Jean Nouvel'in Çok Katmanlı Mimarisi Üzerinden Bir Kapalı Bahçe Değerlendirmesi

Öz İç mekanın sahip olabileceği bir ölçeğe ve yoğunluğa sahip olan kapalı bahçeler hızla büyüyen ve kalabalıklaşan kentlerde insan ve gökyüzü arasında kurduğu doğrudan ilişki açısından kent mimarisinde giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Paris'in tarihi kentsel dokusu içinde kendine hatırı sayılır bir yer bulan mimar Jean Nouvel'in Cartier Binası bu çalışmada mimarî, peyzaj ve bahçe tasarımının birlikte var ettiği mikrokosme'yi deşifre etmeyi olanaklı kılmıştır. Cam cephenin arkasında kalan bahçesi ve bulvar sınırından içeriye çekilmiş şeffaf çelik yapısı ile yoğun ve sürekli yapılı çevreye peyzajdaki açıklığı getiren, maddesel gerçekliği ve aynı zamanda şeffaflığı barındıran, strüktürel estetiği ile kendini sergileyen, cephesinde hayatı ve içerdeki bahçeyi ve yanılsamalarını okuyabildiğimiz çok katmanlı bir mimari örnektir. Maddesel form, mekansal form, görsel yapı ve niyetin iç içe geçtiği ve birbirinden beslendiği çok katmanlı mimarînin inşası kentin mimarlığı, peyzajı ve yaşamı için çok önemli bulunmaktadır. Anahtar kelimeler: kapalı bahçe, şeffaflık, Jean Nouvel, mikrokosme. Abstract Enclosed gardens, which have the scale and compactness of interior space and the encounter with the sky, become more important and necessary for the citizens in our fast growing cities. The Cartier Foundation building that found a prestigious place in the historical urban context of Paris, designed by the architect, Jean Nouvel gives the opportunity to decipher the microcosm defined by the architecture, and the landscape and the garden design altogether. The example has a multi-layered architecture with the garden enclosed by the glass facade, the expansion it has brought to the dense and continuous urban built environment with the transparent steel architecture as if it is open landscape, the structural aesthetics exhibited, and the life, the garden and the illusions read through the facade. A construction of a multi-layered architecture where corporeality, spatial form, appearance and intention all coinciding and feeding each other becomes very important for the architecture, landscape and life of our cities. Keywords: enclosed garden, transparency, Jean Nouvel, microcosm.

___

  • ABEN, R., ve DE WIT, S., (1999). Enclosed Garden: History and Development of the Hortus Conclusus and its Reintroduction into the Present-day Urban Landscape, 010 Publishers, Rotterdam.
  • BOOKCHIN, M., (1991) Toward an Ecological Society, Black Rose, New York
  • CURTIS, W, J, R., (1996). Modern Architecture since 1900, Phaidon, London.
  • FİLİZ, H,G., (2001).Constructing the Enclosed Garden: Jean Nouvel’s Foundation Cartier, Yayımlanmamış Master Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • FRANKL, P., (1968). Principles of Architectural History: the four phases of architectural style, 1420-1900, James F. O’Gorman (çev), the MIT Press, Cambridge.
  • GLEIGNER, A., MARTZIG, G., REDECKE, S., (1997) Paris: contemporary architecture, Prestel, Munich, New York.
  • NOUVEL, J., (1996a). GA Document Extra, No.7, der. Yukio Futagawa, A.D.A Edita,Tokyo.
  • NOUVEL, J., (1996b). El Croquis/ Jean Nouvel, El Croquis, Madrid.
  • PENROSE, R., (1973). Illusion in Nature and Art, der. Henry L. Gregory ve Ernst Hans Gomrich, Charles Shribner’s Sons, New York.
  • RASMUSSEN, S, E., (1993). Experiencing Architecture, the MIT Press, Cambridge.
  • ROSETA, E., (1994). "Urban Policies: policies for the future", Cities for the 21st Century: Economic, Social and Environmental Problems of Cities, Paris, November 1992, OECD, Paris.
  • RUSANEN, P., (1994). "A Note on the Urban Village", Cities for the 21st Century: Economic, Social and Environmental Problems of Cities, Paris, November 1992, OECD, Paris.
  • RILEY, T., (1996). Light Construction, the Museum of Modern Art, New York.
  • SARGIN, A, G., (2000). "Nature of Resistance and Counter-hegemony in Postindustrial Society", Nature as Space: (Re)Understanding Nature and Natural Environments, METU Press, Ankara.
  • THOMSEN, W, T., (1997). Visionary Architecture: from Babylon to Virtual Reality. Prestel, Munich, New York.
  • VENTURI, R., (1966). Complexity and Contradiction in Architecture, Graham Fondation, Chicago.