İSLÂM HUKUKUNDA EVLİ KADININ NAFAKASI VE KAPSAMI

İslam hukukunda dayandığı temel prensipler ışığında özellikle evli kadının nafakasını çalıştığımız bu araştırmamızda öncelikle Nafaka Terimi ve Çeşitleri adı altında nafaka kavramının genel olarak ne olduğunu ve İslam hukukundaki yerini inceledik. Çalışmamız bundan sonra sırasıyla; Evlilik Nafakasının Dayandığı Deliller, Kadının Nafakaya Hak Kazanmasının Şartları ve Nafakanın Düşmesinin Sebepleri, Evlilik Nafakasından Kaçınmanın Sonuçları ve Nafakanın Kapsamı olmak üzere beş bölümden oluşmaktadır. Sonuç olarak İslam hukukuna bağlı olarak evli kadının nafakasının ana hatlarıyla incelendiği bu çalışmamızın, günümüz İslam toplumlarında önemli bir yer işgal eden kadının nafakası konusunda uygulamada çok yararlı olacağını düşünüyoruz. Evli kadının maddi manevi mağdur olduğu günümüzde bu konunun İslam hukukuna göre düzenlenmesi birçok sorunları halledecektir. Ancak şu var ki, bu hususların aslını bozmadan güncellenmesi zorunluluğu da inkâr edilemez bir gerçektir.

___

  • -------------------Ahmed b. Hanbel, “Müsned”, Mısır, 1313.
  • el- Baberti, Muhammed b. Mahmud, “el-İnaye Şerhu’l-Hidaye”, Mısır, 1316.
  • Bilmen, Ö, Nasuhî, “Hukuku İslâmiyye ve İstılahâtı Fıkhıyye Kâmûsu”, İstanbul, 1969.
  • el- Buhari, Muhammed b. İsmail, “el-Camiu’s-Sahih”, Mısır, 1313-1314.
  • Cin, Halil, “İslâm ve Osmanlı Hukukunda Evlenme”, Ankara, 1974.
  • Ebu Davud, Süleyman b. Eş’as, “Sünen”, Mısır, 1371.
  • Döndüren, Hamdi, “Delilleriyle Aile İlmihali”, İstanbul, 2012.
  • el-Fırûzâbâdî, Muhammed b. Ya’kub, “el-Kâmûsu’l-Muhît”, Beyrut, 1986. Gönensay, Samim, “Medeni Hukuk”, İstanbul, 1937.
  • El-Haskefî, Muhammed Ali, “ed-Durri’l-Muhtâr-Şerhu Tenvîri’l-Ebsar”, Mısır, tr. Heyet, “el-Fetâvâ’l-Hindiyye”, Beyrut, 1980.
  • İbn Abidin, Muhammed Emin b. Ömer, “Reddu’l-Muhtâr ale’d-Durri’l-Muhtâr”, Mısır, 1386.
  • İbn Hazm, Ali b. Muhammed, “el-Muhallâ”, Mısır, tr.
  • İbn Hüman, Muhammed b. Abdilvâhid Kemaleddin, “Fethu’l-Kadîr Şerhu’l-Hidâye”, Mısır, 1316.
  • İbn Manzur, Muhammed b. Mükerrem, “Lisânu’l-Arab”, Mısır, 1372.
  • İbnu’l Murteza, Ahmed b. Yahyâ, “el-Bahru’z-zehhâru’l-cami li mezâhibi Ulemâi’l-emsâr”, Mısır, 1366.
  • Kadihan, el-Hasan b. Mansur, “Fetâvâ Kadi Han”, Mısır, 1323. el-Kasânî, Alaeddin Ebu Bekr b. Mes’ud, “Bedâîu’s-Sanai fî Tertîbi’ş-Şerâi”, Mısır, 1328. el-Kudurî, Ahmed b. Muhammed, “Muhtasaru’l-Kudurî”, Mısır, 1384. el-Mevsilî, Abdullah b. Mahmud, “el-İhtiyâr li Ta’lîli’l-Muhtâr”, Mısır, 1370.
  • en-Nesefî, Abdullah b. Ahmed, “Kenzu’d-Dekâik”, Mısır, 1313.
  • Özcan, Ruhi, “İslâm Hukukunda Karı-Koca Nafaka Mükellefiyeti”, Erzurum, 1976. “İslâm Hukukunda Hısımlık Nafakası”, Erzurum, 1980.
  • er-Razi, Fahruddin Muhammed b. Ömer, “Tefsîru’l-Kebir”, Mısır, trs.
  • es-Serahsi, Muhammed b. Ahmed, “el-Mebsût”, Mısır, 1324.
  • eş-Şafiî, Muhammed b. İdris, “el-Ümm”, Mısır, 1388.
  • eş-Şelebi, Ahmed b. Yunus, “Haşiye ale’l-Kenzi ve’t-Tebyîn”, Mısır, 1313-1315.
  • eş-Şevkânî, Muhammed b. Ali, “Neylu’l-Evtâr”, Mısır, tr.
  • eş-Şirbinî, El-Hatîb, Muhammed b. Ahmed, “Muğni’l-Muhtâc”, Mısır, 1317.
  • eş-Şirazî, İbrahim b. Ali, “el-Mühezzeb”, Mısır, tr.
  • et-Tahtavî, Ahmed b. Muhammed, “Hâşiyetu’t-Tahtavî ale’d-Durri’l-Muhtâr”, Mısır, 1254.
  • Yıldırım, Suat, “Kur’ân-ı Hâkim ve Açıklamalı Meali”, İstanbul, 1998
  • ez-Zemahşerî, Mahmud b. Ömer, “Esâsü’l-Belâğa”, Mısır, 1960.