Glaubenswahrheit in Summa Contra Gentiles

Orta Çağ skolâstik düşünüşünün son kesitinde karşımıza çıkan Aziz Thomas (1225-1274), batı felsefesi ve teolojisinde kalıcı izler bırakan Hıristiyan bir teologdur. “Liber de veritate catholicae fidei contra errores İnfidelium” (Yolunu Kaybeden İnançsızlara karşı Katolik İmanın Gerçekliği üzerine Risale) ise, onun felsefi bir metotla kaleme almaya çalıştığı, ancak teolojik öğeler taşıyan apolojik bir esendir. “Summa contra Gentiles” (İnançsızlara karşı Külliyât) olarak da anılan bu eserin bazı aratırıcılarca bir summa philosofica (Felsefe Külliyâtı) olduğu iddia edilmektedir. Ancak bizim kanatimize göre bu, haklı bir iddia değildir. Çünkü adı geçen eser, felsefe külliyatından daha ziyade teoloji külliyatına benzemektedir. Bu nedenle onu summa theologica olarak adlandırmak daha tutarlı görünmektedir. Biz bu çalışmada, Summa contra Gentiles’in I. Kitabı’nda (özellikle 1 ve 8 arası kapitallere ağırlık vermek sureti ile) Thomas’ın Katolik imanın gerçekliği problemini nasıl çözümlediğini ve onun çözüm önerisinin felsefi mi, yoksa teolojik mi olduğunu göstermeye çalıştık. Thomas, katolik imanının kesinliğini, felsefenin yardımı ile bilgi kuramsal bir çerçevede ve rasyonel olarak savunmak istemektedir. Ancak sonuç olarak katolik imanının mahiyetinin aklî olarak bütünüyle açıklanamayacağı tespiti yapılmaktadır.

The Problem of the Reality of the Catholic Faith in Saint Thomas’s "Summa Contra Gentiles”