Ambalaj-Reklam İlişkisi ve Tasarım Eğitimindeki Yeri

Günümüz hızlı tüketim kültürü, müşteriyi ikna edecek güçte bir ambalajın, etkili bir reklam aracı olmasını da gerekli hale getirmiştir. Market raflarında çok sayıda marka ve tür arasında, tercih edilmeyi bekleyen ürünlerin ambalajları; ürünü koruma, tanıtma, bilgilendirme, dikkat çekme ve satın aldırmaya özendirme işlevleri yanında, aynı zamanda ürünün reklamını da yapmaktadır. Bu nedenle rakip markalar arasında; grafik tasarım öğelerine ve ilkelerine uygun tasarlanmış, rengi, illüstrasyonu, tipografisi, marka imajı ve malzemesi ile albenisi yüksek olan ambalaj en yüksek pazar payına sahip olmaktadır. Bu araştırmanın amacı; grafik tasarım öğeleri ve ilkeleri doğrultusunda tasarlanan bir gıda ambalajının, etkili bir reklam aracı olarak tüketici satın alma davranışındaki rolünü ve tüketime olan etkisini belirlemektir. Ayrıca güçlü rekabet ortamında, hızlı yaşam koşullarına cevap verecek nitelikteki bir ambalajın, ancak iyi tasarım eğitimi almış bireyler tarafından tasarlanması gerekliliği üzerinde durularak, tasarım eğitiminin ambalajın başarısını önemli ölçüde etkilediği vurgulanmaya çalışılmıştır. Araştırma literatür tarama modelli betimsel niteliktedir. Çalışma evreni; Ülker ve Eti firmalarının tablet çikolata ambalajlarıdır. Araştırmanın örneklemini; 2010-2011 firma satış raporlarından elde edilen veriler ışığında, araştırma evreni içinden seçilen 14 türde tablet çikolata ambalajı oluşturmaktadır.

Relationship Between Advertising and Packaging and Its Place in Design Education

Today’s fast fashion consumption culture necessitates attractive, eye-catching and convincing packaging, which is an effective way of advertising. Hundreds of brands of myriad products wait to be preferred on the market shelves. Packaging has many functions such as preserving the product, protecting it from damage and promoting. Besides, a package must be eye-catching and encouraging. Therefore, a package which has been designed in accordance with the graphic design elements and principles and whose color, illustration, typography, brand image and material are better compared to others is likely to have a higher market share.This study seeks to determine the role of the packages which have been designed in accordance with graphic design elements and principles in consumer buying behavior and their impact on consumption. In addition, it is essential that a good package meet the requirements of a strong competitive environment and it is believed that such a package can be best designed by those who have had a good design education. In addition, it is emphasized that design education has a positive effect on the success of a package.This study is a literature review and descriptive modeling study. The target population of the study is the square chocolate packages of the brands Ülker and Eti (Turkish biscuit and chocolate firms). The samples of the survey are the 14 sorts of square chocolate packages picked from the target population in the light of the data collected from the 2010-2011 sales figures of the both firms.

___

  • Ak, M. (1998). Marka/Firmalarda Kurumsal Kimlik ve İmaj. İstanbul: Işıl Ofset Sanayi Limited Şti.
  • Aslıer, M. (1986). Resim-1, Temel Sanat Eğitimi, Resim Teknikleri, Grafik Resim. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Atalayer, F. (1994). Temel Sanat Öğeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • Aytemur, S. (1999). Reklamın İyisi Kötüsü Olmaz. Ankara: MediaCat Yayınları.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. 6. Baskıdan Tıpkı Basım. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bayazıt, N. (2005). Ambalaj Tasarımı Eğitimi Konusunda Görüşler. Ambalaj Bülteni. (Ocak/Şubat 2005).
  • Bayazıt, N. (2008). Bütün Ürünlerin Mutlaka Bir Ambalaja Gereksinimi Vardır. (23 Aralık 2008). (31 Mart 2009).
  • Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Brody, A. L. & Lord, J. B. (2000). Developing New Food Products for a Changing Marketplace. Boca Raton, Florida: CRC Pres.
  • Cliff, S. (2002). 50 Trade Secrets of Great Design Packaging. 2nd edition. Gloucester, Massachusetts: Rockport Publishers.
  • Coles, R., McDowell, D. and Kirwan, M. J. (2003). Food Packaging Technology. London: Blackwell Publishing.
  • Elden, M., Ulukök, Ö. ve Yeygel, S. (2005). Şimdi Reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Farbey, A. D. (2002). How to Produce Successful Advertising. 3rd Edition. London: Kogan Page Ltd.
  • Güngör, İ. H. (1983). Temel Tasar (Basic Design). İstanbul: Afa Matbaacılık.
  • Jones, J. P. (2007). When Ads Work: new proof that advertising triggers sales. 2nd Edition. New York: M.E. Sharpe.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 8. Basım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mackay, A. R. (2005). The Practice of Advertising. 5th Edition. Jordan Hill, Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann Linacre House.
  • Nancarrow, C. and Wright, L. T. (1998). Gaining Competitive Advantage From Packaging and Labelling in Marketing Communications. British Food Journal. 100 (2).
  • Pektaş, H. (1993). Ambalaj Tasarımının Önemi. Standard, Ekonomik ve Teknik Dergi. Sayı 376. (Nisan 1993).
  • Reichert, T. (2004). Reklamcılığın Erotik Tarihi. Çev. Lidya Yazmacıyan - Vahit Bora. İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Robertson, G. L. (1993). Food Packaging: Principles and Practice. Packaging and Converting Technology ; 6. New York: CRC Press.
  • Sarıkavak, N. K. (1997a). Kitap Tasarımında İlkeler ve Genel Uygulamalar: 1. MediaCat Reklam ve Halkla İlişkiler Dergisi. Yıl 4. Sayı 27. (Nisan 1997).
  • Sarıkavak, N. K. (1997b). Tipografinin Temelleri. Ankara: Doruk Yayınları.
  • Silayoi, P. and Speece, M. (2004). Packaging And Purchase Decisions, An Exploratory Study On The Impact Of Involvement Level And Time Pressure. British Food Journal, 106(8).
  • Zyman, S. (2002). The End of Advertising As We Know It. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.