METİNLERARASI İLİŞKİLER IŞIĞINDA “PYGMALION” OYUNU VE “ÖZEL BİR KADIN” FİLMİ/ “Pygmalion” and “Pretty Woman” in the Light of Intertextual Relations

ÖzBu çalışmada G. Bernard Shaw’un Pygmalion adlı tiyatro eseri ile Garry Marshall’in yönettiği, başrollerini Julia Roberts ve Richard Gere’in oynadığı Özel Bir Kadın filmi arasındaki benzerlikler gösterilmeye çalışılmıştır. Çalışma, toplumun farklı sınıflarına ait kadın ve erkeğin arasındaki ilişkiyi konu alan tiyatro eseri Pygmalion ile Özel Bir Kadın filmi arasındaki metinlerarası bağları incelemeyi hedeflemiştir. Her iki eserde birbirlerine yapılan göndermelerin dışında farklı metinlere de göndermeler bulunmaktadır. Eserlerinde romantizmi sert dille eleştiren Shaw, Pygmalion eserinde çiçekçi bir kızın sesbilimci Profesör Higgins tarafından yeniden yaratılmasını konu almıştır. Özel Bir Kadın filminde ise bir hayat kadını olan Vivian’ın isteği peri masallarındaki gibi zengin ve yakışıklı bir prens tarafından içinde bulunduğu kötü koşullardan kurtarılmaktır. Her iki eserde de alt ve üst sınıf arasındaki toplumsal farklılaşma gözler önüne serilmiştir. Hem Pygmalion eserinde hem de Özel Bir Kadın filminde farklı metinlere göndermeler olsa da ikisi de kendine has özellikleriyle yeni bir metin halini almıştır.Anahtar Kelimeler: Pygmalion, Özel Bir Kadın, Metinlerarasılık, Toplumsal FarklılaşmaAbstractThis study shows the common points in Pygmalion, a play by G. Bernard Shaw and Pretty Woman, a film directed by Garry Marshall and starring Julia Roberts and Richard Gere. It aims to examine intertextual links between the play and the film which are both about the relationship of men and women who belong to different social classes. There are also intertextual references to different texts besides of the references to each other. Harshly criticizing romanticism in his works, Shaw is concerned with the recreation of a flower girl by a phonetic professor Higgins in Pygmalion. In Pretty Woman Vivian, a prostitute wants to get rescued from the bad conditions by a rich and handsome prince as in fairy tales. The social differentiation between the lower and upper classes in both works is revealed. They have references to different texts, but both have become new texts with their distinctive features.Keywords: Pygmalion, Pretty Woman, Intertextuality, Social Differentiation

___

  • Barthes, Roland (1977). “Image – Music – Text”. Stephen Heath (Çev.). London: Fontana. Aktaran: Graham Allan. Intertextuality. (2000). Routledge.
  • Brown, Russell. (1972). Words and Silence. In Theatre Language: A Study of Arden, Osborne, Pinter and Wesker. New York: Taplinger Publishing Co.
  • Davis, Tracy. (1994). George Bernard Shaw and the Socialist Theatre. London: Greenwood Press.
  • Fairclough, Norman. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.
  • Görmez, Aydın. (2007). “Hacivat ve Karagöz Neden Öldürüldü? Filmi İle Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler Oyunu Arasında Metinlerarasılık İzleri”. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9/1: s. 47-64.
  • Lawton, Jonathan Frederich. (Yapımcı), & Marshall, Garry. (Yönetmen). Pretty Woman [Sinema Filmi]. (1990). USA: Touchstone Pictures.
  • Morgan, Margery. (1992). Bernard Shaw II: 1907-1950. Berkshire: Profile Books.
  • Polat, Nurhak. (2008). “Cinsiyet ve Mekan: Erkek Kahveleri”. Toplum ve Bilim. Sayı: 112. s. 147-158.
  • Shaw, Bernard. (1903). “Pygmalion”. The Complete Plays of Bernard Shaw. (1937). London: Odhams Press Limited. s. 716-758.
  • Şenlen, Sıla. (2008). “Bernard Shaw’ın Pygmalion Adlı Oyununda Dil, Eğitim Ve Toplumsal Sınıf İlişkisi”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi. 48/2. s. 29-41
  • Valakya, Singh. (1993). Social and Political Ideas of George Bernard Shaw. New Delhi: Radha Publications.
Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 2602-2788
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Yayıncı: ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ > EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sayıdaki Diğer Makaleler

ÇARLIK DÖNEMİ AZERBAYCAN MATBUATI ÜZERİNE BİR İNCELEME /An Overview on Azerbaijan Press during the Period of Tsarist

Elif KOÇ

METİNLERARASI İLİŞKİLER IŞIĞINDA “PYGMALION” OYUNU VE “ÖZEL BİR KADIN” FİLMİ/ “Pygmalion” and “Pretty Woman” in the Light of Intertextual Relations

Esra ÜNSAL OCAK

CHARLOTTE PERKİNS GİLMAN’IN “KADINLAR ÜLKESİ” ADLI ROMANININ RADİKAL FEMİNİST BAĞLAMDA İNCELENMESİ /A Radical Feminist Analysis of Charlotte Perkins Gilman’s Novel Called “Herland”

Arzu ÖZYÖN

KAŞGARLI MAHMUT’UN “DİVANU LUGATİ’T-TÜRK” ADLI ESERİNDE MÜZİK TERİMLERİ/Musical Terms in Diwan Lughat at-Turk by Mahmut of Kashgar

Zakircan ARIPOV

ANTİK YUNAN’DA POLİS ÖNCESİ BİR SOSYO-EKONOMİK FORMASYON: OİKOS /A Socio-Economic Formation Before Police in Ancient Greek: Oikos

Ahmet GÖZLÜ

II. MEŞRUTİYET’İN İLANINA İLİŞKİN İNGİLİZ BÜYÜKELÇİLİĞİNİN DEĞERLENDİRMELERİ /Evaluations by English Embassy Related to Proclamation of Second Constitutional Monarchy

Orhan TURAN

OLUŞUM ROMANI VE ŞANS OLGUSU ÜZERİNE: THOMAS MANN’IN DOLANDIRICI FELIX KRULL’UN İTİRAFLARI/ On the Fact of Bildungsroman and the Luck in the “Confessions of the Swindler Felix Krull” by Thomas Mann

Şenay KAYĞIN

Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Yayın İlkeleri

Atatürk Üniversitesi EDEBİYAT FAKÜLTESİ

SANSÜRÜN ÇEVİRİDE İŞLEYİŞİ VE PATRONAJ/The Function of Censorship in Translation and Patronage

Seda TAŞ

THE TEMPERAMENT MASKS OF MIKE CHASE: THEORY AND PERFORMANCE /Mike Chase’in Mizaç Maskeleri: Kuram ve Performans

Yeliz BİBER VANGÖLÜ