Konya İli Seydişehir İlçesi Dikilitaş Yöresi Cicim Dokumaları

Düz dokumalar, Türklerin Orta Asya’dan günümüze kadar evlerinde yaygılardan dekoratif süslemeye kadar birçok kullanım alanı bulmuştur. Özellikle konar-göçer aile toplumlarının vazgeçilmez eşyalarıdır. Yöredeki halk tarafından yıllarca dokunan kilimler, genç kızların çeyizlerine konulmaktadır. Dikilitaş Yöresinde hayvancılıkla uğraşın sonucu, dokumalarda kıl ve yün ipi kullanılmaktadır. Seyrek motifli cicim dokuma ve sık motifli cicim dokuma teknikleri uygulanmaktadır. Bu çalışma, Dikilitaş Yöresinde ulaşılan Düz Dokuma örnekleri fotoğraflanıp konu ile ilgili kaynaklar taranmıştır. Düz dokumaların; iplik hazırlama, dokumanın yapılması, dokuma teknikleri ve yöresel isimleri ve farklılıklar belirlenmeye çalışılmıştır. Malzeme, form, renk, dokuma teknikleri ve yöresel ürünleri kaynak kişilerden alınan bilgilerle literatüre eklenmesi amaçlanmıştır.

The Cicim Weaves Of Konya’s Dikilitaş Region

Flat weave has found a usage field Turas decorations or ground cloth such as carpet or rug from Central Asia to now in Turks’ houses. It is one of the indispensible goods of unsettled families. Rugs that have been weaved for years by local community are put in marrige portion* Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Konya, mustafayildirim@konya.edu.tr;** Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi KonyaAs a result of livestuck in Dikilitaş Region, hair and wool has been used in weaving. Weaving are the sparse and stylish cicim techniques which have been used.While this research has been being prepared the plain weave samples in Dikilitaş Region have been taken in photos; the resources related to these subjects are searched. Preparing threads, making woven, the techniques of weave and their names in the area and their differences have been tried to determine. It is aimed to add substances, forms, colors, the techniques of weave and area products to the literature by the information taken from resource person

___

  • ACAR B. (1982). Kilim, Cicim, Zili, Sumak Türk Düz Dokuma Yaygıları, İstanbul.
  • AKBİL F. (1997). Bergama Dokumaları Cicim-Sili”, Türkiyemiz, S. 21, İstan- bul
  • AYTAÇ, Ç. (1982). El Dokumacılığı, Elit ve Programlama Dairesi Yayınları, Ankara.
  • BARIŞTA, H, Ö. (1998). Türk El Sanatları, Ankara, T.C. Kültür Bakanlığı. .
  • DENİZ, B (2000). Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • DURUL, Y. (1977). Yörük Kilimleri, Ak Yayınları, İstanbul.
  • ERBEK, M. (2002). Çatalhöyük’ten Günümüze Anadolu Motifleri, Kültür Ba- kanlığı Yayınları, Ankara.
  • GÖRGÜNAY, KIRZIOĞLU, N. (2001). Altaylardan Tuna Boyu’na Türk Dün- yasında Ortak Yanışlar (Motifler), Kültür Bakanlığı Yayınları, Sanat Eserleri Di- zisi: 366, Ankara.
  • UĞUR, G. (1988). Türk Halılarında Doğal Renkler ve Boyalar, Ankara.
  • YALMAN, A. R. (1977).Cenupta Türkmen Oymakları 1-2, Ankara. Makaleler:
  • Öztürk, İ,(1982). Bitki Boyaları Üzerine Birkaç Not ve Yenikent Köyünden Boyama Örnekleri, Türk Etnografya Dergisi, Sayı: 17, Ankara.
  • İnternet Kaynakları:
  • http://www.seydisehir.bel.tr/seydisehir_ilcemizin_tarihi-l-1-sayfa
  • http://www.seydisehirdernegi.org.tr/sayfa/seydisehir-tarihcesi.aspx Sözlü Görüşmeler:
  • AKDAĞ, Ş. (68) “Ev Hanımı”. (20.12.2014). “Dokuma Üzerine”, sözlü görüş- me, kaynak kişinin evi, Dikilitaş -Konya.
  • ERDOĞAN, G.(48) “Ev Hanımı”. (20.12.2014). “Dokumada Kullanılan Araç ve Gereçler”, sözlü görüşme, kaynak kişinin evi, Dikilitaş -Konya.
  • ŞEN, E.(80) “Ev Hanımı(20.12.2014).“Dikilitaş Tarihi”, sözlü görüşme, kay- nak kişinin evi, Konya.
  • ŞEN, M.(85) Emekli(20.12.2014). “Dikilitaş Tarihi”, sözlü görüşme, kaynak kişinin evi, Konya.
  • DOĞANCI, K.(55) “Ev Hanımı”. (20.12.2014). “Dokuma Üzerine”, sözlü gö- rüşme, kaynak kişinin evi, Dikilitaş -Konya
  • TAŞDÖĞEN, K.(65) “Ev Hanımı”. (20.12.2014). “Dokuma Üzerine”, sözlü gö- rüşme, kaynak kişinin evi, Dikilitaş -Konya