Düzce Kentinde Dikey Bahçe Uygulanabilirliğinin Araştırılması

Dikey bahçeler, şehirlerde git gide azalan yeşil alan gereksinimini kısmen gidermek ve tek düze betonlaşma arasında alternatif yeşili yaşatmak için ortaya çıkmış en iyi buluşlardandır.“Yaşayan Duvar” adıyla da anılan dikey bahçeler, yapıların dış yüzeylerinde ve topraksız ortamda canlı bitki yetiştirilmesi esasına dayalıdır.Dış mekanda uygulanan dikey bahçeler kentlerde; yeşil alan miktarını, hava ve yaşam kalitesini artırma, biyolojik çeşitlilik sağlayarak ekolojik bilinci yaygınlaştırma etkileriyle beraber ısı-enerji bütçesi, toz partiküllerini tutarak karbondioksit salınımını azaltma gibi önemli konularda da iyileştirmeler yapmaktadır. Dikey bahçeler uygulandığı alandaki etkilerinin yanı sıra psikolojik olarak kişilerde olumlu hislere ve düşüncelere de sebep olmaktadır.Bu çalışma kapsamında Düzce’nin kimliğini yansıtabilecek kilit bölgeler (Çoban Dalçık, Asar Deresi, Düzce Şehirler Arası Otobüs Terminali) seçilerek alanlara uygun iki boyutlu ve üç boyutlu dikey bahçe tasarımları (Efteni Gölü, Akçakoca İlçesi, Konuralp Antik Kent Kalıntıları, Düzce İli’nde Yapılan Spor Dalları) yapılarak; yapay-doğal, estetik-estetik değil, yorucu-dinlendirici, uyumsuz-uyumlu, karışık-anlaşılır, sıradan-modern karşılaştırılmalı sıfatlarla tanımlanarak anket çalışmasıyla kullanıcılara sunulmuştur.

Investigation of Vertical Gardening Applicabilityin City Center of Düzce

Vertical gardens are one of the best inventions that have emerged in order to partially meet the decreasing need for green space in cities and to provide alternative greenery among the uniform concreting.Vertical gardens, also known as the "Living Wall", are based on the principle of growing live plants on the outer surfaces of the buildings and in a soilless environment.Vertical gardens applied outdoors in cities; In addition to its effects on increasing the amount of green space, air and life quality, and extending ecological awareness by providing biodiversity, it also makes improvements in important issues such as heat-energy budget, reducing carbon dioxide emissions by keeping dust particles. In addition to the effects of vertical gardens in the area where it is applied, it also causes positive feelings and thoughts in people psychologically.Within the scope of this study, two-dimensional and three-dimensional vertical garden designs suitable for the areas (Efteni Lake, Akçakoca District, Konuralp Ancient City Ruins, Düzce Province) were selected by selecting the key regions that can reflect the identity of Düzce (Çoban Dalçık, Asar Creek, Düzce Intercity Bus Terminal) by doing Sports Branches; artificial-natural, aesthetic-not aesthetic, tiring-relaxing, incompatible-harmonious, mixed-understandable, ordinary-modern comparative adjectives and presented to users through a survey study.

___

  • [1] Şengül Durucu. (2019, 15 Ocak). Tembellikten Doğan Bir Ekosanat Anlayışı : 14 Madde Dikey Bahçeler [Çevrimiçi]. Erişim: https:listelist.com/dikey-bahce/.
  • [2]Anonim (2019, 05 Ocak). Dikey Bahçeler [Çevrimiçi]. Erişim: https:www.peyzaj.org.tr/resimler/ekler/6e2d3669e60bdfe.
  • [3] Internatıonal Refereed Journal Of Desıgn And Archıtecture, The evolution of verticalgardens, Sayı: 13 Yıl: 2018.
  • [4] A. L. Bjerre, “Green wall”, Doktora Tezi, VIA University College, Horsens, Danimarka, 2011.
  • [5] Anonim (2019, 25 Eylül ). Grafiti [Çevrimiçi].Erişim:https://tr.wikipedia.org/wiki/Grafiti.
  • [6] B. Bal, "Grafiti ve Sokak Sanatında Eser ve Akımların Tarihsel Süreçte Değerlendirilmesi ve Analizi", Yüksek Lisans Tezi, Güzel Sanatlar Bölümü, Haliç Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2014.
  • [7] F. K. Satıcı, "Sanatta bir özgürleşme ve kapatılma biçimi olarak grafiti", Doktora Tezi, Sahne ve Görüntü Sanatları Bölümü, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2009.
  • [8] Oğuz Kuş, (2019, 25 Eylül ). "Graffiti Nedir? Sokak Sanatına Üzerine Notlar" [Çevrimiçi]. Erişim: https://www.dadatart.com/author/oguz.
  • [9] Anonim (2019, 15 Ocak ). Terminal Açılış Haberi [Çevrimiçi]. Erişim: https://duzce.bel.tr/3734-terminal-acilisa-gun-sayiyor.
  • [10] C. Acar, Demirtaş, E. ve H. Acar, “Anlamsal farklılaşım tekniği bitki kompozisyonu örneklerinde değerlendirilmesi”, S.D.Ü. Orman Fakültesi Dergisi, c. A, ss. 15-28, 2003.
  • [11] Summit, J. and Sommer, R., “Further studies of preferred three shapes environment behavior” Art Department at the University of California, vol. 31, no.4, pp. 550-576, 1999.
  • [12] DE La Fuente G.,Ataurı J.A. and De lucıo J.V., “Relationship Between Landscape Visual Attributesand Spatial PatternIndices: A Test study in Mediterranean-ClimateLandscapes”, Landscapeand Urban Planning, vol. 77, pp. 393-407, 2006.
  • [13] R. S. Ulrich, “Natural Versus Urban Scenes: Some Psychophysiological Effects”, Environment and Behavior, vol. 13, no. 5, pp. 523-556, 1991.
  • [14] A. Kalın, “Çevre Tercih ve Değerlendirmede Görsel Kalite Belirlenmesi ve Geliştirilmesi: Trabzon Sahil Bandı Örneği ”, Doktora Tezi, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, Türkiye, 2004.