Robin George Collingwood'un tarih tasarımı: Tarih felsefesi ve tarihyazımı süreçleri üzerine bir tartışma

Tarihyazımında nesnellik ve tarih yazıcısının geçmişinbilgisine ulaşılması / tarihin yeniden inşasındaki rolükonuları, tarih felsefesinin en tartışmalı konu başlıkları arasında olmayı sürdürmektedir. Bu çalışmadatarih alanının iki tartışmalı konu başlığı hakkındaİngiliz İdealizminin önemli tarih felsefecileri arasındagösterilen Collingwoodun ortaya attığı görüşlerin çözümlenmesi amaçlanmıştır. Tarihyazımında nesnellikolası mıdır? Geçmişin bilgisine ulaşabilmek mümkünmüdür? Eğer mümkünse hangi yöntemle mümkündür? Tarih yazıcısının bu noktadaki rolü nedir? sorularına Collingwoodun verdiği yanıtlar tartışılmıştır.Collingwoodun tarihsel imgelem, soru-yanıt ve yeniden canlandırma kuramları bu bağlamda yorumlanmış, onun tarih-doğa bilimleri farkı üzerindeki vurgusu ve tarihte ilerleme/özgürlük konularındaki görüşleriincelenmiştir.Collingwood, tarihin nesnesi olan olgunun biricikliğinive kendi başına anlam taşıyıp incelenmeye değer olduğunu savunmuş, tarihçinin yasalar ve genellemelereulaşma hedefinde değil tekil ve özel olgularla ilgilenmekararlılığında olması gerektiğini vurgulamıştır. Tarihinancak tarihçi aracılığıyla ve tarihçinin zihninde yeniden canlandırmaya uğrayarak bugüne taşındığı görüşüne yer vermiştir. Sonuç olarak Collingwood, tarihyazımında nesnelliğin ve geçmişin bilgisine ulaşmanınmümkün olduğunu savunmuş; bu süreçte tarihçininyaşayabileceği güçlükleri vurgulamış, güçlükleri aşmanoktasında tarih yazıcısının başvurabileceği yöntemlerönermiştir. Ona göre her tarihçi kendi çağının çocuğu;bir başka ifadeyle kendi çağının değer yargılarının taşıyıcısıdır. Ancak eğer kendi döneminin değer yargılarından arınıp tarihte eyleyen aktörün düşünceleri ile kendi düşüncelerini özdeşleştirebilirse geçmişin bilgisi-ne ulaşabilir.

Robin George Collingwood s ıdea of history: A debate over philosophy of history and history writing processes

Objectivity in history-writing and the role of historician in reaching the knowledge of past/ reconstruction ofhistory have been among the most disputable subjectsof philosophy of history. Te basic purpose of this paperis to analyze the idea of Collingwoodwho was amongone of the most infuencial philosophers of history ofBritish Idealism Schoolabout those two controversialsubjects of history. Collingwood s answers to the following questions are discussed?: Is objectivity possible inhistory-writing? Is it possible to reach the knowledge ofpast? If yes, then how? What is the role of historician atthis point? Collingwood s historical imagination, question-answer and re-enactment theories are interpretedin this context and his stress on history-natural sciencesdiference and his views on historical progress/freedomare studied.Collingwood defended unique character of the object ofhistoryfact. He afirmed it as worth reviewing, andemphasized that historician has to deal with uniqueand particular facts instead of pursuing to reach historical laws and generalizations. He concluded that history is transferrred to today merely by historician with re-enactment in the mind of the historician. Consequently, Collingwood stated that objectivity and reachingthe knowledge of past are possible. He emphasized thedificulties that the historian has to deal with in thisprocess and proposed some methods that the historian can use in order to overcome those dificulties. According to Collingwood, every historician is the childof his/her own age, in other words a carrier of valuejudgements of his/her era. However, if he/she could bepurified from the value judgements of his/her age andidentify his/her idea with the historical actor s mind, itis possible to reach the knowledge of past.

