HOBBES VE ROUSSEAU’NUN DEVLET KURAMLARINDA DOĞA DURUMU

Thomas Hobbes ve Jean-Jecques Rousseau, devleti toplumsal sözleşmenin bir ürünü olarak tasvir ederler ve devleti doğal ya da organik bir yapı olarak nitelendiren klasik devlet anlayışı geleneğinden ayrılırlar. Devletin nasıl ortaya çıktığı, ya da devleti gerekli kılan zeminin ne olduğunu açıklamak için ise, “doğa durumu” tasarımına başvururlar. Hobbes ve Rousseau devletin kökenini açıklamak için aynı stratejiyi izlemiş olmalarına karşın, farklı devlet anlayışları koyarlar. Bunun en temel sebebi ise, ikisinin doğa durumundaki yaşama ilişkin farklı görüşler sunmasıdır. Bu çalışmanın amacı, bu iki düşünürün doğa durumuna ilişkin analizlerini karşılaştırmak ve bu analizlerin onların devlet kuramındaki etkisini ve rolünü ortaya koymaktır.

___

  • Adriel M., Trott, Aristotle onthe Nature of the Community, Cambridge University Press, Cambridge, 2013.
  • Günay, Mustafa, Felsefe Tarihinde İnsan Sorunu, Karahan Kitabevi, Adana, 2010.
  • Hobbes, Thomas, Leviathan,, (çev. Semih Lim), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2007.
  • Kulak, Önder, “Thomas Hobbes”, Siyaset Felsefesi Tarihi, (editör: Ahu Tunçel & Kurtul Gülenç), Doğu Batı Yayınları, Ankara, 2014, ss. 217-35.
  • Merriam, Charles Edward, “Hobbe’s Doctrine of the State of Nature”, Proceedings of the American Political Science Association, 3, 1906, ss. 151-7.
  • Rousseau, Jean-Jacques, Toplum Sözleşmesi, (çev. Vedat Günyol), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Rousseau, Jean-Jacques, İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı, (çev. Rasih Nuri İleri), Say Yayınları, İstanbul, 20016.
  • Wolff, Jonathan, An Introduction to Political Philosophy, Oxford University Press, Oxford, 1996.