Ebū Bekr el-Ceṣṣāṣ’ın Usul Anlayışında Lafız Türleri ve Diyagramatik Bir Taksim Önerisi

Ebū Bekr Aḥmed b. ʿAlī er-Rāzī el-Ceṣṣāṣ (ö. 370/981), fıkıh usulü bağlamında eserlerinde yer verdiği lafız türlerini birbirleri ile ilişkileri üzerinden sistematik ve bütüncül olarak bir arada sunmamakta, lafız türlerine ilişkin bir taksim de vermemektedir. Bu çalışma, el-Ceṣṣāṣ’ın Şerḥu’l-Cāmiʿi’l-Kebīr, Şerḥu Muḫtaṣari’ṭ-Ṭaḥāvī, Uṣūlu’l-Fiḳh -el-Fuṣūl fī’l-Uṣūl-, Aḥkāmu’l-Ḳurʾān ve Şerḥu Edebi’l-Ḳāḍī eserlerinde geçen lafız türlerinin kapsamlı ve bütüncül olarak incelenmesini konu edinmektedir. Bu doğrultuda makalede, sırasıyla muḥkem, müteşabih, ẓāhir, müşterek, hakikat, mecāz, ṣarīḥ, kināye, muṭlaḳ, muḳayyed, mubhem, ʿumūm, ḫuṣūṣ, naṣṣ, mücmel ve müfesser lafız türleri mahiyetleri ve birbirleriyle ilişkileri üzerinden ele alınmıştır. Bu inceleme sırasında el-Ceṣṣāṣ’ın lafız türlerine yaklaşımına dair ulaşılan bazı ilke ve tespitler ayrı bir bölüm altında paylaşılmıştır. Ardından el-Ceṣṣāṣ’ın usul anlayışında yer alan lafız türleri diyagramatik bir taksim üzerinden açıklamalı olarak sunulmuş, taksime ilişkin bazı yorum ve çıkarımlarda bulunulmuştur. Çalışmamızda, el-Ceṣṣāṣ’ın lafız türleri kullanımının esneklik içermekle birlikte genel bir uyum ve tutarlılık arz ettiği görülmüş, bir diyagram üzerinden sunulabilme imkanının bu kullanımların arka planda bir sistematik ve bütünsellik barındırdığı yönünde değerlendirilebileceği sonucuna ulaşılmıştır.

Types of Words (Alfāẓ) in Abū Bakr al-Jaṣṣāṣ’ Approach to the Principles of Islamic Jurisprudence (Uṣūl al-Fiqh) and a Suggestion for a Diagrammatic Division

Abū Bakr Aḥmad b. ʿAlī al-Rāzī al-Jaṣṣāṣ (d. 370/981), does not systematically present the types of words (alfāẓ) he mentions in the context of the Principles of Islamic Jurisprudence (uṣūl al-fiqh) in his works through their relations with one another, nor does he give a system of division to categorize these different types of words (alfāẓ). The topic of this article is the analysis of the types of words (alfāẓ) in al-Jaṣṣāṣ’ books, Sharḥ al-Jāmiʿ al-Kabīr, Sharḥ Mukhtaṣar al-Ṭaḥāwī, al-Fuṣūl fī al-Uṣūl, Aḥkām al-Qurʾan, and Sharḥ Adab al-Ḳāḍī. For this purpose, this article examines the following types of words (alfāẓ) in terms of their nature and their relations with one another as they appear in al-Jaṣṣāṣ’ works: muḥkam (perspicuous), mutashābih (obscure), ẓāhir (apparent), mushtarak (homonymous), ḥaqīqah (truth), majāz (metaphor), ṣarīḥ (explicit), kināyah (implicit), muṭlaq (absolute), muqayyad (limited), mubham (equivocal), ʿumūm (general), khuṣūṣ (specific), naṣṣ (evident), mujmal (ambivalent), and mufassar (elaborated). This study then shares an outline of some basic principles and conclusions which become apparent upon this analysis. Finally, this article offers a diagrammatic division of the types of words (alfāẓ) in al-Jaṣṣāṣ' approach to uṣūl al-fiqh, with explanations and some commentary upon it. Through this analysis, the overarching harmony and consistency, despite its flexibility, of his approach to the types of words (alfāẓ) becomes apparent. Furthermore, it has been concluded that the possibility of representing al-Jaṣṣāṣ’ notions of words in such a diagram can be interpreted as that his approach to the types of words (alfāẓ) has a comprehensive and systematic nature on a fundamental level.

