. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 1997.
  • Bucaille, Maurice. Tevrat, İnciller, Kur'ân-ı Kerîm ve Bilim. çev. Suat Yıldırım. İzmir: Işık Yayınları, 2005.
  • Buḫârî, Ebû ʿAbdullah Muḥammed b İsmâʿîl b İbrâhîm. Sahihü'l-Buhârî. Dimeşk: Dârü İbni Kesîr, 1993.
  • Bûtî, Ramazan. Davâbitü'l-maslaha. Beyrut: Müessesetü'r-risâle, 2000.
  • Çakır, Büşra. İhtida ve Dine Dönüş Öykülerinde Din Eğitiminin Yeri. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yükseklisans Tezi, 2019.
  • Çiftçi, Adem. "Hz. Ömer'in Fıkıh Anlayışının Hanefî Mezhebine Yansımaları". Hz. Ömer Sempozyumu. ed. Ali Aksu. 105-121. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 2018.
  • Demir, Şehmus. "Bilimsel Tefsirin Tarihî Süreci ve Eleştirisi". Kur'an ve Pozitif Bilim. ed. M. Turan Çalışkan. 61-85. İstanbul: Kuramer, 2020.
  • Düzgün, Şaban Ali. "Din Bilim İlişkisinde Modeller ve Ortak Kavramlar". Kelam Araştırmaları Dergisi 4/1 (2006), 51-62.
  • Emanet, Celal. Amerikalı Mühtedî: Muhammed Alexander Rusell Webb. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora, 2011.
  • Erdinç, Ziya-Kartal, Habib Kartaloğlu. "Teftâzânî'ye Göre Büyük Sahabilere Dayanan Ahad Haberlerin Bilgi Değeri". İslâm Medeniyetinin Kurucu Nesli Sahabe. 443-461. İstanbul: 2018.
  • Erkol, Ahmet. "Sosyal Kelam Bağlamında Bireysel ve Toplumsal Barışın İnşasında Kur'ân'ın Temel Kriteri". e-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi 8/1 (2016), 108-129.
  • Evkuran, Mehmet. "İslâm Düşünce Geleneğinde Tanrı Tasavvuru". İslâmî İlimler Dergisi 1 (2007), 45-62.
  • Fîrûzâbâdî, Ebü’t-Tâhir Mecdüddîn Muhammed b. Ya‘kūb b. Muhammed. el-Ḳāmûsü’l-muḥîṭ. Beyrut: Müessesetü'r-risâle, 2005.
  • Garaudy, Roger. Don Kişot Yaşanmış Şiir. çev. Cemal Aydın. İstanbul: Timaş, 2021.
  • Garaudy, Roger. 20. Yüzyılın Biyografisi. çev. Cemal Aydın. İstanbul: Timaş, 2020c.
  • Garaudy, Roger. 21. Yüzyılda İslâm'ın Dirilişi. çev. Cemal Aydın. İstanbul: Timaş, 2020b.
  • Garaudy, Roger. Geleceğimizde İslâm Var. çev. Cemal Aydın. İstanbul: Timaş, 2020a.
  • Garaudy, Roger. İslâm’ın Vâdettikleri. çev. Cemal Aydın. İstanbul: Timaş, 2021
  • Garaudy, Roger. İnsanlığın Medeniyet Destanı. çev. Cemal Aydın. İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, 2007.
  • Garaudy, Roger. İslâm'ın Aynası Camiler. çev. Cemal Aydın. İstanbul: Timaş, 2019.
  • Garaudy, Roger. Yüzyılımızda Yalnız Yolculuğum. çev. Cemal Aydın. İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, 2005.
  • Görgöz, Erkan. Roger Garaudy'nin Din ve Felsefe Anlayışı. Elazığ: Fırat Üniversitesi, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Yükseklisans, 2004.
  • Hanay, Nermin. Roger Garaudy'nin İslâm Algısı. Rize: Rize Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yükseklisans Tezi, 2015.
