ATATÜRK’ÜN MÜZİK DEVRİMİ
Öz
Türkiye Cumhuriyetinin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ün cumhuriyeti kurarken gerçekleştirmek istediği en önemli devrimlerin başında müzik devrimi gelmektedir. Atatürk bu devrimi gerçekleştirmek için de batının önemli müzik kurumlarının benzerlerini Türkiye’de de kurarak, müzik sanatında ve müzik eğitiminde ilerlemenin önünü açacak girişimlerin öncülüğünü yapmıştır. Bu bağlamda Anadolu halk müziğinin, çağdaş besteleme teknikleri kullanılarak geliştirilmesi, yaygınlaştırılması ve çağdaş bir düzeye çıkarılması, devrimin temel hedeflerindendir.Müzik devriminin adımları atılırken sahne sanatları ve operaya da özel bir önem verilmiştir.Derleme biçiminde çalışılan bu makalede, doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu konuyla ilgilenen diğer araştırmacılara da toparlayıcı ve makalede belirlenen başlıklar altında bir araya getiren bir kaynak olması amaçlanmıştır.
___
- Akarsu, Bedia. (1997), Atatürk Devrimi ve Temelleri, İstanbul: İnkılâp Kitabevi
Akıllı, Deniz. (2007), Atatürk’ün Müzik Konusundaki Düşünceleri Üzerine Bir İnceleme, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Ataman, Sadi Yaver. (1991), Atatürk ve Türk Musikisi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayını
Childe, Gordon. (1998), Tarihte Neler Oldu, İstanbul: Alan Yayıncılık
Çambel, Perihan. (1989), “Atatürk, Evrim, Devrim ve Müzik”, 9. Türk Tarih Kongresi Bildirileri, III. Cilt, (1843-1850), TTK yayınları, Ankara, 21-25 Eylül 1981
Çaycı, Abdurrahman. (1983), Atatürk ve Kültür Alanında Çağdaşlaşma (s. 41-51), Atatürk Kültür ve Eğitim Semineri (Kasım 1982 Erciyes Üniversitesi), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayını
Dadaşov, Tevfik Paşaoğlu. (1996), Kemal Atatürk Eğitim ve Kültür Hakkında, Uluslararası İkinci Atatürk Sempozyumu (9-11 Eylül 1991 Ankara), s.1311-1317, Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Yayını
Demirsipahi, Cemil. (1982), Atatürk ve Müzik, Atatürk ve Kültür içinde (s. 109-121), Atatürk’ün doğumunun 100. Yılı özel sayısı, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayını
Giritli, İsmet. (2004), Bir Ulusal Modernleşme İdeolojisi Olarak Atatürkçülük, Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Yayını
Gökçedağ, Nuri Levent (2007), Atatürk Dönemi Müzik İdeolojisi ve Günümüze Yansımaları, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
Güla, Coşkun. (1988), 1. Müzik Kongresi Bildiri Kitabı, Ankara, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayını
Hindemith, Paul. (1983), Türk Küğ Yaşamının Kalkınması İçin Öneriler (Çev. G. Oransay), İzmir: Küğ Yayını
Karal, Enver Ziya. (1986), Atatürk’ten Düşünceler, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi
Karasar, Niyazi. (2002), Bilimsel Araştırma Yöntemi, 11. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Koloğlu, Orhan. (1998), Hızlı Çağdaşlaşma Modeli Olarak Atatürkçülük (s. 59-65), Atatürkçülük ve Türkiye Uluslararası Konferansı (22-23 Ekim 1998, Ankara), Ankara: Ankara Üniversitesi SBF Yayını
Mango, Andrew. (2000), Atatürk (Çev. F.Doruker), İstanbul: Sabah Yayınları
Saygun, Ahmet Adnan. (1982) Atatürk ve Musiki, Ankara: Sevda-Cenap And Müzik Vakfı Yayınları (1)
Selanik, Cavidan. (1996). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, Ankara: Doruk Yayımcılık
TBMM açış nutku; 1 Kasım 1934, cilt 1, s.378
Yücel, Ünsal. (2004), Atatürk Döneminde Sanat Yaşamı (s. 415-478), Çağdaş Düşüncenin Işığında Atatürk, İstanbul: Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Vakfı Yayınları
http://www.ezgisaydam.com/yazilary.html, 18.09.2013 tarihinde alınmıştır.
http://www.biographyonline.net/people/people-who-changed-world.html,
02.10.2013 tarihinde alınmıştır.
http://www.milliyet.com.tr/baskomutanin-sofya-yillari/ilber-ortayli/pazar/yazardetay/ 27.10.2013/1782859/default.htm 01.11.2013 tarihinde alınmıştır.