___

  • el-Ceṣṣāṣ, Ebū Bekr Aḥmed b. ʿAlī er-Rāzī. Şerḥu’l-Cāmiʿi’l-Kebīr. Tah. Tuba Hacer Korkmaz. (Korkmaz, Tuba Hacer. “Şerhu’l-Cessâs a’le’l-Câmi’i’l-Kebîr Adlı Eserin Tahkiki.” Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 2018, içinde).
  • el-Ceṣṣāṣ, Ebū Bekr Aḥmed b. ʿAlī er-Rāzī. Şerḥu Muḫtaṣari’ṭ-Ṭaḥāvī. 8 c. Medīne: Dāru’l-Beşāʾiri’l-İslāmiyye – Dāru’s-Sirāc, 2010.
  • el-Ceṣṣāṣ, Ebū Bekr Aḥmed b. ʿAlī er-Rāzī. Uṣūlu’l-Fiḳh el-Musemmā bi’l-Fuṣūl fī’l-Uṣūl. Tah. ʿUceyl Cāsim en-Neşemī. 4 c. Kuveyt: Vizāratu’l-Evḳāf ve’ş-Şuʾūni’l-İslāmiyye, 1994.
  • el-Ceṣṣāṣ, Ebū Bekr Aḥmed b. ʿAlī er-Rāzī. Uṣūlu’l-Ceṣṣāṣ el-Musemmā el-Fuṣūl fī’l-Uṣūl. Tah. Muḥammed Muḥammed Tāmir. 2 c. Beyrūt: Dāru’l-Kutubi’l-ʿİlmiyye, 2010.
  • el-Ceṣṣāṣ, Ebū Bekr Aḥmed b. ʿAlī er-Rāzī. Aḥkāmu’l-Ḳurʾān. 3 c. Beyrūt: Dāru’l-Kutubi’l-ʿİlmiyye, 2013.
  • el-Ceṣṣāṣ, Ebū Bekr Aḥmed b. ʿAlī er-Rāzī. Şerḥu Edebi’l-Ḳāḍī. Tah. Ferḥāt Ziyāde. Ḳāhira: American University in Cairo Press, 1978.
  • Çöklü, Ramazan. "Cessâs’a Göre Âm Lafızda İstiğrak Şartı." Kocaeli İlahiyat Dergisi 6:1 (2022): 151-174.
  • ed-Debūsī, Ebū Zeyd ʿAbdullāh b. Muḥammed. Taḳvīmu’l-Edille. Tah. Ḫalīl Muḥyiddīn el-Meys. Beyrūt: Dāru’l-Kutubi’l-ʿİlmiyye, 2016.
  • el-Lāmişī, Ebu’s̠-S̠enā Maḥmūd b. Zeyd. Kitāb fī Uṣūli’l-Fiḳh. Tah. ʿAbdulmecīd Turkī. Beyrūt: Dāru’l-Ġarbi’l-İslāmī, 1995.
  • eṣ-Ṣaymerī, Ebū ʿAbdillāh el-Ḥuseyn b. ʿAlī, Mesāʾilu’l-Ḫilāf fī Uṣūli’l-Fiḳh, Tah. Merter Rahmi Telkenaroğlu. İstanbul: Dāru Bābi’l-ʿİlm, 2020.
  • es-Semerḳandī, ʿAlāʾuddīn Ebū Bekr Muḥammed b. Aḥmed. Mīzānu'l-Uṣūl fī Netāʾici'l-ʿUḳūl. Tah. Muḥammed Zekī ʿAbdulberr. ed-Devḥa: Meṭābiʿu'd-Devḥa el-Ḥadīs̱e, 1984.
  • es-Seraḫsī, Ebū Bekr Muḥammed b. Ebī Sehl. Uṣūlu’s-Seraḫsī. Tah. Ebu’l-Vefā el-Afġānī. 2 c. Byy: Dāru’l-Kitābi’l-ʿArabī. 1372.
  • eṭ-Ṭaḥāvī, Ebū Caʿfer Aḥmed b. Muḥammed. Muḫtaṣaru’ṭ-Ṭaḥāvī, Kāhira: Dāru’l-Kitābi’l-ʿArabī, 1370.
  • Tāmir, Muḥammed Muḥammed. Muḳaddimetu’t-Taḥḳīḳ li’l-Fuṣūl fi’l-Uṣūl, (el-Ceṣṣāṣ, Ebū Bekr Aḥmed b. ʿAlī er-Rāzī. Uṣūlu’l-Ceṣṣāṣ el-Musemmā el-Fuṣūl fī’l-Uṣūl. Tah. Muḥammed Muḥammed Tāmir. 2 c. Beyrūt: Dāru’l-Kutubi’l-ʿİlmiyye, 2010, içinde).
  • ʿUceyl Cāsim en-Neşemī. Temhīd li'l-Fuṣūl fī'l-Uṣūl, (el-Ceṣṣāṣ, Ebū Bekr Aḥmed b. ʿAlī er-Rāzī. Uṣūlu’l-Fiḳh el-Musemmā bi’l-Fuṣūl fī’l-Uṣūl. Tah. ʿUceyl Cāsim en-Neşemī. 4 c. Kuveyt: Vizāratu’l-Evḳāf ve’ş-Şuʾūni’l-İslāmiyye, 1994, içinde).
Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1301-0522
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1952
  • Yayıncı: ANKARA ÜNİVERSİTESİ > İLAHİYAT FAKÜLTESİ
Sayıdaki Diğer Makaleler

