Sosyal Düşüncede Kent Kimliği

İnsan bir yerde veya kentte, belirli bir mekân üstünde konmuş bir nesnegibi bulunmaz; kentsel mekânları işaretler ve sahiplenir, yaşam alanınaanlamlar yükleyerek başka yerlerden ayırt eder ve bir kimlik verir; bu yere köksalar ve bir kimlik yeri olarak inşa eder. Bu inşa sürecinin temel vasıtalarındanbiri, günlük yaşamda üretilen ve paylaşılan sosyal temsillerdir. Kentler günlükkonuşmalarımızın vazgeçilmez bir malzemesidir ve bu bakımdan haklarında örtük(implicit) teoriler ürettiğimiz en önemli sosyal temsil konularındandır. Buyazıda sosyal düşüncenin önemli bir platformu olan Ekşi Sözlük’te İzmir veİzmirli olmaya ilişkin girişlerde (entry), İzmir’e ilişkin sosyal temsiller elealınarak kent kimliğinin ve kimlik yeri olarak kentin nasıl kurgulandığıincelenmektedir. 

City Identity in Social Thought

An individual is not like an object located on aspecific place in a city; s/he imprints and internalizes places in a city,distinguishes these life spaces from the rest by giving meaning and identity tothem; builds strong bonds with these places and constructs place identities.One of the essential means of this construction process is socialrepresentations that are created, developed and shared within the everydaylife. Cities are integral parts of our daily conversations; therefore, theyform one of the most important issues in social representations on which weproduce implicit theories. This paper discusses how city identity and city as aplace of identity are constructed for the city of Izmir. In order to do so, social representationsregarding Izmir are examined within the entriesof Izmir and being Izmirian in Eksi Sozluk, which is an importantplatform for social thought.

Kaynakça

Barker, R G. (1968): Ecological Psychology: concepts and methods for studying the environment of human behavior. Stanford, CA: Stanford University Pres.

Bilgin, N, (2009): Sosyal Değişme Sürecinde İnsan-Eşya İlişkileri, İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.

Bilgin, N. (1979): Kendileme Kavramı ve Olgusu, Psikoloji Dergisi, no. 2 (5).

Bilgin, N. (2010): İzmir'in İnsanları ya da İnsanların İzmir'i, İzmirli Olmak, İzmir: APİKAM, s. 7-13.

Bilgin, N. (1991): Eşya ve İnsan, Ankara: Gündoğan Yayınları.

Bilgin, N. ve Uğurlar, P. (2010): İzmir ve İzmirlilere ilişkin algı ve temsiller, İzmirli Olmak, İzmir: APİKAM, s. 165-179.

Bourdieu, P. (1998): The Weight of the World: Social Suffering in Contemporary Society, Cambridge: Polity Press, Frans. baskı: La Misère du Monde, Pocketbook edition, Paris, Seuil/Points.

Boyer, M.C. (1994): City of Collective Memory: its historical imagery and architectural entertainments. Cambridge, MA : MIT Press.

Caland, F. C. (2003): Zoopolis: Mythifications de l’identite urbaine, in Le Soi et l’Autre, (ed. Ouelle, P.), Presses de l’Universite de Laval, s. 95-110.

Castells, M. (2002): Urban sociology in Twenty-first Century, Susser, I. (ed), The Castells Reader on Cities and Social Theory, Oxford: Blackwell

Felonneau, M.-L. (2002): Des stereotypes spatiaux aux Theories Implicites de la Ville, in Psychologie Sociale Appliquee Environnement, Sante, Qualite de Vie (ed. C. Bonardi, F. Girandola, N. Roussiau ve N. Soubiale), Paris: In Pres, s. 73-98.

Halbwachs, M. (1950): La Mémoire Collective, Paris: Albin Michel, yeni basım 1997.

Halbwacs, M. (1941): Topographie Legendaire des Evangiles en Terre Sainte : Etude de memoire collective, Paris: Presses Universitaires de France.

Hartog, F. (2003): Regimes d’historicite. Presentisme et Experiences du Temps, Paris: Seuil

Letissier, F. (2008): Mobilite-alterite, un couple pour comprendre le identites urbaines, Colloque MSFS 2008, Mobilités, Identités, Altérités; dossier Adobe Reader, pdf. www.uhb.fr/sc_sociales/mrss/fcolloques/ID1_Letissier.pdf -.

Marie, M. (1982): Le territoire sans nom, pour une approche des societes locales, Paris: Libraries des Meridiens.

Mazzella, S. (1996): La villemémoire : quelques usages de La Mémoire collective de Maurice Halbwachs, Enquête : Anthropologie, Histoire, Sociologie, no. 4, s. 177-189.

Moles, A. A. (1976): Aspects Psychologiques de l’appropriation de l’espace, P. Korosec Serfaty (ed), Proceedings of the 3rd International Architectural Psychology Conference, Louis Pasteur University Strasbourg, s. 84-99.

Moles, A. A. (1972): La Psychologie de l’Espace, Paris: Seuil.

Moles, A., A. et Rohmer, E. (1978), La Psychologie de l’Espace, Paris:Casterman.

Moser, G. ve Weiss, K., (2003): Espaces de Vie, Aspects de la Relation Homme-Environnement, Paris: Armand Colin.

Noppen, L. ve Morisset, L. K. (2005): Ville et mort du patrimoine, In La Ville Autrement, (ed. Delorme, P.), Quebec: PUQ, s. 49-66.

Nora, P. (1986 -1992): Les Lieux de Memoire (tome 1. La Republique; t. 2. La Nation, t. 3-4, Les France), Paris: Editions Gallimard.

Ortar, N. (2003): Territoire d’origine et migration: la construction identitaire des residents secondaires en France et en Russie, in Identites, Poitiers: Universite de Poitiers / CNRS, s. 195-205.

Pennebaker,J. W. & Polakoff, R.(1990): The effects of the John F. Kennedy assassination on Dallas, Texas: Dallas Southern Methodist University.

Proshansky, H. M. (1978): The city and self identity, in Environnement and Behaviour, 10 (2), s. 147-169.

Proshansky, H. M. (1976): Appropriation et non-appropriation de l’espace, P. Korosec Serfaty (ed), Proceedings of the 3rd International Architectural Psychology Conference, Louis Pasteur University Strasbourg, s. 34-47.

Proshansky, H. M., Fabian A. K. ve Kaminoff R. (1983): Place identity: Physical world socialisation of the self, Journal of Environmental Psychology, n. 3, s. 57-83.

Rivera, L. ve Rivera, I. (2003): Categorisation des zones urbaines et son incidence dans la formation de l’identite des classes sociales en Colombie, in Identites, Poitiers: Universite de Poitiers / CNRS, s. 483-493.

Serfaty-Garzon, P. (2003): Chez Soi, les Territoires de l’Intimite, Armand Collin, ParisStock, M. (2006): Construire l’identite par la pratique des lieux, in Chez Nous (ed. De Biuaise, A. ve Rossi, C.), Paris: La Villette, s. 142-159.