FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL’İN HANIM ŞİİR YAZACAK ADLI OYUNUNDA KOMİĞİN OLUŞUMU / In Hanım Şiir Yazacak Act Play of Faruk Nafiz Çamlıbel, Formation of Comedy

ÖZTürk edebiyatının önemli yazarlarından biri olan Faruk Nafiz Çamlıbel, Hanım Şiir Yazacak adlı tek perdelik oyununda basit bir konu işler. Oyun Leyla Hanım adlı şairin ilhamını kaybetmeden, yalnız kalıp şiirini bitirmek istemesine karşın, eve peşi sıra gelen misafirlerce rahatsız edilmesinin yarat-tığı komik durumlar üzerine kurulur. Bu çalışmada Henri Bergson’un mizah kuramın-dan faydalanılarak basit bir olay öyküsüne sahip eserlerin başarısının arkasında makine düzen ve yalınlığında işleyen yapıların yer aldığı gösterilmeye çalışılacaktır. Oyunun mekanik yapısı, katılık ve yineleme başlıkları altında değerlendirilecektir.Anahtar Sözcükler: Faruk Nafiz Çamlıbel, Hanım Şiir Yazacak , Henri Bergson, Komedi. ABSTRACTFaruk Nafiz Çamlıbel who is one of the most important author of Turkish literature, mention a simple subject in the work of Hanım Şiir Yazacak which is an act-play. The act is based on the comic events which are created by guests’ interruptions that come one after another despite the desire of Mrs Leyla who wants to write lonely her poesy before losing her inspiration. In this study, it will be essayed to show that in the back-ground of the achievements which are at-tributed to the works that are subjected a basic plot; there are the structures in machine system and simplicity, by benefiting from the humor theory of Henri Bergson. The mechan-ic structure of the act will be evaluated under the strictness and repetition titles.Key Words: Faruk Nafiz Çamlıbel, Hanım Şiir Yazacak , Henri Bergson, Comedy.

-

Faruk Nafiz Çamlıbel who is one of the most important author of Turkish literature, mention a simple subject in the work of Hanım Şiir Yazacak which is an act-play. The act is based on the comic events which are created by guests’ interruptions that come one after another despite the desire of Mrs Leyla who wants to write lonely her poesy before losing her inspiration. In this study, it will be essayed to show that in the background of the achievements which are attributed to the works that are subjected a basic plot; there are the structures in machine system and simplicity, by benefiting from the humor theory of Henri Bergson. The mechanic structure of the act will be evaluated under the strictness and repetition titles.

___

  • BERGSON, Henri. Gülme. (Çev. Yaşar Avunç). İstanbul: Ayrıntı Yay., 2011. CEBECİ, Oğuz. Komik Edebi Türler. İstanbul: İthaki Yay., 2008.
  • ÇAMLIBEL, Faruk Nafiz. ‚ Hanım Şiir Yazacak ‛, Yayla Kartalı. İstanbul: YKY, 20 ÇAMURDAN, Esen. Gülmenin Oyunsu Özgürlüğü. İstanbul: Mitos Boyut Yay., 20 EKER, Gülin Öğüt. İnsan Kültür Mizah. Ankara: Grafiker Yay., 2009.
  • MORREALL, John. Gülmeyi Ciddiye Almak. (Çev. Kubilay Aysevener, Şenay Soyer), İstanbul: İris Yay., 1997.
  • PAULOS, John Allen. Matematik ve Mizah. (Çev. Tuncer Doğan). Ankara: Doruk Yay., 2003.
  • SANDERS, Barry. Kahkahanın Zaferi. (Çev. Kemal Atalay). İstanbul: Ayrıntı Yay., 200 ŞENER, Sevda. Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı. Ankara: Dost Kitabevi Yay., 2011.
  • ŞENTÜRK, Rıdvan. ‚Henri Bergson’un Gülme Teorisi‛, Atatürk Üniversitesi İletişim Fakültesi Ulusal İletişim Kongresi ‘Gülmenin Arkeolojisi ve Medyada Mizah Olgusu’ Bildiriler Kitabı, Erzurum 2011.
  • UYDURAN, Melek. Faruk Nafiz Çamlıbel'in Tiyatro Eserleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 2012