MUSIC PREFERENCES OF THE FACULTY OF FINE ARTS STUDENTS

Bu çalışmanın amacı, Kastamonu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde okuyan öğrencilerin müzik dinleme ortamlarını, dinledikleri müzik türlerini ve bunlar arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Ayrıca müzik dinleme ortamlarının öğrencilerin müzik eğitimi alıp almamalarına ve cinsiyetlerine göre anlamlı farklılık oluşturup oluşturmadığı da araştırılmıştır. Veri toplama aracı olarak beşli Likert tipi olarak geliştirilmiş müzik dinleme ortamları ölçeği ve müzik dinleme sıklığı ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları öğrencilerin müziği en çok evde ve toplu taşıma araçlarında en az ise aileleri ve kitap/gazete/dergi okurken dinlediklerini göstermektedir. Öğrencilerin müzik türü tercih ortalamalarına bakıldığında en çok dinlenilen türün Rock ve Blues olduğu, onları Jazz ve Klasik Müzik türlerinin izlediği görülmektedir. En az tercih edilen türler ise Arabesk, Rap ve Türk Halk Müziğidir. Öğrencilerin müzik dinleme ortamlarının eğitim, cinsiyet ve dinledikleri müzik türüne göre anlamlı farklılıklar oluşturduğu saptanmıştır

GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN MÜZİK TERCİHLERİ

The purpose of the study is to reveal the music listening situation of the students at the Faculty of Fine Arts of Kastamonu University, the music genres that they listen to and the relationship between them. It is also investigated whether the music listening situation determines the music training of the students or also makes significant difference among students according to their genders. The music listening situation scale developed as fivepoint Likert type and the frequency of listening to music scales were used as for data collection tools. The findings revealed that the majority of the students prefer listening to music at home and public transport. The least preferred situations for listening to music are when they are with their families and whilst reading book/newspaper/magazines. The results suggested that the most preferred genres are Rock and Blues which are closely followed by Jazz and Western Classical Music. The least preferred genres are Turkish Arabesque Music, Rap and Turkish Folk Music. It is determined that the students’ music listening situation has shown significant differences according to the musical training, gender and musical genres