  • İbn Ḥibbân, Muḥammed b Ḥibbân b Aḥmed el-Bustî. Sahîhü İbn Hibbân. Beyrut: Müessesetü'r-risâle, 1988.
  • İmâm-ı A'zam Ebû Hanîfe, Nu'man b. Sâbit. "el-Fıkhü'l-ekber". İmâm-ı A'zamın Beş Eseri. çev. Mustafa Öz. İstanbul: İfav, 2017.
  • İnce, İrfan. "Ridde". TDV İslâm Ansiklopedisi. 35: 88-91. İstanbul: TDV İslâm Araştırmaları Merkezi, 2008.
  • Kâdî Abdulcebbâr, Ebü’l-Hasen Abdülcebbâr b. Ahmed. Şerhü'l-usûli'l-hamse (Topkapı Nüshası). çev. İlyas Çelebi. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı, 2013.
  • Korkmazgöz, Rıza. "İslâm Düşüncesinde Allah'ı Bilmenin Yolları". Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 14/3 (2014), 185-226.
  • Köse, Ali. "İhtidâ". TDV İslâm Ansiklopedisi. 21: 554-558. İstanbul: TDV İslâm Araştırmaları Merkezi, 2000.
  • Köse, Ali. İhtida Öyküleri. Ankara: Dib Yayınları, 2019.
  • Köse, Ali. Neden İslâm'ı Seçiyorlar. İstanbul: İSAM Yayınları, 2008.
  • Mutabbakânî, Mâzin Salâh. "İbrâhimî, Muhammed Beşîr". TDV İslâm Ansiklopedisi. 21/361-362. İstanbul: TDV İslâm Araştırmaları Merkezi, 2000.
  • Nesâî, Ebû ʿAbdirraḥmân Aḥmed b Şuʿayb b ʿAlî el-Ḫorâsânî en. es-Sunenul'l-kubrâ. thk. Ḥasan ʿAbdulmunʿim eş-Şelebî. 10. Beyrut: Müʾessesetü'r-Risâle, 2001.
  • Önal, Recep. "İslamofobi Bağlamında İslam Karşıtı Söylemlerin Batı Dünyasındaki Yansımaları: Norveç Örneği". Kader 16/2 (2018), 373-403.
  • Öztürk, Mustafa. "Kur'ân'ın Aktüel Değeri -Roger Garaudy'nin Kur'ân Tasavvuru Üzerine-". Usûl 2 (2004), 77-101.
  • Reysuni, Ahmed-Çavuşoğlu, Ali Hakan. "Şâtıbî İbrahim b. Mûsâ". TDV İslâm Ansiklopedisi. 38/373-375. İstanbul: TDV İslâm Araştırmaları Merkezi, 2010.
  • Şahin, Büşra. Roger Garaudy'nin İslâm'a ve Diğer Dinlere Bakışı. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yükseklisans Tezi, 2021.
  • Şaşa, Mehmet. Kelam ve Tasavvuf Açısından Mârifetullah. Ankara: Nobel, 2019.
  • Ünal, Ahmet Zeki. "Çağdaş Kur'an Yorumunda Arkoun ve Garaudy". 2. Kur'an Sempozyumu. ed. Vehbi Başer vd. 325-335. Ankara: Bilgi Vakfı Yayınları, 1996.
  • Yalçınkaya, Mustafa. "Hidayet Kavramının Anlam Alanı ve Kelamî Ekollerin Hidayete Bakışı Üzerine Giriş Niteliğinde Bir Değerlendirme". Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 25 (2021), 191-213.
  • Yavuz, Yusuf Şevki. "Hidâyet". TDV İslâm Ansiklopedisi. 17: 473-477. İstanbul: TDV İslâm Araştırmaları Merkezi, 1998.
  • Yavuz, Yusuf Şevki. "Kelâm". TDV İslâm Ansiklopedisi. 25: 196-203. Ankara: TDV İslâm Araştırmaları Merkezi, 2002.
  • Yeşilyurt, Temel-Oral, Osman. "İman'da İkrar Kavramı". Kelam Araştırmaları Dergisi 10/1 (2012), 31-44.