___

  • Aysevener, K. (2001). Collingwood’un Tarih Felsefesi. Ankara: İmge.
  • Aysevener, K. ve Barutça, M. (2003). Tarih Felsefesi. İs- tanbul: Cem.
  • Bates, David. (1996). Rediscovering Collingwood’s Spiritual History (In and Out of Context). History and Teory, 35 (1), 29-55.
  • Boucher, D. (1984). Te Creation of the Past: British Idealism and Michael Oakeshott’s Philosophy of History. History and Teory, 23 (2), 193-214.
  • Boucher, D. (1993). Human Conduct, History and Social S cience in the Works of R. G. Collingwood and Mic- hael Oakeshott. New Literary History, 24 (3), 697-717.
  • Boucher, D. (2000). Tocqueville, Collingwood, History and Extending the Moral Community. British Journal of Politics and International Relations, 2 (3), 326-351.
  • Boucher, D. (2003). Geçmişi Yaratmak – İngiliz İdea- lizmi ve Michael Oakeshott’ın Tarih Felsefesi. Ku- bilay Aysevener ve E. Müge Barutça (Ed.), Tarih Felsefesi. içinde (s. 135-166), İstanbul: Cem.
  • Boucher, D. ve Vincent A. (2000). British Idealism and Political Teory. Edinburgh: Edinburgh University. British Idealism Guide, Meaning, Facts, Information and Description, _____http://www.e-paranoids.com/b/ br/british_idealism_1.html>. Erişim Tarihi: 25.01.2005.
  • Carr, E.H. (2002). Tarih Nedir?. Misket Gizem Gürtürk (Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Collingwood, R. G. (1939). An Autobiography. Oxford: O xford University.
  • Collingwood, R.G. (1996). Tarih Tasarımı. Kurtuluş Dinçer ( Çev.). Ankara: Gündoğan.
  • Collingwood, R.G. (2001). Tarih Felsefesi Üzerine De - nem eler. Erol Özvar (Çev.). İstanbul: Ayışığı.
  • D’oro, Giuseppina (2004). Re-Enactment and Radical Interpretation. History and Teory, 43 (2), 198-208.
  • Dray, W. H. (1980). Collingwood’s Historical Individu- alism. Canadian Journal of Philosophy, 1 (1), 1-20.
  • Dray, W. H. (1995). History as Re-enactment – R. G. Co llingwood’s Idea of History. Oxford: Clarendon.
  • Evans, R.J. (1999). Tarihin Savunusu. Çev: Uygur Ko- cabaşoğlu. Ankara: İmge.
  • Goldstein, Leon J. (1970). Collingwood’s Teory of His - torical Knowing. History and Teory, 9 (1), 3-36.
  • Hopkins, Jasper (1965). Bultmann on Collingwood’s Philosophy of History. Te Harvard Teological Re- view, 58 (2), 227-233.
  • Hughes-Warrington, Marnie (2003). ‘How Good an Historian Shall I Be?’ – R. G. Collingwood, Te His- torical Imagination and Education. Exeter: Imprint Academic. Inglis, Fred (2009). History Man – the Life of R. G. Col- lingwood. Princeton: Princeton University.
  • Jenkins, K. (1997). Tarihi Yeniden Düşünmek. Bahadır Sina Şener (Çev.). Ankara: Dost.
  • Johnson, Peter (1998). R. G. Collingwood – an Intro - duction. Bristol: Ray Monk.
  • Johnson, Peter (2013). Collingwood’s Te Idea of His- tory. Norfolk: Bloomsbury Academic.
  • Kemp, Gary (2003). Te Croce-Collingwood Teory as Teory. Te Journal of Aesthetics and Art Criti- cism, 61 (2), 171-193.
  • Levesque, Stephane (2008). Tinking Historically – Educating Students for the Twenty-First Century. Toronto: University of Toronto.
  • Mink, Louis O. (1964). Collingwood’s Dialectic of His - tor y, History and Teory, 7 (1), 3-37.
  • Özlem, D. (1992). Tarih Felsefesi. İstanbul: Ara. Pavo, Raymundo R. (2010). Between Collingwood’s and Croce’s Art-Teories: a Comparative Study. Kritike, 4 (1), 79-93.
  • Salas, Charles G. (1987). Collingwood’s Historical Prin- ciples at Work. History and Teory, 26 (1), 53-71.
  • Strauss, Leo. (1952). On Collingwood’s Philosophy of History. Te Review of Metaphysics, 5 (4), 559-586.
  • Tosh, J. (1997). Tarihin Peşinde. Özden Arıkan (Çev.). İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.
  • Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlük. (1998). 9. Baskı. Cilt: 1.
  • Van Der Dussen, Jan. (2012). History as a Science – the Philosohy of R. G. Collingwood. New York: Springer.