RALPH ELLISON’IN INVISIBLE MAN ROMANINDA TEN RENGİNE DAYALI AYRIMCILIK

Ten rengine dayalı ayrımcılığın edebiyatta yansıtıldığı gibi gerçek yaşamda ırkçılıktan daha kötü olduğu düşünülür. Bu tür ayrımcılık insanların ten rengine dayalı olarak yapılır. Ten rengine göre ayrımcılıkta insanlar tenlerinin daha açık ve daha koyu olmalarına göre kategorize edilirler. Nispeten daha açık tenliler özgür bir iradeye sahip olarak kabul edilirken koyu tenliler çok fazla engele ve haksızlığa maruz kalırlar. Bu tarz ayrımcılık yeni bir kavram değildir ve kökeni çok eskilere, kölelik dönemine dayanır. Afrikalı Amerikalı bir yazar ve İnsan Hakları Hareketi aktivisti olarak Ralph Ellison insanları ten rengine göre değerlendiren insanlara karşı öfke duyar. Ellison’ın Görülmeyen Adam romanı bu türden ayrımcılıklara bir tepki olarak yazılmış ve koyu tenli insanların yetenek ve becerilerine dikkat çeker. Ten rengine dayalı ayrımcılığın sorunlarını gözler önüne sermek için görünme ve görünmezlik temaları yazar tarafından kasıtlı olarak seçilmiştir. Bu makale, yaşama ayna tutan ve edebiyatın önemli bir türü olan romandan somut örnekler vererek Ellison’ın ten rengine dayalı ayrımcılığı ne denli çarpıcı bir şekilde işlediğini incelemektedir. 

___

  • Chase, K. B. (2004). Manipulating subcategory salience: exploring the link between skin tone and social perception of Blacks. European Journal of Social Psychology, 34, 533-564. Dwyer, O. J. (2008). Civil Rights Memorials and the Geography of Memory. University of Georgia Press. Ellison, R. (1995). Invisible Man. New York: Random House. Fanon, F. (2008). Black Skins, White Masks. (Translated by Richard Philcox). New York: Grove Press. Glenn, E. N. (2008). Yearning for Lightness: Transnational Circuits in the Marketing and Consumption of. Gender and Society, 281-302. Harris, T. M. (2013). Interracial Communication: Theory Into Practice. SAGE Publications. Hoglund, B. (2015, January 30). Ellison's Technique in Invisible Man. Retrieved April 20, 2017 Holland, J. (2007). Black Men Built the Capitol: Discovering African-American History In and Around Washington. Rowman & Littlefield. Humann, H. D. (2017). Gender Bending Detective Fiction: A Critical Analysis of Selected Words.NC: McFarLand. Irvine, C. C. (2008). Teaching the Novel Across the Curriculum: A Handbook for Educators. Westport, Conn: Greenwoood. Keith, V. M. &Herric, C. (2001). “Skin Tone Stratification among Black Americans”. The University of Chicago Press Journals 97 (3). Michael, M. & C. M. (2007). “Willie Lynch: The Making of a Slave”. Why I am So Proud to Be A Black Man. Bloomington: İUniverse.Maddox, K. B. (2002). “Cognitive Representations of Black Americans: Reexploring the Role of Skin Tone”. Sage Journals. 28 (2). pp. 250-259. Nelson, E. S. (1999). Contemporary African American Novelists: A Bio-Bibliographical Critical Sourcebook. Westport, CT: Greenwood. Ness, I. (2015). Encyclopedia of American Social Movements. Routledge. Porter, H. A. (2011). Jazz Country: Ralph Ellison in America. Iowa City: University of Iowa. Ribeiro, G. R. F. (2005). This Path I Took. Lincoln, NE: IUniverse. Russell, K., Wilson, M. & Hall, R. E. (2011). The Color Complex: The Politics of Skin ColorAmong African Americans. Toronto: Anchor Books. Wilder, J. A. (2015). Color Stories: Black Women and Colorism in the 21st Century: Black Women and Colorism in the 21st Century. California: ABC-CLIO.