GÜFTE VE BESTESİ GAZİANTEPLİ BESTEKÂR DAVUT ŞAHAN’A AİT OLAN BEŞ İLAHİNİN MÜZİKAL ÇÖZÜMLEMELERİ

Öz Türk Din Mûsıkîsi formlarının bireylere öğretilmesi ve sonraki nesillere aktarılması önemli bir konudur. Toplumu oluşturan bireylerin dinî duygu ve düşüncelerinin geliştirilmesi, toplumun birlik ve bütünlüğünün pekişmesinde önemli rol oynayan din olgusunun işlevselliğini sürdürmesi bakımından önem arz etmektedir. Günümüzde Türk Din Mûsıkîsi formlarının önemli kısmı unutulmaya yüz tutmuş ve bu alanda eser besteleyen bestekârlar azalmıştır. Bu bağlamda Türk toplumunda geleneksel müzik kültürünün taşıyıcıları olan bestekârların ve eserlerinin araştırılarak tespit edilmesi gereklilik arz etmektedir. Türk Din Musikisinin giderek sosyal işlevinin azalması bizi bu çalışmaya sevk etmiştir. Eser notaları bilgisayar nota yazım programıyla (Musokur) notaya alınmıştır. Çalışmamızın evrenini Gaziantepli şair ve bestekâr Davut Şahan’ın bestelemiş olduğu otuz üç eser, örneklemini ise bu eserler içerisinden beş farklı makamda bestelenmiş beş ilahi oluşturmaktadır. Çalışmada Doküman Analizi yöntemi kullanılmıştır. 

___

  • Akdoğan, Bayram, “Din Görevlilerine Mûsıkî Eğitimi Verilmesi Hakkında Örnek Bir Metot”, Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Cilt XLIII, (2002), Sayı 2.
  • Ateş, Erdoğan, Türk Din Mûsıkîsi, Rağbet Yayınevi, İstanbul 2015.
  • Keklik, Semra, Din ve Müzik Etkileşimi (Şanlıurfa Müziği Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Harran
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Şanlıurfa, 2006.
  • Kolukırık, Kubilay, Notalarıyla Yeni İlâhîler, Grafiker Yayınları, Ankara 2011.