Toplumsal Yapının Yeniden İnşası: Ölümle Yaşam Arasındaki Vagonlar: “Snowpıercer” Filmi Üzerine Bir Değerlendirme

Sınıf ayrımı, insanlık tarihi boyunca süregelen bir olgu olup, özellikle endüstrileşmeyle birlikte belirginleşmiştir. Marx'ın sınıf ayrımı teorisi, üretim biçimlerinin sınıf ayrımını nasıl ortaya çıkardığını açıklamaktadır. Bu nedenle, çalışmada Marx'ın sınıf ayrımı kavramı ele alınmış ve sınıf ayrımının toplumsal etkileri ile yöneten-yönetilen rollerinin sinemaya nasıl yansıdığı incelenmiştir. Güney Kore'li yönetmen Bong Joon-ho'nun "Snowpiercer" filmi incelenerek sinemanın toplum yapısına olan etkisi ve anlamsal yapıları ele alınmıştır. Çalışmada, Marx'ın sınıf ayrımı teorisi ve Greimas'ın eyleyenler modeli kullanılarak film analizi gerçekleştirilmiştir. "Snowpiercer" filmi, sınıf ayrımını temel bir tema olarak ele almaktadır. Filmde, sınıf farklarının toplum üzerindeki etkisi ve sınıf ayrımının yöneten ve yönetilen rollerine odaklanılmıştır. Filmin semiyotik analizi ise Greimas'ın eyleyenler modeline dayanmaktadır. Bu analiz, filmin anlamsal yapılarını açığa çıkarmayı hedeflemekte ve bulguları ortaya koymaktadır.

Reconstruction of Social Structure: Wagons Between Death and Life: An Evaluation of the Film “Snowpiercer”

Class distinction has been an ongoing phenomenon throughout human history and has become particularly evident with industrialization. Marx's Theory of Classes explains how modes of production give rise to class distinction. For this reason, this study examines Marx's concept of class distinction and how the social effects of class distinction and the roles of ruler and ruled are reflected in cinema. By analyzing the film "Snowpiercer" directed by South Korean director Bong Joon-ho, the impact of cinema on the social structure and its semantic structures are discussed. In the study, Marx's Theory of Classes and Greimas' Actantial Model were employed to analyze the film. "Snowpiercer" deals with class distinction as a fundamental theme. The film focuses on the impact of class distinctions on society, and the roles of ruler and ruled within class distinction. The semiotic analysis of the film is based on Greimas' Actantial Model. This analysis aims to reveal the semantic structures of the movie and presents the findings.

___

  • Engels, F., & Marx , K. (2018). Kominist Parti Manifestosu. (T. Bora, Çev.) İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Lynch, G. (2010). Dİn Sosyolojisi, Teolojİk Film Okumalarına Nasıl Katkı Sağlayabilir. (İ. Yenen, Dü.) Toplum Bilimleri Dergisi, 4(8), 259-271.
  • Andrew, D. (2010). What Cinema Is! West Sussex: A John Wiley & Sons, Ltd, Publication.
  • Butler, A. (2005). Film Studies. Vermont: Pocket Essentials.
  • Ceylan, T. (2011). Toplumsal Sistem Analizinde Toplumsal Statü ve Rol. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 89-104.
  • Demir, M. (2011). Sinemada işçi sınıfı temsilleri. ABMYO Dergisi(22), 55-65.
  • Doğan, N. (2019). “Karl Marx’da Kapitalizm Eleştirisi: Makineleşme ve İnsan. Journal Of Social, Humanities And Administrative Sciences, 5(4), s. 75-83.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Dü., & S. İrvan, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • İnce, M. (2017). Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), s. 294-319.
  • Kıran, A., & Kıran, Z. (2003). Yazınsal Okuma Süreçleri: Dilbilim Göstergebilim ve YAzınbilim Yöntemleriyle Çözümlemeler. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Marx, K. (2004). Felsefe Yazıları. (A. Fethi, Çev.) İstanbul: Hill Yayınları.
  • Palabıyık, A. (2020). Pierre BourdieuSosyolojisinde Habitus, Sermaye ve Alan Üzerine. HABITUS Toplumbilim Dergisi(1).
  • Rifat, M. (2009). GÖSTERGEBiLiMiN ABC'Sİ. İstanbul: Say Yayınları.
  • Ryan, M., & Kellner, D. (2010). Politik Kamera. (E. Özsayar, Dü.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Swingewood, A. (1998). Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Tolan, B. (1993). Toplum Bilimlerine Giriş. Ankara: Adım Yayınları.
  • Villarejo, A. (2007). Film Studies The Basic. New York,: Routledge.
  • Zanger, A. (2006). Film Remakes as Ritual and Disguise. Amsterdam: Amsterdam University Press.