___

  • Berg, H. C., Fierros, M. D., & Pérez, P.C. 2015. Cultural habits in teenagers and young adultsin Galicia. Observatorio Da Cultura Galega. Retrieved from h p://www.stat.gouv.qc.ca/statistiques/culture/pratiques-culturelles/pratiques-galicie. pdf
  • Boal-Palheiros, G. M., & Hargreaves, D. J. 2004. Children’s modes of listening to music athome and at school. Bulle n of the Council for Research in Music Educa on, 161/162, 39–46.
  • DeNora, T. 2000. Music in everyday life. United Kingdom: Cambridge University Press.Retrieved from h p://catdir.loc. gov/catdir/samples/cam032/99052606.pdf
  • Erdal, B. 2009. Müzik tercihi ve kişilik ilişkisi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal BilimlerDergisi, 35(2), 188-196. Retrieved from h p://dergipark.ulakbim.gov.tr/cumusosbil/ar cle/viewFile/1008000408/1008000336
  • Erdal, B. 2012. Müzik tercihlerinde inanç biçimlerinin rolü. III. Uluslararası Hisarlı AhmetSempozyumu, Müziği Algılamak, Sempozyum Tam Me n Kitabı, Kütahya.
  • Ginocchio, J. F. 2009. The effects of different amounts and types of music training on musicstyle preference. Bulle n of the Council for Research in Music Educa on, 182, 7-18.
  • Gürgen, E. T. 2015. Musical preference and music educa on: Musical preferences of Turkishuniversity students and their levels in genre iden fica on, Interna onal Journal of MusicEduca on, Published online before print December 31, 2015, doi:10.1177/0255761415619390
  • Herbert, R. 2012a. Young people’s use and subjec ve experience of music outside school.Proceedings of the 12th Interna onal Conference on Music Percep on and Cogni on,Thessaloniki, Greece, 424-431.
  • Herbert, R. 2012b. Modes of Music listening and modes of subjec vity in everyday life.Journal of Sonic Studies, 2(1). Retrieved from hp://journal.sonicstudies.org/vol02/nr01/a05
  • Helsing, M. 2012. Everyday music listening: The importance of individual and situa onalfactors for musical emo ons and stress reduc on. Proceedings of the 12th Interna onalConference on Music Percep on and Cogni on, Thessaloniki, Greece, 414-418.
  • Juslin, P.N., & Laukka, P. 2004. Expression, percep on, and induc on of musical emo ons: Areview and a ques onnaire study of everyday listening. Journal of New Music Research,3(33), 217-238.
  • Karasar, N. 2002. Bilimsel araş rma yöntemi (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Konecni, V. J. 1982. Social interac on and musical preference. In Deutsch D. (Ed.), Thepsychology of music. New York: Academic Press.
  • Lamont, A., Hargreaves, D. J., Marshall, N. A., & Tarrant, M. 2003. Young people’s music inand out of school. Bri sh Journal of Music Educa on, 20(3), 229-241.
  • North, A. C., & Hargreaves, D. J. 2008. The social and applied psychology of music. NewYork:Oxford University Press.
  • North, A. C., Hargreaves, D. J., & Hargreaves J. J. 2004. Uses of music in everyday life. MusicPercep on: An Interdisciplinary Journal, 22(1), 41-77.
  • North, A. C., Hargreaves, D. J., & O’Neill, S. A. 2000. The importance of music to adolescents.Bri sh Journal of Educa onal Psychology, 70(2), 255- 272.
  • North, A. C., & Hargreaves, D. J.2000. Musical Preferences during and a er relaxa on andexercise. The American Journal of Psychology, 113(1), 43-67.
  • Saarikallio, S., & Erkkila, J. 2007. The role of music in adolescents’ mood regula on.Psychology of Music, 35(1), 88-108.
  • Schäfer, T., Smukalla, M., & Oelker, S. 2013. How music changes our lives: A qualita ve study of the long-term effects of intense musical experiences. Psychology of Music, 42(4), doi: 10.1177/0305735613482024.
  • Schäfer, T. 2008. Determinants of Music Preferences (doctoral thesis). Chemnitz: Chemnitz University of Technology.
  • Sloboda, J. A. 1990. Musical excellence: How does it develop? In Howe M. J. A. (Ed.),Encouraging the development of excep onal skills and talents (pp. 165-178). Leicester: TheBri sh Psychological Society.
  • Sloboda, J. A., O’Neill, S. A., & Ivaldi, A. 2001. Func ons of music in everyday life: an exploratory study using the experience sampling method. Musicae Scien ae, 5(1), 9–32.
  • Sloboda, J. A. 2010. Music in everyday life: The role of emo ons. In Juslin P. N., & Sloboda J. A. (Eds.) Handbook of Music and Emo on: Theory, research, applica ons (pp. 493-514). NewYork, NY: Oxford University Press.
  • Şenel, O. 2013. Müzik algısı, müzik tercihi ve sosyal kimlik bağlamında müzikte önyargı ve kalıpyargı. Yayımlanmamış doktora tezi, Kastamonu Üniversitesi Güzel Sanatlar Ens tüsü, İzmir.
  • Tarrant, M., North, A. C, & Hargreaves, D. J. 2000. English and American adolescents› reasons for listening to music. Psychology of Music, 28(2), 166-173.
  • Tekman, H. G, & Hortaçsu, N. 2002. Aspects of stylis c knowledge: what are different styles like and why do we listen to them? Psychology of Music, 30(1), 28-47.
  • Todd, J. R., & Mishra, J.2013. Making listening instruc on meaningful: A literature review. Naonal Associa on for Music Educa on, 31(2), 4-10.
  • Yağışan, N. 2013. Üniversite öğrencilerinin müzik tercihleri ve saldırganlıkla ilişkisi. SED -Sanat Eği mi Dergisi, 1(2), 96-113.