GIUSEPPE TOMASI DI LAMPEDUSA VE "IL GATTOPARDO" DA YAŞAM, ÖLÜM VE SONSUZLUK ARZUSU

Massimo Ganci, "La Sicilia del Gattopardo" (Leopar'ın Sicilya'sı) adlı yapıtında Sicilya'nın taşlaşmış kuraklığının, Tomasi di Lampedusa için insan yaşamının bir yansıması olduğunun altını çizer (Aktaran: Gioia, 2014). Bu çorak manzarayı değiştirmenin olanaksızlığı, insan varoluşunun içinde bulunduğu durumdan kurtulmasının zorluğuyla koşutluk taşır. "Il Gattopardo" (Leopar) adlı yapıtın satır aralarındaki çorak, kurtarılması olanaksız Sicilya, boşlukta asılı kalmış bireyin çaresizliğinin izdüşümü niteliğindedir. Bu boşluk ve acı duygusu, Tomasi di Lampedusa'nın karamsarlığını daha da arttırarak onu evrensel bir şüpheciliğe ve her türlü idealin yıkılmaya mahkum olduğu inancına sürüklemektedir. Bu bağlamda yazar, yapıtında sonsuzluk ve ölüm kavramlarını evrenselleştirmekte ve bu kavramları günlük yaşamın özü olarak algılamaktadır. Sicilya manzaralarının insan kaderiyle benzerliği, bu açıdan kozmik bir boyuta ulaşmakta, sembolik bir önem kazanmaktadır. Tarihi açıdan değerlendirildiğinde durağan bir nitelik gösteren 1860'ların Sicilya'sı, bu bağlamda ölümün tehditkâr varlığının egemen olduğu varoluşsal bir durumun metaforu olarak karşımıza çıkar. Çalışmamızda gün yüzüne çıkarmayı amaçladığımız üzere, gerçekler karşısında başkahramanın güçsüzlüğü, yaklaşan ölümle birlikte hissettiği kaygılar, saldırgan bir cinselliğe umutsuzca tutunmaya çalışması her ne kadar yaşamla iç içe duygu ve davranışlar olma izlenimi verseler de, aslında derin bir şekilde ölüme dair izler taşırlar. İtalya'da "100 temel yapıt" arasında gösterilen "Il Gattopardo"da, yaşam karşısında ölümün yüceltilmesi ve bu kavram aracılığıyla sonsuzluğa ulaşma arzusunun ön plana çıkması, yapıtın İtalyan edebiyatında dikkate değer bir önem taşımasına neden olmuştur.

___

  • Baldi, Guido ve diğerleri. Dal Testo alla Storia dalla Storia al Testo. Torino: Paravia, 1995.
  • Bevilacqua, Piero. Breve Storia dell'Italia Merdionale. Roma: Donzelli, 1993.
  • Buzzi, Giancarlo. Invito alla Lettura di Tomasi di Lampedusa. Milano: Mursia, 1972.
  • Cherry, Kendra. Life And Death Instinct. Web. 28 Şubat 2017.
  • Freni, Melo. Leggere il Gattopardo. Palermo: Flaccovio, 2009.
  • Fulci, Ludovico. Rivivere da Gattopardo. Messina: Armando Siciliano, 2007.
  • Gioia, Edvige. Il Mondo Decadente del Gattopardo. Roma: Aracne, 2014.
  • Kundakçı, Durdu. "İtalyan Gerçekçiliği." Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi 31.1.2 (1987): 361-371.
  • Maj, Barnaba. Il Gattopardo nel Flusso del Tempo. Bologna: Clueb, 2010.
  • Masi, Giorgio. Il Gattopardo di Giuseppe Tomasi di Lampedusa. Milano: Mursia, 2014.
  • Nacci, Jacopo. Sigmund Freud. Web. 28 Şubat 2017.
  • Nigro, Salvatore Silvano. Il Principe Fulvo. Palermo: Sellerio,2012.
  • Pagliara-Giacovazzo, Maria. Il Gattopardo o la Metafora Decadente dell'Esistenza. Lecce: Milella, 1983.
  • Savoia, Salvatore. Giuseppe Tomasi di Lampedusa. Palermo: Flaccovio, 2010.
  • Tanış, Abdulkadir. "İnanma İradesi: William James'in 'İmanın Pragmatik Savunusu' Üzerine Bir Değerlendirme." Dini Araştırmalar Dergisi 19 48 (2016): 179-203.
  • Tomasi di Lampedusa, Giuseppe. Leopar. Çev. Semin Sayıt. İstanbul: Can, 1998.
  • Vitello, Andrea. Giuseppe Tomasi di Lampedusa. Palermo: Sellerio, 1987.