Hıristiyanlık’ta Ölüm Öncesi ve Sonrası Ritüeller: Fenomenolojik Bir Tahlil

Her toplumda ölüm öncesi ve sonrası farklı uygulamalar bulunmaktadır. İlk dönem Hıristiyanlar için bu konudaki örnek Yahudi gelenekleri olmuşken zamanla cenaze adetleri ve defin süreçleri ile ilgili değişiklikler meydana gelmiştir. Luther’in inanca dayalı kurtuluş fikri, ölüm sonrası hayata dair yaklaşımları ve ölüm öncesi ve sonrası uygulamaları da etkilemiştir. Nihayetinde ölüm, korkulan bir durum değil bir kavuşma zamanı olarak algılanmıştır. Makalenin ilk kısmında, Hristiyanlık açısından ölüm algısı, ölüm sonrası hayat, yeniden dirilme gibi ölüm ile ilişkili bir takım kavramlar kısaca ele alınmıştır. Makalenin ana çerçevesini ise, ölüm öncesi ve sonrasında gerçekleştirilen ritüeller oluşturmaktadır. Bu çerçevedei ölüme hazırlama, ölüm sonrası gerçekleştirilen cenaze ve anma törenleri ve defin şekilleri ele alınmıştır. Araştırmamı yaptığım esnada, ABD, Indiana Eyaletinde katıldığım cenaze merasimlerindeki gözlemlere ve din adamları ile gerçekleştirdiğim diyaloglara da yer verilmiştir.

Pre and Post-Death Rituals in Christianity: A Phenomenological Analysis

There are different practices in every nation about pre and post death rituals. While Jewish traditions have been an example for the early Christians, there have been some changes in the funeral and the burial services in time. The death and the resurrection of Jesus have regarded as main reason for the reality of afterlife in Christianity. Luther’s doctrine of salvation has also influenced the afterlife approaches and rituals. Some relevant concepts to that such as the perception of death, afterlife, resurrection have been briefly dealt with at the outset of the article. Pre and post-rituals after that constitute the mean frame work of the article. In this context, the preparation given to the person just before the death, funeral and memorial services, burial practices have been dealt with. I have also mentioned my observations and some conclusions from my dialogues with the priests during my research in Indiana, USA.  

___

  • AKBAŞ Muhsin, “Yahudi ve Hıristiyan Düşüncesinde Ölüm Sonrası Hayat ve Diriliş”, DEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. XV, İzmir 2002, s.37-60.AKGÜN Tuncay, “Din Felsefesi Açısından Hristiyanlıktaki Cehennem İnancına Genel Bir Bakış”, Toplum Bilimleri Dergisi, c. 12, S.24, Ankara 2018, s.77-98.ANDERSON Ray S., Spiritual Caregiving as Secular Sacrament: A Practical Theology for Professional Caregivers, Jessica Kingsley Publishers, London and New York 2003.ANDERSON Ray S., Theology, Death and Dying, Basil Blackwell, 1986 Oxford.ARMSTRONG Karen, A Short History of Myth, Canongate, New York 2005.ATASAGUN Galip, Hristiyanlıkta Dünyanın Sonu ve Ahiret Kavramı, Selçuk Üniversitesi SBE, Yüksek Lisans Tezi, Konya 1989.CESSAL Dana K.-SALİNAS Robert C.-WİNN Peter A.S., The Encyclopedia of Death and Dying, Facts on File, New York 2005.ÇAPCIOĞLU İhsan-ÇAPCIOĞLU Fatma, “Psiko-Sosyal Destek ve Manevi Bakım Uygulamaları: Budapeşte Örneği”, Dezavantajlı Gruplar, Psiko-Sosyal ve Manevi Bakım, Ed. İhsan Çapcıoğlu-Fatma Zeynep Belen, Grafiker Yay., Ankara 2016, s.37-70.DECKER Rodney J., If You Meet the Undertaker Before the ‘Uppertaker’: A Christian View of Death, Dying, and Funerals, 2007’ s. 9, http://ntresources.com/blog/?page_id=2844 DEMİRCİ Kürşat, “Cenaze”, DİA, İstanbul 1993, c.7, s.353-354.EBERSOLE GARY L., “Death”, Encyclopedia of Religion, Second Edition, Ed. Lindsay Jones, Thomson Gale, NY 2005.ELİADE Mircea, Kutsal ve Din Dışı, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Gece Yay., Ankara 1991.ERİCKSON Millard J., Christian Theology, 2d ed., Grand Rapids: Baker Books, 1998.FERNGREN Gary, Medicine and Healthcare in Early Christianity, The Johns Hopkins University Press, Baltimore 2009.FLİNN Frank K., Encyclopedia of Catholicism, Ed. J. Gordon Melton, Facts on File, USA 2007.GÜRKAN Salime Leyla, “Ölüm”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C.34, İstanbul 2007.HARTLAND E. Sidney, “Death and Disposal of the Dead: Introductory,” Encyclopedia of Religion and Ethics, Ed. James Hastings, V.4, p.410-444, New York 1971.HİTCHCOCK Mark, 55 Answers to Questions About Life After Death, Multnomah Pub., 2005 Oregon.JONES David Albert, Approaching the End A Theological Exploration of Death and Dying, Oxford Univ. Press, 2007 New York.Koperasi Buddhisme Malaysia Berhad, A Guide to a Proper Buddhist Funeral, http://www.buddhistelibrary.org/library/view.php?adpath=40 KORPIOLA Mia - LAHTINEN Anu, “Cultures of Death and Dying in Medieval and Early Modern Europe: An Introduction”, Cultures of Death and Dying in Medieval and Early Modern Europe, Ed. Mia Korpiola-Anu Lahtinen, Collegium, Finland 2015, 1-32.Masses for the Dead, http://www.usccb.org/prayer-and-worship/bereavement-and-funerals/responsorial-psalms.cfmMİTCHELL Edwin Knox, “Death and Disposal of the Dead: Early Christianity,” Encyclopedia of Religion and Ethics, Ed. James Hastings, V.4, p.456-468, New York 1971.MORRIS Richard, “Burial Grounds”, Encyclopedia of Death and Dying, V. 1, Ed. Robert Kastenbaum, Thomson Gale, New York 2003.OBAYASHI Hıroshı, “Afterlife: Christian Concepts”, Encyclopedia of Religion, Second Edition, Ed Lındsay Jones, USA 2005.POO Mu-Chou, “Afterlife: Chinese Concepts”, Encyclopedia of Religion, Second Edition, Ed Lındsay Jones, USA 2005.SILVERMAN Sam, “Catacombs”, Encyclopedia of Death and Dying, V. 1, Ed. Robert Kastenbaum, Thomson Gale, New York 2003.STITZINGER James F., “Pastoral Ministry in History”, Rediscovering Pastoral Ministry, Ed. John F. MacArthur Jr., Dallas 1995, p.143-180.SÜMER Necati, Dinlerin İntihar Olgusuna Bakışı, Danışman Prof. Dr. Baki Adam, AÜSBE Yayımlanmamış Doktora tezi, 2015 Ankara.ŞENER Mehmet, “İslam’da Cenaze”, DİA, İstanbul 1993, c.7, s.354-357.TOBER Linda M-LUSBY F. Stanley, “Heaven and Hell”, Encyclopedia of Religion, Second Edition, Ed Lındsay Jones, USA 1987.OLGUN Hakan, Luther ve Reformu Katolisizm’i Protesto, Fecr Yay., Ankara 2001.