TECELLİ SERCAN SİRMANIN “İYİYİ VE KÖTÜYÜ BİLME AĞACI” ROMANININ PROBLEMATİKASI, JANR XÜSUSİYYƏTLƏRİ, KOMPOZİSİYASI VƏ BƏDİİ OBRAZLARI

Tecelli Sercan Sırma, Azerbaycanlı okurlar tarafından pek tanınmayan modern Türk yazarlarından biridir. Sanat hayatına “Zavallı Kadir” (1972) hikayesiyle başlayan Tecelli Sercan Sırma, “İyiyi ve Kötüyü Bilme Ağacı” (2018) adlı romanında savaşın insan hayatını nasıl değiştirdiğini görselleştirmeyi başarıyor. Yazar, romandaki savaşın temel nedenlerine değinmeyi başarmış ve dünyadaki savaşların genel bir değerlendirmesini yapmıştır. Ermenilerin Türk halklarına saldırması, romanda kısa bölümlerde de tarihsel belleğin unutulmadığı gerçeğini de yansıtmıştır. Yazar, Ermenilerin Türk halklarına karşı işledikleri soykırımı bir toplum trajedisi olarak sunabildi. Sercan Sırman'ın "İyiyi ve Kötüyü Bilme Ağacı" romanında tarihsel hafıza unsurunun yanı sıra farklı dinlere yönelik tutum romanın her tarafına yansımıştır.

Problems, Genre Features, Composition and Artistic Images of Tecelli Sercan Sirman's Novel “The Tree of Knowing Good and Evil”

Tecelli Sercan Sirma is one of the modern Turkish writers whose from Azerbaijani readers are not deeply acquainted. Tecelli Sercan Sirma, who started his artistic career with the story “Poor Kadir” (1972), manages to visualize the process of how war changes human life in his novel “The tree of knowing good and evil” (2018). The author was able to touch on the main reasons for the war in the novel and to give a generalized assessment of the wars in the world. The fact that the Armenians attacked the Turkic peoples, reflected in the novel in with short episodes, reflects the fact that the historical memory has not been forgotten. The author managed to present the genocide committed by the Armenians against the Turkic peoples as a tragedy of society. Serkan Sirman's novel The Tree of the Knowledge of Good and Evil, along with the factor of historical memory, reflects attitudes towards different religions throughout the novel. It is interesting to explain the problems surrounding the novel with philosophical thoughts and ideas. The author is able to convey the ideas he propagates in the novel in the language of the copies he writes. Tecelli Sercan Sirman managed to create a rich gallery of images in the novel “The tree of knowing good and evil”.

___

  • Batuk, Cengiz (2006). “Âdem ve Havva’nın Kitabı: Eski Ahit Apokrifasında Âdem ve Havva’nın Hayatı”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2 (10).
  • Şəmsizadə, Nizaməddin. (2018) Türkçülük və epos mədəniyyəti //Ədəbiyyat qəzeti–17 mart. http://www.anl.az/down/meqale/edebiyyat/2018/mart/583520.htm. Erişim Tarihi: 02.07.2021.
  • Şərifova, Salidə. (2015). Çağdaş Azərbaycan postmodern romanı. Bakı, “Elm və təhsil”.
  • Tecelli Sercan Sırma. (2018). Yaxşını və pisi bilmək ağacı. Ədəbiyyat qəzeti – 4 avqust. // http://www.anl.az/down/meqale/edebiyyat/2018/avqust/602177.htm. Erişim Tarihi: 02.07.2021
  • Tecelli, Sercan Sirman. (2018). İyiyi ve Kötüyü Bilme Ağacı. İletişim Yayıncılık A.S. (1. Basım). İstanbul.
  • Tekvin: 2/5- 25; McCurdy, “Adam”, s.174; Gürkan, “Yahudi ve İslam Kutsal Metinlerinde İnsanın Yaratılışı...”, s.6- 7; Bolay, s.358. // Bax. Dinlerin insana verdiği değer (yahudilik, hıristiyanlık ve islam örneği), Ankara, 2013. file:///C:/Users/MSH/Desktop/T_C_ANKARA_UNIVERSITESI_SOSYAL_BILIMLER.pdf. (Elektron sürüm). Erişim Tarihi: 02.07.2021.
  • Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, ‘Adem’ maddesi // https://islamansiklopedisi.org.tr/adem – peygamber. Erişim Tarihi: 02.07.2021.