Homo Muslimus’un Evrimi Örneğinde Literatürün Ontolojik Arkaplanı -I-: Teorik Çerçeve ve Öncelikler

Bu makalede olgusal, kavramsal ve tarihi zeminlerde ‘eyleyen’, ‘eylem’, ‘eyleyenlik’ bağlamında ‘homo Muslimus’un üç taraflı evriminde dil, düşünce ve dinin tarihsel ortaya çıkışı’ konusuna dair eleştirel bir irdeleme yaparak Evren ve Kur’an Kitaplarının bizce okunması çerçevesinde yeni bir bakış açısı ve yorum önereceğiz. Böylece ilahi yaratılış amacı ve donanımı gereği ‘homo Muslimusluğ’a evrilmesi beklenilen ve bizce üst yapısal donanımından dolayı ‘homo skeptikus’ adı verilen insanın onto-epistemolojik yolculuğuna dair tarihi bir ufuk ve hareket noktası önerisinde bulunacağız. Araştırmamız aynı konuya dair birbirini ardılı aynı isimli iki müstakil makaleden oluşmaktadır. Burada sunulan makalemiz konunun ‘teorik çerçeve ve öncelikler’ini içeren ilk makaledir.

Ontological Background of Literature at the Sample of the Evolution of Homo Muslimus - I: Theoretical Frame and Preliminaries

In this paper, I shall in general offer a critical account of a topic which is about ‘historic emergenceof language, thought and religion at the three-sided evolution of homo Muslimus’ at the factual,conceptual and historical levels within the context of the trio of ‘agent’, ‘action’ and ‘agency’. Thepaper obtained by means a holist heqmatec inquiry, which is applied into the topic in the frame ofthe Books of Universe and the Qur’an. Thus we offer a historical horizon and momentum about theintellectual onto-epistemic journey of man called by us as homo skepticus who is divinely expectedto be a ‘homo Muslimus’. Our investigation covers two interconnected succeeding separated articleswhich are about the same topic and title. This current article is the first one presented here includes‘theoretical frame and preliminaries’ of the research topic.

___

  • Açıköz, H. M. (2006). Tevhidi Kozmik Holizm, Şüphe ve Eski Uygarlıklar (Tawhedy Cosmic Holism and Ancient Civilizations)”. Elis, Int. and Chp. One. Ankara.
  • Açıköz, H. M. (2016). İletişim Felsefesine Giriş: İnsani İletişimin Felsefi Temelleri (Introduction to Philosophy of Communication: Humanistic Basics of Philosophical Communication). Gnş. 3. Baskı. Elis 92. Ankara. Preface and Introduction.
  • Açıköz, H. M. (2017). Sağduyu Eylem Felsefesi (Common Sense Philosophy of Action). Elis 101. related chapters. Ankara.
  • Açıköz, H. M. (2016). A Philosophical Critique of the Origin, the Content and the Function of the Ancient Greek Philosophy and Its Myth as to History of Reason Portery of Homo Sceptikus. Current Topics in Social Sciences. Eds: Yaldır et al.. Chapter Seven. St. Kliment Ohridski University Press. Sofia. Bulgaria. pp: 70-97.
  • Ahmad, Israr. (2016). 21. Asırda Islam Rönesansı (Islamic Renaissance in 21th Century). Translated by H. Mustafa Açıköz. Araştırma Yayınları. Ankara. pp. 33-89.
  • Ahmad, Israr (2013). The Process of Creation: Qur’anic Perspective. Shirkat Printing Press. Lahor. Pakistan.
  • Ahmad, Israr (2002). Rice and Decline of the Muslim Ummah: With A Comparison to Jews History and A Brief Survey of the Present Efforts towards the Resurgence of Islam. Translated by Sanullah Ensari, Markazi Anjuman Khuddam ul Qur’an. Lahor. Pakistan.
  • Alexander, Louis (eds.) et al. (1987). Longman Active Study Dictionary of English. Letter A. Britain.
  • Campbell, B. G. – Loy, J. D. – Cruz-Uribe, K. (1996). Humankind Emerging. 7th Edition. Harpers Collins College Publishers. U.S.A. – Britain.
  • Cengiz, Y. (2012). Mu’tezile’de Eylem Teorisi: Kadı Abdulcabbar Örneği – (Action Theory of Mu’tezile: At the Sample of Kadı Abdulcabbar). Düşün Yayıncılık. İstanbul. pp. 17-23; 465-476.
  • Faber, S. M. (2014). Why Astronomy? in Universe: Stars and Galaxies. Edited by Freedman, Roger A. et al, fifth edt. W. H. Freeman and Company. U.S.A. p. 20.
  • Foley, R. (1995). Human Before Humanity. Blackwell Publishing. U.K./U.S.A. pp. 1-13; 20-25.
  • Greenwood, J. (2016) Becoming Human: (The ontogenesis, Metaphysics, and Expression of Human Emotionality). M.I.T. Press. Cambridge.
  • Grine, F. E. – Fleagle, J. G. – Leakey, R. E. (2009). The First Humans: Origin and Early Evolution of Genus Homo. Springer. U.S.A.
  • Harrub, B. – Thompson, B. – Miller, D. (2003). The Origin of Language and Communication, in Papers, TJ 17(3), U.S.A. – U.K. pp. 93-101.
  • Heliki, M. F. (2018).Manifesto of Heqmath of Haleqiyat. Unpublished Book.
  • Islamoğlu, M. (2014). Hayat Kitabı KUR’AN – Gerekçeli Meal-Tefsir (The Book of Life QUR’AN – Justified Translation-Interpretation). Düşün Yayıncılık. Istanbul. related Surahs and Ayaths.
  • Islamoğlu, M. (2016). Tabiat ve Kur’an Ayetleri Işığında Yaratılış ve Evrim (Creation and Evolution in the Light of Nature and Quranic Verses). Düşün Yayınları. Istanbul. Preface and First Chapter. Introduction to Paleoanthropology. Wikibooks.org, March 12, 2013. pp. 14-17
  • Levin, R. (2005). Human Evolution: An Illustrated Introduction. Fifth Edt. Blackwell Publishing. U.S.A. Langdon, J. A. (2016). The Science of Human Evolution. Springer International Publishing. Switzerland. pp. 1-8.
  • Öztürk A. – Açıköz, H. M. (2018). A Lost Legendary Humane Common Properties Called Peace and Coexistence of Homo Muslimus in Juresalem. APJIR Vol.2-1, 2018, pp.1-12.
  • Pickthall, M. M. (2005). The Meaning of the GLORIOUS QUR’AN. Araştırma Yayınları. Ankara.
  • Reid, T. (1969). Essays on the Active Powers of Human Mind. M.I.T. U.S.A. Introduction. p. 57.
  • Rafiuddin, M. (1960). Iqbal’s Concept of Evolution. IqbalReview. April (Num.: I). Lahor. Pakistan.
  • Vajda, E. (2018). The Origin of Language: http://pandora.cii.wwu.edu/vajda/ling201/test1materials/ origin_of_language.htm
  • Yusuf Ali, A. (1989). The Holy Qur’an (Text Translation and Commentary). Amana Corporation. Maryland. U.S.A.
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 2013
  • Yayıncı: Muş Alparslan Üniversitesi