Panteizm ve panenteizm tartışmaları arasında spinoza
Bu makalede, yaygın olarak kabul edildiği gibi Spinozanın bir panteist olup olmadığı irdelenmektedir. Spinoza yorumcularının ve felsefe tarihçilerinin yorumlarına bakıldığında, onun genellikle panteist olduğu varsayılabilir. Buna karşın Spinozanın doğrudan kendi eserleri esas alındığında, onun sistemini panteizm yerine panenteizm olarak adlandırmanın daha uygun olacağı belirtilmektedir.
Spinoza between pantheism and panentheism discussions
In this article examines whether Spinoza was a pantheist or not as it widely accepted. When it was considered interpretations of Spinozas commentators and philosophy historians, he could be supposed to be pantheist in general. Nonwithstanding, when considering Spinozas works first hand, it is pointed out that naming his system as panentheism instead of pantheism is more feasible.
___
- Adıvar, A.A. (1980). Bilim ve Din (İlim ve Din). İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Arıcan, M.K. (2001). Akıl İman İlişkisine Spinozanın Yaklaşımı. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5 (2).
- Arıcan, M.K. (2004). Spinozanın Natura Naturans ve Natura Naturata Kavramlarının Anlamsal İçeriği Üzerine Tartışmalar. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 4 (4).
- Arıcan, M.K. (2006). Spinozanın Tanrı-Alem İlişkisinde İçkinli-Aşkınlık Problemi. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10 (1).
- Armour, L. (1992). Being and Idea: Developments of Some Themes in Spinoza and Hegel. New York: Georg Olms Verlag.
- Bayrakdar, M. (1996). Spinozanın Natura Naturans ve Natura Naturata Kavramlarının İslami Kökenleri. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XL.
- Ben Shlomo, Y. (1991). Substance and Attributes in the Short Treatise and in the Ethics: An Attempt at an Existentialist Interpretation. God and Nature: Spinozas Metaphysics (ed. Y. Yovel). Leiden: E.J. Brill.
- Bennett, J. (1991). Spinozas Monism: A Reply to Curley. God and Nature: Spinozas Metaphysics (ed. Y. Yovel). Leiden: E.J. Brill.
- Bennett, J. (1996). Spinozas Metaphysics. The Cambridge Companion to Spinoza (ed. D. Garrett). Cambridge: Cambridge University Press.
- Caird, J. (1888) Spinoza, UMI, Philadelphia: Lippincott.
- Cassirer, E. The Myth of The State. Garden City, NY: Doubleday Anchor Books.
- Curley, E. (1969). Spinozas Metaphysics: An Essay in Interpretation. Cambridge: Harvard University Press.
- Curley, E. (1991). On Bennetts Interpretation of Spinozas Monism. God and Nature: Spinozas Metaphysics (ed. Y. Yovel). Leiden: E.J. Brill.
- Deleuze, G. (1988). Spinoza: Practical Philosophy (trans. R. Hurley). San Francisco: City Lights Books.
- Erdem, H. (1990). Panteizm ve Vahdet-i Vücud Mukayesesi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
- Garrett, D. (1996). Introduction. The Cambridge Companion to Spinoza (ed. D. Garrett). New York: Cambridge University Press.
- Garvie, A.E. (1951). Pantheism. Encyclopædie of Religion and Ethics (ed. J. Hastings), Vol. IX. New York: Charles Scribners Sons.
- Gökberk, M. (1990). Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Hampshire, S. (1951). Spinoza. Harmondsworth: Penguin Books.
- Harris, E.E. (1992). Spinozas Philosophy: An Outline. London: Humanities Press.
- Hartshorne, C. (1964). Mans Vision of God and the Logic of Theism. Hamden: Arc- hon Books.
- Hartshorne, C. and W.L.Reese. Philosophers Speak of God. Chicago: The University of Chicago Press.
- Hegel, G.W.F. (1996). Felsefi Bilimler Ansiklopedisi 1: Mantık Bilimi (çev. A. Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınevi.
- Hutton, S. (1996). Edward Stillingfleet and Spinoza. Disguised and Overt Spinozism Around 1700 (ed. W. van Bunge and W. Klever). Leiden: E.J. Brill.
- Joachim, H.H. (1901). A Study of the Ethics of Spinoza. Oxford: Clarendon Press.
- Korlaelçi, M. (1992). Panteizm ile Vahdet-i Vücudun Mukayesesi. Türk Kültürü ve Felsefe Panelleri. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları.
- Levine, M.P. (1994). Pantheism. London and New York: Routledge.
- Mason, R. (1997). The God of Spinoza. Cambridge: Cambridge University Press.
- Mason, R. (1998). Reducing Religion: The Case of Spinoza. Teology, 800.
- Moreau, P.-F. (1996). Spinozas Reception and Influence (trans. R. Ariew). The Cambridge Companion to Spinoza (ed. D. Garrett). New York: Cambridge University Press.
- Parkinson, G.H.R. (1954). Spinozas Theory of Knowledge. London: Clarendon Press.
- Pereboom, D. (1994). Stoic Psychotherapy in Descartes and Spinoza. Faith and Philosophy, 11 (4).
- Pollock, S.F. (1899). Spinoza: His Life and Philosophy. London: Duckworth & Co. Resullerin İşleri (1997). Kitabı Mukaddes. İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi.
- Scruton, R. (1986). Spinoza, Oxford: Oxford University Press.
- Spinoza, B. (1934). Ethics (trans. A. Boyle). Sheridan, OR: Heron Books
- Spinoza, B. (1961). Principles of Cartesian Philosophy (trans. H.E. Wedeck). New York: Philosophical Library.
- Spinoza, B. (1966). The Correspondence of Spinoza (ed. A. Wolf). New York: Russell & Russell, Inc.
- Spinoza, B. (1984). Etika (çev. H.Z. Ülken). İstanbul: Ülken Yayınları.
- Strauss, L. (1965). Spinozas Critique of Religion (trans. E.M. Sinclair). New York: Schocken Books.
- Stumpf, S.E. (1989). Philosophy: History and Problems. New York: McGrow-Hill, Inc.
- Thissen, S. (1996). Images of Light and Shadow: Spinozism Bursts Forth into Dutch Cultural Life. Disguised and Overt Spinozism Around 1700 (ed. W. van Bunge and W. Klever). Leiden: E.J. Brill.