Kütahya’nın Saf Yürekli Naif Ressamı Hüseyin Yüce’nin Manzara Resimleri Üzerine Bir Değerlendirme

Bu araştırmada amaç; Anadolu’nun uzak bir yöresinde, 1928 yılında Kütahya'nın Güveçci köyünde dünyaya gelen saf yürekli, dünyaca ünlü  çoban ressam Hüseyin Yüce’nin  (d.1928, Kütahya - Şubat 2015) hayatı ve sanat anlayışı üzerinde bir inceleme yapmaktır. Türkiye’de 1955’ten sonra başlayan ve tam olarak  bir akım niteliği taşımayan Naif resim  anlayışı, 1960’tan sonra Hüseyin Yüce’nin yaptığı resimlerin rastlantı sonucu keşfedilmesiyle ortaya çıkmıştır ve  sanatçı bu yönüyle “İlk Naif Türk Sanatçı” olma özelliği kazanmıştır. Resimlerinde tabiatı konu olarak ele alan Yüce özellikle ağaçları ve bitkileri büyülü, masalsı mistik bir havada özgür ve özgün renk seçimleriyle pastoral bir dil ile resimlemiştir. Hüseyin Yüce, herhangi bir akademik öğrenim görmeden, içgüdülerinin yönlendirici etkisiyle resim yapan ve bu nedenle saf yürek (Naif) olarak adlandırılan ressamlar gurubunun, Türkiye'deki önemli temsilcileri arasında yer alır. Araştırmada konu ile ilgili daha önce yapılan çalışmalar ve yayınlar incelenerek literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak, Hüseyin Yüce’nin  resimleri incelendiğinde; şehir yaşamının kargaşasından uzak, saf doğanın içinde köyünü terk etmeden hiçbir dış tesir ve ekolün etkisinde kalmadan kendi içten duygu ve hisleriyle  şiirsel çocuksu saf renkleriyle yarattığı yeni biçim ve renkleriyle naif resme yeni bir soluk ve tanım getirdiği söylenebilir. Bu çalışmanın sonucunda; Hüseyin Yüce’nin, Türk naif resim sanatında önemli bir yeri olduğu, yaptığı eserlerle yerel ve evrensel bir değer kazandığı söylenebilir.  

An Evaluation on Landscape Paintings of Hüseyin Yüce, Purehearted Naive Artist of Kütahya

The aim in this research is to make an analysis on the life and sense of art of world-renowned shepherd artist Hüseyin Yüce, born in a remote region of Anatiolia, in Güveççi village of Kütahya in 1928. The concept of naive painting starting in Turkey after 1955 and hadn’t still been a movement emerged by the accidental discovery of Hüseyin Yüce’s paintings he made after 1960, and the artist has become the first naive Turkish artist in this respect.  In his paintings, Yüce taking the nature as the subject depicted trees and plants in a magical and fairy-tale mystical atmosphere with free and unique color-selection in a pastoral language. Hüseyin Yüce is among the important representatives of a group of artists who painted under the influence of their instincts without having any academic education, and therefore called as pureheart or naive. In this study, previous studies and publications related to the subject were examined and the method of literature scanning was used. As a result of this study, we see this: without any academic trainig or any influence, naive artist Yüce produced numerous original paintings, and opened 30 solo exhibitions in Turkey. He also had exhibitions abroad such as in France, England, Czechoslovakia, Romania, Hungary, Finland, India. The artist has paintings and works in the hands of valuable collectors not only in our country but also abroad. As the result of this study, it can be said that Hüseyin Yüce has an important place in Turkish naive painting and has gained local and international value with his Works.

___

  • Alp, Ö.K. (2009). ";Naif Resimde Sembolik Kurguyu Oluşturan Özellikler". Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 23(15-26).
  • Ersoy, A. (1998). Günümüz Türk Resim Sanatı (1950’den 2000’e), Bilim Sanat Galerisi, Kadıköy, İstanbul.
  • Giray,K.(2009).Ziraat Bankası Koleksiyonu 3.Cilt,Ankara,T.C Ziraat Bankası Kültür Koleksiyonu, Promat Basım Yayın
  • Gürdal, M, (2013). “Hüseyin Yüce Belgeseli / Hayatı ve Eserleri’’Mayıs,2013,Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi
  • Hanay,A.(2009).1930 Sonrası Türk Resminde Köylü Teması, Edirne:Trakya ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü.Yüksek Lisans Tezi.
  • Özsezgin, K. ve Aslıer M., (1989). Başlangıçtan Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanat Tarihi, Tiglat Yayınları, İstanbul.
  • Özsezgin, K. (23.02.1973). Sanat Dergisi, Milliyet Gazetesi,Ankara Turani,A. (2015), Sanat Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi,İstanbul
  • Sözen,M.,Tanyeli U.(2014). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi,İstanbul
  • Kahramankaptan, Ş.(2001). Resmi Geçit Ressamlarla Söyleşiler,‘Köyünü Terketmeyen Gerçek Bir Saf Yürek Hüseyin Yüce’, T.C.Kültür Bakanlığı Yayın No:2676,Sistem Ofset ,Ank ara.s.245-249 Karasar ,N.(2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi,Nobel Akademi Yayıncılık,Ankara.
  • Kayalıoğlu, Sevgi. (2017).“Türk Naif Resim Sanatı Üzerine Bir Değerlendirme”. idil 6.30 (2017): 619-645., Cilt 6, Sayı 30,İdil Dergisi,İstanbul
  • Yıldırım,A., Şimsek,H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri,(6.Baskı).Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız,B. (Ressam-Kütahya Kültür ve Sanat Derneği (KÜSAD) Başkanı) ,Hüseyin Yüce İle Elli Yıl,https://www.dunyabulteni.net/kultur-sanat/kutahyadan-naif-ressam-huseyin-yuce-gecti-h322482.html erişim tarihi:10.01.2019www.turkishpaintings.com/index.php?p=37&l=1&modPainters_artistDetailID.erişim tarihi: 10.01.2019https://www.dunyabulteni.net/kultur-sanat/kutahyadan-naif-ressam-huseyin-yuce-gecti-h322482.html Kültür Sanat, erişim tarihi:15.01.2019)
Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 1999
  • Yayıncı: Dumlupınar Üniversitesi Rektörlüğü