Mecūs Kavramının Tarihsel Arka Planına Işık Tutmak: Cahiliye Döneminden Risalete Arap Yarımadası’nda Sāsānī Varlığı

Mehmet ALICI

Aḥmed Şevḳī’nin Dīvānu’l-Eṭfāl’inin Dil ve Tema Yönünden Tahlili

Emine Merve AYTEKİN

Zahra Ayubi. Gendered Morality: Classical Islamic Ethics of the Self, Family, and Society. New York: Columbia University Press, 2019. 344 s. ISBN: 978-023-1191-33-3

Elif Nur ERKAN BALCI

Teleolojik Argüman’ın Bayes Teoremiyle İmtihanı: Wesley Salmon’un Argümanına İlişkin Bir Değerlendirme

İbrahim YILDIZ

Aykut Alper Yılmaz. İnsan Nedir? Teistik Materyalizmin İmkânı. İstanbul: Albaraka Yayınları, 2022. 340 s. ISBN: 978-625-7312-67-7

Abdullah Arif ADALAR

Linked Open Tafsīr Sempozyumu İslam'ın Doğuşunun Dinamiklerini Yeniden İnşa Etmek – İmkanlar ve Sınırlar Linked Open Tafsīr Projesinin Birinci Aşamasının Tamamlanması (Uluslararası Sempozyum, 18-20 Temmuz 2022, Bad Homburg-Almanya)

Abdulvahap KÖSESOY

İsmail Hakkı İzmirli’nin Burdur’a Yazdığı İlmî Bir Mektup

Bünyamin ERUL

Tācuddīn el-Kürdī Gerçekte Tācuddīn es-Sulṭānyūkī Olabilir mi? Biyo-Bibliyografik Veriler Işığında Beylikler Dönemi İlim Hayatına Dair Bir Tahlil

Mehmet KALAYCI

Mebdeʾ ve Meʿād: Kelam İlmi ve Modern Kozmoloji Açısından Evrenin Başlangıcı ve Sonu

Mehmet BULGEN

19. Yüzyıl Hindistanı’nda Selefi Düşüncenin İktidar Tecrübesi: Ṣiddīḳ Ḥasan Ḫān Özelinde Bir Tahlil

Halil OCAK