Naipaul’un The Mimic Men (Taklitçiler) Adlı Eserindeki Taklitçilik, Kültürel Yer Değişim ve Sürgün Kavramları

Marjinal kişiliğiyle tanınan Naipaul, hayat boyu sürgünlük ve kültürel yer değişim kavramlarıyla ünlenen bir yazar olmuştur. Trinidad’ın coloni atmosferinde yetişen yazar, insanların özgür bireyler olarak bütünlüklerini koruma çabalarını tarihi ve ulusal bilinç eksikliğini eserlerine konu etmiştir. Naipaul evsiz bir kişilik olarak yer değişime ve kültürel kaymaya eserlerinde o kadar fazla yer vermiştir ki, bundan edebi çıkar sağlar gibi görünmüştür ve marjinal bir kişilik olmasına rağmen, ilgi odağı olmayı başarmıştır. 1967’de yayınlanan The Mimic Men (Taklitçiler), bölgesel, tarihi ve kültürel bilinç eksikliğinin yok edeci etkilerini incelemektedir. Bu nedenle, Naipaul’un The Mimic Men (Taklitçiler) adlı eserindeki taklitçilik, kültürel kayma ve sürgün kavramları bu çalışmanın temel amacı olacaktır.

Representation of Mimicry, Cultural Displacement and Exile in The Mimic Men

Gaining a reputation of a marginalised figure, Naipaul is popularised as a writer of cultural displacement, who is in a perpetual state of exile. The problems of individuals struggling to establish and maintain their integrity as independent people, and the lack of construction of a historical and national consciousness, naturally and quite significantly are the prevailing issues of a writer who has grown up in the colonial atmosphere of Trinidad. Naipaul’s personal displacement as a homeless figure is so much continually re-enacted in his works and so much celebrated that he seems to be taking a literary advantage as a marginalised figurewho is re-pushed into the centre of public attention as twentieth century writer.The Mimic Men published in 1967 deals with the damaging effects of the absenceof a regional, historical and cultural consciousness. Therefore, the representationof mimicry, cultural displacement and exile in The Mimic Men will be the majorconcentration of this paper.

___

  • Bhabha, Homi. “Of Mimcry and Man” Ed. Homi Bhabha . Location of Culture. London: Routledge, 1994. 85-92.
  • Cabral, Amilcar. “National Liberation and Culture” Eds. Patrick Williams and L. Chrisman. Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader. New York: Columbia UP, 1994. 53-65.
  • Dabydeen, David. The Black Presence in English Literature. Manchester, UK: Manchester UP, 1985.
  • Fanon, Frantz. “On National Culture” Eds. Patrick Williams and L. Chrisman. Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader. New York: Columbia UP, 1994. 36-52.
  • Greenberg, Robert M. “Anger and the Alchemy of Literary Method in V.S. Naiapul’s Political Fiction: The Case of the Mimic Men” Twentieth Century Literature. 46.2. (2000): 214-238.
  • Ivison, Duncan. Postcolonial Liberalism. Cambridge UP, 2002.
  • King, Bruce. V.S. Naipaul. London: Macmillan, 1993.
  • Naipaul, V.S. The Mimic Men. New York: Vintage, 1995.
  • Nightingale, Peggy. Journey Through Darkness: The Writing of V.S. Naipaul. London: Queensland UP, 1987.
  • Nixon, Rob. London Calling: V.S. Naipaul, Postcolonial Mandarin . New York: Oxford UP, 1992.
  • Said, Edward. Culture and Imperialism. London: Vintage, 1994.
  • Weiss, Timothy. On the Margins: The Art of Exile in V.S. Naipaul. Massachusetts: Massachusetts UP, 1992.
  • Wheeler, Charles. “V.S. Naipaul on India”. Ed. Froza Jussawalla. Conversations with V.S. Naipaul Mississippi: Mississippi UP, 1997. 39-44.
Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 2602-2788
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Yayıncı: ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ > EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sayıdaki Diğer Makaleler

Türkiye'de Politik Roman: 12 Mart Döneminde İdeoloji ve Edebiyat / Politics Novel in The Turkey: Ideology and Literature in The Period of the 12 March

Cumhur ASLAN

Üniversite Öğrencilerinin Çocukluklarını Geçirdikleri Yere Göre Yaşam Stillerinin İncelenmesi / Investigating Life Styles of University Students According to Places Where They Spend Their Childhood

Ahmet Ragıp ÖZPOLAT

Irvıng Howe Modernizm Kültürü / Irvıng Howe and Modernist Culture

F. Gül KOÇSOY, Banu ALDIM

An Evaluation of University Level Preparatory Class Students’ Feelings In Terms of Foreign Language Anxiety / Yabancı Dil Kaygısı Açısından Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Düşüncelerinin Değerlendirmesi

Muzaffer BARIN

Iğdır’ın Hıristiyan Mimarisi / Christian Arctitecture in Iğdır

Hasan BUYRUK

Tevfîk El-Hakîm’in Mitolojik Tiyatroları: Picmâlyûn ve El-Melik Ûdîb / Mythological Theaters of Tevfîk El-Hakîm: Picmâlyûn and El-Melik Ûdîb

Aysel Ergül KESKİN

Körtik Tepe Bulguları Işığında Diyarbakır Bölgesinde Constantius II Dönemi / Constantius II Period in the Light of Körtik Tepe Findings in Diyarbakır Region

Feridun S. ŞAHİN

Someone Wrong or Someone Divine: A Comparative Study of the Concept of Poetry and Rhapsode In Hesiod’s Theogony and Plato`s Ion / Hatalı Olan mı, Kutsal Olan mı?: Hesiod'un Theogony ve Plato'nun Ion Adlı Yapıtlarında Şiir ve Ozan Kavramımın Karşılaştırmalı Bir Çalışması

Tuncer YILMAZ

Mantıksal Hesaplamanın İlk Temelleri (1 Ağustos 1960)

Gottfried Wilhelm LEİBNİZ

Evrensel Hesap Modeline Ek (1679–86?)

Gottfried Wilhelm LEİBNİZ